דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

הפינוי נמשך: המלונות מתקרבים לתפוסה מלאה; אילת הכפילה את עצמה ומשוועת לסיוע מהמדינה

עיריית אשקלון הודיעה על עיכוב בפינוי בגלל תפוסה מלאה במלונות ובבתי הארחה | משרדי התיירות והאוצר סיכמו על מתן דמי כלכלה למתפנים | באילת העירייה נעזרת בעמותות כדי לשכן 60 אלף תושבים שפונו אליה

מפונים מעוטף עזה במלון בים המלח (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)
מפונים מעוטף עזה במלון בים המלח (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עיריית אשקלון הודיעה היום (ראשון) שפינוי תושבי אשקלון הזכאים לכך יתעכב, משום שלא נותרו חדרים פנויים בבתי המלון בארץ. מאחר שפינוי התושבים לבתי הארחה ובתי מלון הגיע למיצוי, משרד האוצר ישלם בקרוב דמי כלכלה למתפנים מבתיהם. בהתאם לסיכום בין שר התיירות חיים כץ לבין משרד האוצר, תושבי היישובים שניתנה הוראת שר הביטחון לפנותם, זכאים לדמי כלכלה בסך של 200 שקלים ליום לבוגר ו-100 שקלים ליום לילד עד גיל 18.

כך, זוג הורים לילד אחד, יקבלו 15 אלף שקלים בחודש, וזוג הורים עם 6 ילדים יקבלו 30 אלף שקלים בחודש, מיום הוראת הפינוי הרשמי ולמשך כל תקופת הפינוי, בתנאי שאינם מתאכסנים במימון המדינה במלון, בבית הארחה או בכל יחידת אירוח אחרת.

המשרדים לא פירטו על המנגנון להעברת הכסף, שכן הוא לא הוסדר עדיין, ואמור להתפרסם בקרוב. "דמי הכלכלה מאפשרים לממן הוצאות מחיה עבור אלו שבחרו להתפנות לחברים, למשפחה או להשכיר דירות באופן עצמאי, ובמקביל לפנות חדרים במלונות עבור אלו שאין להם אלטרנטיבה", אמר השר כץ. "קיים מחסור בחדרי אירוח בישראל. אנחנו פועלים למציאת פתרונות לכולם. אני קורא לכל המלונאים שטרם הקצו חדרים למפונים להתגייס למאמץ הלאומי".

בתי המלון וחדרי ההארחה מלאים ולא יכולים לקלוט את כל המפונים

דמי כלכלה הם מענה ראשוני לאזרחים רבים שהתפנו באופן עצמאי עוד לפני שהוחלט על פינוי היישובים מטעם הממשלה. הוא משלים את ההבחנה בין "מפונים" – שמצאו מקום לינה כפי שהוקצה להם על ידי המדינה, לבין "מתפנים" – שפנו את עצמם על דעת עצמם מבתיהם. דמי הכלכלה יסייעו לאנשים משתי הקטגוריות – מי שזכאי לפינוי על חשבון המדינה, לא ניצל אותו, אך התפנה בכוחות עצמו; ותושבים זכאים שלא התפנו עדיין או מסרבים להתפנות.

כיום פונו יישובים בדרום שמרוחקים עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה ויישובים בצפון שמרוחקים עד 5 קילומטר מגבול לבנון.

עם היישובים המפונים בצפון נמנים: רג׳ר, דישון, כפר יובל, מרגליות, מטולה, אביבים, דובב, מעיין ברוך, ברעם, מנרה, יפתח, מלכיה, משגב עם, יראון, דפנה, ערב אל עראמשה, שלומי, נטועה, יערה, שתולה, מתת, זרעית, שומרה, בצת, אדמית, ראש הנקרה, כפר גלעדי, חניתה.

14 יישובים נוספים ששר הביטחון החליט היום על פינוים הם: שניר, דן, בית הלל, שאר ישוב, הגושרים, לימן, מצובה, אילון, גורן, גרנות הגליל, אבן מנחם, סאסא, צבעון ורמות נפתלי.

בדרום פונו היישובים: נחל עוז, ארז, ניר עם, מפלסים, כפר עזה, גבים, אור הנר, איבים, נתיב העשרה, יד מרדכי, כרמיה, זיקים, כרם שלום, כיסופים, חולית, סופה, נירים, ניר עוז, עין השלושה, ניר יצחק, בארי, מגן, רעים, סעד ועלומים והעיר שדרות.

ב-33 יישובים ממועצות שער הנגב, שדות נגב, אשכול וחוף אשקלון, שממוקמים בין 4 ל-7 קילומטר מרצועת עזה, אושר פינוי תושבים על חשבון המדינה כחלק מתוכנית "משב רוח". תוכנית זו מוגבלת בשלב זה ל"התרעננות" של 7 ימים על חשבון המדינה.

בעיר אשקלון, שספגה מעל 900 שיגורי רקטות מפרוץ המלחמה ולמעלה מ-100 פגיעות רקטות בעיר עצמה, החליטה הממשלה על פינוי של כ-24 אלף תושבים שאין להם פתרון מיגון, או שהם קשישים ללא עורף משפחתי במימון המדינה. בעירייה מאשימים את הממשלה בהחלטה לא אחראית, שכן אין מקום בבתי מלון ברחבי הארץ למפונים מאשקלון, לאחר שהתמלאו במפונים ומתפנים אחרים קודם לכן. עוד התברר שרשות החירום הלאומית (רח"ל) לא הודיעה על אישור פינוי תושבי אשקלון.

"ביום חמישי האחרון התקבלה החלטת ממשלה בנושא שירותי לינה והארחה עבור תושבי אשקלון מחוסרי המיגון", הודיעה העירייה הבוקר. "נכון להיום, ולמרות ההיערכות והמוכנות המלאה של העירייה להוצאת התושבים (כולל רישום מסודר, מערך אוטובוסים, ערכות הפגה וכדו'), לא נותרו חדרי מלון פנויים בכל רחבי הארץ, בשל החלטת המדינה, ובעיקר משרד הביטחון ורשות החירום הלאומית (רח"ל), לפנות את יישובי הצפון. בכל שינוי נעדכן את התושבים. אין צורך לפנות למוקד העירוני. אנא עקבו אחר הפרסומים".

רוב תושבי אשקלון וכל תושבי אופקים ונתיבות אינם זכאים כיום לפיצוי כספי בשל המלחמה.

אילת הכפילה את עצמה ועלולה לקרוס

בעיר אילת מתגוררים בשגרה כ-50 אלף איש. לפי הערכות העירייה, מאז פרוץ המלחמה נקלטו בעיר כ-60 אלף איש נוספים, שנשענים על תרומות וולונטריות בכל תחומי החיים כמו מזון, חינוך, הפגה, ביגוד, אביזרים רפואיים וכביסה.

בעירייה מזהירים מקריסת השירותים העירוניים שלא בנויים למספר תושבים כה גדול, ללא תמיכה כספית משמעותית מהממשלה. ראש העיר אלי לנקרי הורה להגיש לממשלה תוכנית להקמת עיר אוהלים למפוני הלחימה, שתמוקם על שטח של כ-150 דונם ליד הכניסה לעיר. את התוכנית גיבשו צוותים של מינהל ההנדסה ואגף חירום וביטחון בעירייה, יחד עם החברות הבנות של העירייה – החברה הכלכלית לאילת (חכ"א) ותאגיד המים והביוב עין נטפים, ופיקוד העורף. במקביל, נערך ארגון "אחים לנשק" בתיאום עם העירייה להכשיר את חוות הגמלים כעיר אוהלים שתיתן מענה בשלב ראשון לכ-500 איש."העיר אילת הייתה הראשונה להתגייס וקלטה עד כה עשרות אלפי מפונים בעזרת מפגן ענק של סולידריות וערבות הדדית מצד כל תושבי העיר", אמר לנקרי. "אילת מוכנה ונכונה להמשיך לפעול ולקלוט. למאמץ העירוני נדרש סיוע מדיני, ואני מצפה מהממשלה למענים מיידיים כדי להיערך בהתאם ובזמן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!