דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

האוצר צפוי להרחיב את מתווה הפיצויים לעסקים, אבל מסרב לכלול בו מודל העסקה גמישה

לפי טיוטת המתווה שפורסמה ב-Ynet, עסקים עד 20 ק"מ מהגבול יהיו זכאים לפיצויים | טיוטת המתווה לא כוללת את הצעתו של שר הכלכלה למודל העסקה גמישה | עו"ד רועי כהן, נשיא להב, ארגון העצמאים והעסקים הקטנים בישראל: "שוב מאות אלפי עובדים ייצאו לחל"ת, ויאבד הקשר בין המעסיק לעובד"

רועי כהן בוועדת הכספים בנושא המתווה לעסקים במלחמה (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
רועי כהן בוועדת הכספים בנושא המתווה לעסקים במלחמה (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר צפוי להציג השבוע מתווה פיצויים משופר לעסקים, שיכלול ככל הנראה הגדלה של תקרת ההחזר לעסקים, בעקבות הביקורת הציבורית. עסקים בכלל היישובים במרחק עד 20 ק"מ מרצועת עזה, לרבות באופקים ונתיבות שנפגעו קשה במתקפה, יקבלו החזר מלא על הוצאותיהם ופיצוי מלא בגין הירידה במחזוריהם (בניגוד למתווה הקודם שכלל יישובים עד 7  ק"מ מהגבול ואת העיר אשקלון בלבד).

לפי פרטים ראשוניים מטיוטת המתווה שפורסמו ב-Ynet, עסקים עם מחזור שנתי של 100 מיליון שקלים יוכלו לדרוש החזרי תשלום עבור עובדים שהוצאו לחופשה עד לסכום של 600 אלף שקלים בנובמבר (בעוד בתוכנית המקורית דובר על תקרה של 300 אלף שקלים). בעסקים בעלי מחזור של 400-100 מיליון שקלים, תוגדל תקרת הפיצוי לפי גודל העסק עד 1.6 מיליון שקלים. מענקי ההשתתפות בהוצאות שכר באוקטובר יועלו עד 75% מהוצאות השכר לעומת 60% בתוכנית המקורית. מהלך זה נועד לצמצם פיטורים והוצאה לחל"ת, אך הוא לא כולל את מנגנון ההעסקה הגמישה שדורשים הארגונים העסקיים וההסתדרות ומופיע במתווה החלופי שהציג שר הכלכלה ניר ברקת.

מענק ההשתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עם מחזור של עד 400 אלף שקלים יעמוד על 22% מממוצע ההוצאות ל-2022 לעסקים שייפגעו מעל 25% במחזורם, לעומת המתווה הקודם, שכלל מדרגות לפיצוי בהתאם להיקף הפגיעה, של 6% למי שנפגעו ב-25%-40% ממחזורם ל-18% למי שנפגעו מעל 80% ממחזורם. מטרת המהלך היא לקצר תהליכים בתהליך מיצוי הזכאות לפיצויים באוקטובר, וייתכן שעבור נובמבר ייקבע מנגנון מדורג. באוצר התעקשו לא לפצות עסקים שנפגעו בפחות מ-25% ממחזורם, בעוד ברקת ושורת ארגונים במגזר העסקי קראו לפצות גם עסקים שנפגעו מעל 20% ממחזורם.

"השינוי המסתמן מעיד עד כמה התוכנית הקודמת הייתה מנותקת מהמציאות", אמר עו"ד רועי כהן, נשיא להב, ארגון העצמאים והעסקים הקטנים בישראל, "וחבל מאוד שנאלצנו לבזבז שבוע וחצי של ויכוחים ומחלוקות שהיו נפתרים בשיח הוגן ומכבד עם ראשי הארגונים הכלכליים.

"עדיין יש מחלוקות על אחוז הפיצוי בגין הוצאות קבועות, שהוכחנו עובדתית שיש להעמידו על 30%. באוצר שוב מסתכלים על העסקים דרך החור שבגרוש וקובעים 22% בלבד. למה? ככה. אין תשובה, ובדרך ייפגעו עשרות אלפי עסקים מפיצוי חסר. נוסף על כך, לא ניתן פתרון למודל העסקה גמישה שגיבשנו עם שר הכלכלה ניר ברקת, ושוב מאות אלפי עובדים ייצאו לחל"ת כפויה כמעט ללא זכויות ותשלום שכר, ויאבד הקשר בין המעסיק לעובד. גם בנושא זה אין תשובה מדוע האוצר מסרב להפעיל מודל העסקה גמישה. האם מדובר במלחמות אגו על חשבון המגזר העסקי? לצערי, מי שמשלם על הטעויות והחלטות הניסוי והטעייה של פקידי האוצר הם עשרות אלפי עסקים שייאלצו לסגור וכל פרנסתם תיגדע. אמשיך להיאבק בוועדת הכספים על המודל הנכון והראוי שגיבשנו. לא נהיה עוד שפני ניסיונות של פקידי האוצר. זה נגמר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!