דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מתווה משרד הבריאות להעסקת מטפלי בריאות הנפש שהתנדבו: בחירה בין שכיר, פרילנסר או עובד קבלן

לפי המתווה שלא פורסם במלואו, קופות החולים יקבלו 30 מיליון ש"ח להעסקת מטפלים, וניתן יהיה להיקלט גם בבתי החולים לבריאות הנפש ובמרכזי החוסן | ד"ר יובל הירש, מראשי ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית: "בחסות המלחמה מנסים להפריט את השירותים"

הפגנת פסיכולוגים מתמחים כנגד רפורמה בתקצוב השכר למתמחים מול מרכז לבריאות הנפש בדרום תל אביב, 22 בדצמבר 2020. (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת פסיכולוגים מתמחים בתל אביב (צילום ארכיון: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הודיע בשבוע שעבר על מתווה לקליטה לעבודה בשכר של מטפלים בבריאות הנפש שבאו לטפל בהתנדבות בתושבי הדרום. עם זאת, פרטי המתווה לא פורסמו במלואם והמשרד לא השיב לפניית דבר' בנושא.

גיוס העובדים החל לאחר ביקורת חריפה על כך שבימים הראשונים למלחמה, המשרד גייס מטפלים לטיפול במפוני המלחמה בהתנדבות. לפי הודעת המשרד, המתווה יאפשר למתנדבים להיקלט לעבודה בקופות החולים, בבתי החולים לבריאות הנפש, ובמרכזי החוסן שפועלים באזורי קו העימות. המשרד פתח באתרו דף ייעודי שמאפשר הזנת פרטים למטפלים המעוניינים להיקלט.

המשרד הודיע לקופות החולים שיקצה להן 30 מיליון שקלים לגיוס מטפלי בריאות הנפש. לפי המתווה, הקופות יוכלו להעסיק את המטפלים כשכירים, כמטפלים עצמאיים שיעניקו טיפולים מסובסדים מהקליניקות הפרטיות שלהם, או בקניית שירותים מיחידים או מחברות. ככל הידוע, המתווים לקליטת עובדים בבתי החולים לבריאות הנפש ובמרכזי החוסן עדיין לא הועברו לגורמים הרלוונטיים.

ד"ר גלעד בונדהיימר, מנהל אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, אמר ש"מלחמת חרבות ברזל הביאה אלפי מתנדבים מתחום הטיפול הנפשי לתת טיפול בהתנדבות. מערכת הבריאות נערכת בימים אלו להרחבת המענים הנפשיים ולשם כך נדרש גיוס, קליטה והרחבה של היצע המטפלים למערכת הציבורית, לרבות אלה שהתנדבו בראשית המערכה, וביתר שאת בשעה זו, שייתנו מענה רציף לצרכים שעולים בתחום בריאות הנפש."

ככל הנראה, התכנית לגיוס עובדים כמטפלים עצמאיים או בקניית שירותים מיועדת לאפשר לקופות לשלם לפסיכולוגים יותר מהשכר הקבוע בשירות הציבורי, שנמוך משמעותית מאשר בשוק הפרטי. פגישות משא ומתן על חידוש ההסכם הקיבוצי בין משרד האוצר לבין הסתדרות המח"ר, שמייצגת את הפסיכולוגים, היו צפויות להתחיל אחרי החגים, אך נדחו בעקבות המלחמה.

ד"ר יובל הירש, מראשי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, מתח ביקורת על המתווה: "הפתרונות הללו שמציע משרד הבריאות הם עוד ועוד מאותו דבר. פרילנסרים, עבודה פרטית, קניית שירותים. אם יש משהו ברור מהשנים האחרונות, ומהמשבר הנוכחי בפרט, זה ששירות פסיכולוגי ציבורי חזק ויציב הוא קריטי לחוסן החברתי והלאומי של מדינת ישראל.

"במקום לחזק את השירות הציבורי, לגייס אלפי פסיכולוגים (שקיימים באלפיהם בישראל) לשירות הציבורי, מנסים בחסות המלחמה להפריט את השירותים. עם פתרונות כאלו, השירות הפסיכולוגי הציבורי ימשיך את מגמת ההתפוררות שגם ככה אפיינה אותו, הוא ילך ויצטמצם כי העובדים עוזבים בשל התנאים המחפירים, במקום שיתחזק ויהווה עוגן חזק לבריאות הנפשית במדינה. בנוסף כמובן תהיה פה פגיעה אנושה בעבודה המאורגנת, העסקה של עובדים שיהיו בלתי מוגנים, ללא זכויות סוציאליות וכו'.

"ישראל תחת אסון נפשי, לא פחות, וההסתכלות של משרד הבריאות ממשיכה להיות צרה, בניסיון לכבות שריפות, ללא התייחסות למה שכל כך ברור- חייבים לחזק את השירות הציבורי. בתחום הפסיכולוגיה אין שומן עודף, יש מחסור אדיר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!