דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכספים מעכבת העברת 1.3 מיליארד שקלים לצרכי העורף

יו"ר הוועדה גפני מכחיש כי הוא מעכב העברות לעוטף, אך לא קבע דיון לביצוע העברות אלו | לידי 'דבר' הגיעו שתי פניות תקציביות מאגף התקציבים באוצר: בהיקף של 1.08 מיליארד שקלים ושל 274 מיליון שקלים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בקשות של משרד האוצר להעברות של יותר מ-1.3 מיליארד שקלים לצרכי העורף, מתעכבות על שולחנה של ועדת הכספים ללא שנקבע מועד לדיון בהן. יו"ר הועדה גפני מכחיש כי הוא מעכב העברות לעוטף, אך לא קבע דיון לביצוע העברות אלו.

לידי 'דבר' הגיעו שתי פניות תקציביות מאגף התקציבים באוצר. האחת, בהיקף של 1.08 מיליארד שקלים, ופנייה שנייה, בהיקף של 274 מיליון שקלים, לקיצוצים בתקציב 2023, בכדי לממן את צרכי העורף.

לפי חבר ועדת הכספים מהאופוזיציה, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), מדובר בהוצאות חשובות ודחופות ביותר. בליאק כתב היום (ראשון) ב-X (לשעבר טוויטר): "הופתעתי כי אישור התקציבים הללו לא הופיע בסדר יומה של ועדת הכספים לשבוע הבא.‏ במציאות בה הרשויות, בתי המלון והמפונים צמאים לכסף הזה. ‏ואז הלכתי לבדוק מה מקור הכספים בפניות. ‏מסתבר כי מדובר במשרד החינוך, משרד ראש הממשלה, משרד התחבורה ועוד". ‏

ח"כ בליאק הוסיף: "בין היתר, אגף התקציבים החליט להפנות חלק מהכספים הקואליציוניים לצורכי העורף במלחמה: ‏כ-143 מיליון שקלים – מהחינוך החרדי, ‏כ-2 מיליון שקלים – ממנהל החינוך הדתי, ‏כ-120 מיליון שקלים – מ"תמיכה בנושאי יהדות", ‏כ-28 מיליון שקלים – מהחינוך ההתיישבותי".

לפי יו"ר ועדת הכספים גפני, "אין שום עיכוב בהעברות התקציביות המגיעות לוועדה לצרכי הלחימה. ההיפך הוא הנכון. וכל הדיווחים בעניין אין בהם מן האמת. רק הפצת 'פייק ניוז' וניסיון להסתה צינית מרושעת בזמן המלחמה. כל העברה שתגיע לוועדה לתמיכה בלחימה בחזית או בעורף תעלה מיד". דובר השר אמר שבקשות אלו נעצרו ביוזמת משרד האוצר בשל טעויות ולא בשל עיכוב מכוון והמשרד אמור להביא בקשה מעודכנת.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמר אתמול (מוצ"ש) בתכנית "פגוש את העיתונות" שכבר "ב-8 לאוקטובר עצרתי את כל התקציבים. הבהרתי חד משמעית – כל תקציב שמשרת את הלחימה או החוסן בעורף מועבר. כל תקציב שלא קשור לזה כרגע לא מעובר, בגלל שאנחנו משנים את הסדרי העדיפויות. עד עכשיו העברנו 5 מיליארד שקלים לצרכים האזרחיים של המלחמה. בקרוב נאשר תכנית פיצוי למשק של 8 מיליארד שקלים". חלק מההקצאות עד כה לא נעשו דרך ועדת הכספים, אלא דרך מקורות אחרים כמו קרן מס רכוש.

עד כה, הממשלה לא פנתה לכנסת כדי להשיג את אישורה לביצוע הרחבה תקציבית, אף שהצורך בהרחבת התקציב הוא מוסכמה שאיש אינו חולק עליה. בינתיים, לא הוקצאה אפילו "קופסא תקציבית" – שהיא הגדלה ייעודית וזמנית של התקציב, שלא הופכת להגדלה קבועה.

ללא הרחבה תקציבית, סך ההוצאות של ממשלת ישראל השנה כפוף לכלל הפיסקלי "תקרת ההוצאה השנתית", מה שגוזר שחלק ניכר מצרכי המימון של המלחמה והעורף באים על חשבון הוצאות מתוכננות אחרות, וזאת כאשר נתח ההוצאה הציבורית בישראל הוא בין הקטנים ביותר מבין המדינות המפותחות.

מחד, השר נמנע עד כה מהרחבת כלל התקציב, כפי שנעשה בעת מגפת הקורונה. מנגד, נוצר לחץ ציבורי משמעותי, הכולל חברי כנסת מהקואליציה להקצות דווקא את הכספים הקואליציוניים, בדגש על הסעיפים המיועדים לציבור החרדי כמקור תקציבי אותו ניתן לקצץ לטובת מימון המלחמה והעורף. עד כה, נקט סמוטריץ' בגישה של קיצוצים ללא אבחנה – כלומר, הקיצוצים בכספים הקואליציוניים יתרחשו במקביל לקיצוצים בסעיפים שבבסיס התקציב.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

בכירי אגף התקציבים אומרים בעל-פה כי היו מעדיפים קיצוץ מלא של הכספים הקואליציוניים שעדיין לא חולקו, אך בפועל, הפניות לוועדת הכספים כוללים קיצוצים משמעותיים יותר בבסיס התקציב. מעבר למדיניות של שר האוצר לגבי קיצוצי התקציב, סיבה אפשרית נוספת לכך היא היעדר של כספים קואליציוניים שעדיין לא חולקו, בהיקף שיכול לכסות את מלוא הדרישות התקציביות לטובת העורף.

בכירי האוצר, בנק ישראל, ראש הממשלה ושר האוצר מדגישים בהתבטאויותיהם בתקשורת כי ישראל נכנסה למלחמה במצב פיננסי טוב, עם חוב לאומי נמוך, יתרות מט"ח גדולות והבטחות לעשות הכל על מנת שישראל תוכל לנצח במלחמה ולשקם את הכלכלה. אמנם, לישראל יש מקורות מימון כמו קרן מס רכוש וקרנות חוץ תקציביות אחרות בהיקף של מיליארדי שקלים, אך כל עוד לא הוגדלה מסגרת התקציב, הרי שכל הקצאה בוועדת הכספים לטובת המלחמה והעורף מחייבת באופן מלאכותי פגיעה שירותי המדינה לציבור.

ממשרד האוצר ומשר האוצר לא נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!