דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"חזקים מספיק כדי לעצור ולזכור": טקסים ודקות דומיה ברחבי הארץ לציון חודש למתקפת 7 באוקטובר

בטקס המרכזי בתל אביב השתתפו מאות אנשים, בהם משפחות שכולות | טקסים נערכו בעשרות ערים ויישובים, ביוזמת רשויות מקומיות ותושבים | בשעה 11:00 התקיימה דקת דומייה לזכר הנופלים והנרצחים

דקת דומייה בכיכר החטופים (הבימה) בתל אביב לזכר קורבנות טבח ה-7 באוקטובר (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)
דקת דומייה בכיכר החטופים (הבימה) בתל אביב לזכר קורבנות טבח ה-7 באוקטובר (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חודש למלחמה: מדינת ישראל ציינה היום (שלישי) את יום האבל האזרחי במלאת חודש למתקפת הטרור שביצע חמאס ביישובי הדרום.

ברחבי הארץ ובמספר מוסדות, גופים וכלי תקשורת התקיימה בשעה 11:00 דקת דומייה לזכר הנופלים והנרצחים מה-7 באוקטובר. בין היתר, ועדת החוקה של הכנסת הפסיקה את דיוניה לדקת דומיה. יושב הראש ח"כ שמחה רוטמן קרא לאחר מכן את פרק תהילים פ"ג.

באותה שעה התקיימו גם טקסי זיכרון בבתי ספר רבים ברחבי הארץ ובמקומות העבודה. בנוסף, בשורת אוניברסיטאות ומכללות התייחדו הסטודנטים עם זכר ההרוגים והנרצחים. גם החברה למתנ״סים קיימה אירוע תפילה המוני.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וחברי הנהגת ההסתדרות, עמדו לדקת דומייה במלאת חודש למתקפת הטרור ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל". בבית ההסתדרות בתל אביב, העובדות והעובדים הדליקו נרות זיכרון ונשאו תפילה להשבת החטופים במהרה לבתיהם.

מהדורות החדשות של השעה 11:00 בגלי צה״ל וגלגלצ הרכינו ראש והשקיטו את שידוריהן למשך דקה. שידור החדשות החל באופן חריג לאחר דקת הדומייה.

החל מהשעה 17:00 התקיימו ברחבי הארץ טקסים בכיכרות ופעולות בתנועות הנוער. בשעה 18:30 החל הטקס המרכזי של יום האבל האזרחי באולם צוקר של היכל התרבות בתל אביב, בנוכחות המשפחות השכולות ובהנחייתה של טלי מורנו ובהשתתפות גלי עטרי, יוני רכטר, קובי אוז, קובי אפללו ונינט טייב יחד עם נגני הפילהרמונית הישראלית. הטקס מוקרן בעשרות מוקדים ברחבי הארץ וגם ברשתות החברתיות. באולם הטקס וברחבת המוזיאון מאות אנשים. לצד הטקס מוצגת מצגת עם שמות של נספי ה-7 באוקטובר.

מחוץ לאולם, הכינו בני נוער מיצג 'נוער זוכר נוער', לזכר הנערים והנערות שנספו במתקפת החמאס.

טלי מורנו מנחת הטקס המרכזי בדברי הפתיחה: "מדינה שלמה ניצבת זה חודש בצער עמוק. אבל אין לנו מנוחה. בעודנו מנסים בערב הזה לעצור לשנייה ולקלוט, התותחים עוד רועמים מסביבנו ומטוסי הקרב חגים, מזכירים לנו שהרוע ששטף אותנו עודו מעבר לגדר ואין לו שובע. הרוע הזה עוד לא למד שממחריבינו קמנו, שאנחנו אומה שמקדשת חיים, שבתוך ההלם והיגון אנחנו חזקים מספיק כדי לעצור ולזכור.

"הריפוי לרקמה האנושית הישראלית שנפצעה בא בדמות ערבות הדדית, סולידריות, עזרה להמוני הנפגעים בגוף ובנפש. לא נשקוט עד שישובו כל החטופים הביתה. ולא נשכח את ההולכים, הם יהיו לנו מצפן ומגדלור."

שי בן יאיש ותומר זק, קרוביהם של איתי, שגיא ואתי זק שנספו ב-7 באוקטובר, הקריאו נוסח 'יזכור' לנפגעי ה-7 באוקטובר שנוסח על ידי מכון שיטים, ואמרו מספר מילים לזכרם.

טל סיטון, אחותו של טל גרושקה ז"ל שנפל ב-7 באוקטובר, הקריאה מדברים שכתב. בין היתר כתב גרושקה: "אמרו לי בוא תיכנס לעזה, וכמובן שאלך, כי זה תפקידי, להילחם ולפקד, להוביל, למסור את נפשי אם צריך." סיטון סיימה במילים: "טל, אני מצדיעה לך."
בטקס משתתפים גלי עטרי, יוני רכטר, נינט טייב, קובי אוז, קובי אפללו ונגנים מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

במצפה רמון נערך טקס זיכרון, בהשתתפות התושבים ומפונים מקיבוץ ארז השוכנים ביישוב. אפרת קדם סילברט, פעילה חברתית מהיישוב, דיברה בטקס והתייחסה בדבריה לחטופים בשבי החמאס: "תחזירו אותם בשביל כל האימהות שמתפוצצות מכאב". בטקס הוצגו שלטים עם תמונותיהם של חטופים וקריאות להשבתם.

טקס במצפה רמון, בו מוצגות תמונות החטופים והנעדרים. במצפה רמון מתארחים כעת מפוני קיבוץ ארז מהמועצה האזורית שער הנגב (צילום: ארז רביב)
טקס במצפה רמון, בו מוצגות תמונות החטופים והנעדרים. במצפה רמון מתארחים כעת מפוני קיבוץ ארז מהמועצה האזורית שער הנגב (צילום: ארז רביב)

העיר אופקים קיימה טקס באגף הרווחה בעירייה. העיר איבדה במהלך הטבח 48 מבניה ובנותיה. הטקס נפתח בהקרנת שמות ותמונות הנרצחים והנופלים בני ובנות העיר.

ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, אמר בדמעות: "ב-5 שעות הוכפלה משפחת השכול באופקים. ב-6 באוקטובר הלכנו כולנו לישון בציפייה לאירוע השיא של חגי תשרי, וקיבלנו במקום זה אסון וטבח. אין לי ספק שאלמלא התגובה ההירואית של תושבי השכונה, משטרת אופקים ואנשי ביטחון, אופקים הייתה סופגת אבידות כבדות יותר. אופקים היא עיר של גיבורים, ואני חבים להם את חיינו."

טקס זיכרון באופקים לזכר 30 יום ל-7 באוקטובר (צילום: הדס יום טוב)
טקס זיכרון באופקים לזכר 30 יום ל-7 באוקטובר (צילום: הדס יום טוב)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!