דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
20.9°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 22.0°טבריה
  • 13.1°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

היועמ"שית מבהירה: הכספים הקואליציוניים מוקפאים לטובת "מימון צרכים הנובעים מהלחימה"

לפי הודעת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שימוש בכספים הקואליציוניים מחייב החלטת ממשלה מפורשת | מוקדם יותר טען יו"ר ועדת הכספים משה גפני ש-1.3 מיליארד ש"ח המיועדים לעוטף מתעכבים בהוראת שר האוצר

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה (צילום ארכיון: נתן ווייל, לע"מ)
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה (צילום ארכיון: נתן ווייל, לע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה הערב (שלישי) על הקפאת השימוש בכספים קואליציוניים שטרם הוקצו ועוד לא התקבלה לגביהם התחייבות. על פי הודעת היועמ"שית, העברת הכספים לטובת "צרכים הנובעים מהלחימה" תיעשה לברירת המחדל, ועל מנת להשתמש בכספים אלו למטרות שאינן כלולות בהגדרה זו תידרש החלטת ממשלה מפורשת.

בהרבה-מיארה מזכירה בהודעתה את מכתבם של מנכ"ל משרד האוצר, החשב הכללי והממונה על התקציבים מה-15 באוקטובר, על פיו מתוכנן "להקפיא הקצאת תקציבים שטרם הוקצו וממושו בשנת 2023 ו-2024 ואינם קשורים לתמיכה בלחימה, באוכלוסיה האזרחית שנפגעה או במתן שירותים חיוניים של המשק."

היא מתבססת גם על החלטת הממשלה מה-20 באוקטובר, בה נכתב כי אחד המקורות התקציביים לעלויות מימון המלחמה יגיעו דרך "הפחתת סכומים מהחלטה 511", כלומר מההסכמים הקוליציוניים, תוך החרגת סכומים ספציפיים שהוקצו למשרד הבריאות ולמשרד לביטחון לאומי. לדבריה החלטת הממשלה מנחה את משרדי הממשלה לא לתת התחייבויות חדשות ולא להמשיך את ההליכים ביחס לסכומים שלא ניתנו לגביהם התחייבויות.

גפני מאשים: סמוטריץ' מעכב העברת 1.3 מיליארד שקלים לעוטף

מוקדם יותר היום התקיים דיון בוועדת הכספים, בו עלתה באופן נרחב שאלת הכספים הקואליציוניים. במסגרת הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) שהעברות תקציביות למימון העורף במלחמה מתעכבות בהנחיית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית). לדברי גפני, "שר האוצר אמר לי שהוא מבקש לא להביא את זה, אני מבקש לדעת למה, אני מוכן להביא את זה מיד."

עוזר שר האוצר, עומר רחמים, אמר בניסיון להסביר את מניעי השר: "הנחיית האוצר הייתה שכולם צריכים להזיז מקורות. לעניין הפניות שעל שולחן הוועדה, לצערנו שתי הפניות האלה שלקחו כסף מאוד מסוים וביקשו להשתמש בו לצרכי מלחמה, היו הפוכות להנחיות השר."

יו"ר ועדת הכספים משה גפני. "שר האוצר מבקש לא להביא את ההעברות לדיון, אני מוכן להביא את זה מיד" (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים משה גפני. "שר האוצר מבקש לא להביא את ההעברות לדיון, אני מוכן להביא את זה מיד" (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מאוחר יותר הוציאו שר האוצר סמוטריץ' והיו"ר גפני הודעות הכחשה בלשון דומה. לפי השר, "שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברת שקל אחד למפונים או למלחמה זהו פשוט שקר".

לפי גפני, "בניגוד לפרסומים בתקשורת, שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברה של שקל אחד למפונים או לכל צורך אחר של המלחמה. הכותרות שיצאו בשמי בעניין הם שקר מוחלט ועיוות של המציאות. אני מודה לשר האוצר על גיבוש תכנית מסודרת לצרכי המלחמה, כולל תקציביה הייעודיים ומקורות הכספיים השונים, שיגיעו חלקם מתקציב המדינה, חלקם מהרזרבות וחלקם מהכספים הקואליציוניים ומקורות נוספים".

ההכחשה לא משנה את העובדות – בשבוע שעבר התקבלו מאגף התקציבים פניות להעברות תקציביות, אחת בכמיליארד ₪ והשניה בכ-300 מליון ש"ח ועד עתה עדיין לא נקבע להן מועד לדיון.

הפניות המדוברות מסתכמות ב-1.3 מיליארד ₪ וכוללות כ-500 מיליון שקלים שהוסטו מסעיפים בהסכמים הקואליציוניים. אותם סעיפים יועדו לטובת הציבור החרדי והדתי לאומי, לרבות תוספות שכר למורים. תוספות שכר אלו נועדו לשדרג את שכר המורים ברשתות 'החינוך העצמאי" ו'אל המעיין', שאמורות לשלב גם לימודי ליבה. עד כה הועברו רק מקדמות לחודש ספטמבר, ובאוצר מסרבים לשחרר את הכסף גם בשל אי עמידת הרשתות בתנאים לקבלת הכסף – דיווח שוטף על המורים ברשתות, היקפי המשרות שלהם והשכר המשולם להם.

רחמים אמר כי השימוש המקורי בכספים הקואליציוניים שלא חולקו עדיין הוקפא כבר בתחילת המלחמה. לדבריו, "אנחנו סורקים את כל התקציב, כי אנחנו צריכים הרבה מקורות גם לסוגיות הביטחוניות וגם האזרחיות. נעביר סכום גדול שייתן מענה לכל הצרכים". לדברי רחמים, תחת הכותרת "כספים קואליציוניים" יש סעיפים שכבר קוצצו והוקצו מחדש לצרכים דחופים למלחמה. "חלק ניכר מהמענה החינוכי במלונות המפונים קורה מכסף קואליציוני. הקמת השכונות הזמניות של המפונים צריכים לקרות מכספי החטיבה היהודית,  שחלקם הגדול הוא מהכסף הזה. שר האוצר ביקש להעביר כסף לאנשי זק"א, והתשובה הייתה שאין דרך להעביר להם, אין קריטריון, אז המענה הוא מכסף קואליציוני."

"למה מורה בנתיבות צריכה לקבל פחות, כי החליטו שזה הסכם קואליציוני?"

חברי כנסת מהאופוזיציה שנכחו בדיון מתחו ביקורת על קצב קבלת ההחלטות ועל כך שלא הוסטו כל הכספים הקואליציוניים. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר: "לא מספיק לעצור ולהקפיא את ההסכמים הקואליציוניים, צריך לשחרר ולהפנות את הכספים לצרכי החזית וצרכי העורף. הוא התייחס ל1.3 מיליארד השקלים המדוברים: "2 ההעברות כוללות כספים לבתי המלון שמארחים את המפונים, מאות מיליונים למפונים ומאות מיליונים למנהלת העוטף, והסיבה היחידה שהעברות האלה לא מאושרות היא שחלק מהמקורות באים מהכספים הקואליציוניים של המפלגות החרדיות."

ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה: "אני שמחה שאנחנו מקבלים מענה ראשון בסוגיה. צריך לקחת בחשבון שיש לנו עוד שרים וסגני שרים מיותרים, משרדים מיותרים, מיליוני שקלים למשרד למשימות לאומיות. תקציבים לאברכים זה לא התפקיד של הכספים האלו. תתחילו לזוז". חברי הכנסת מהאופוזיציה ממשיכים קו של ביקורת ציבורית נרחבת על הכספים הקואליציוניים, לו היו שותפים בין היתר 300 כלכלנים שחתמו על מכתב לנתניהו וסמוטריץ', זאת על אף שסכום הכספים הכולל המצוי בסעיפים אלו זניח ביחס לצרכי המשק במלחמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הציג את העמדה הנגדית. "אני נגד כל הדיונים האלה. למה מורה בנתיבות צריכה לקבל פחות, כי החליטו שזה הסכם קואליציוני? אני יודע מה היה קורה אם היו עוצרים משכורת של מורה בשדרות. יש הסכם עם ארגון המורים העל יסודיים, 'אופק חדש', ובתקופה שהוא נכנס לתוך המערכת, המורים החרדים עשו את אותו הסכם. מורה בשדרות שמלמדת ברשתות החרדיות מקבלת עכשיו משכורת יותר נמוכה.

הצעתי לא להעלות את העניין הזה, כי ידעתי שלא נקבל סעד ציבורי, מיד יגידו שזה "אברכים". מישהו אחר היה צריך להעלות את הדבר הזה. הרי כל אופק חדש זה פיקוח, לפני עשור היו רבנים שלא הסכימו בגלל הפיקוח, כעת הסכימו, לומדים שם ליבה, איפה היושר שלכם, שמורה חוזרת הביתה ומקצצים לה בשכר?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!