דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

נאבקים בקיצוץ / השביתה ברשויות המקומיות - תגובה לקיצוץ הרוחבי והפגיעה בשירותים החברתיים

כלל השירותים העירוניים - גני הילדים, בתי הספר, הפיקוח העירוני קבלת קהל ואיסוף האשפה יושבתו, בירושלים לומדים כרגיל, וכך גם במערכת החינוך המיוחד. המשא ומתן בין האוצר למרכז השלטון המקומי, בהתערבות רה"מ, לא צלח

כיתה בבית ספר (צילום אלוסטרציה: נתי שחוט / פלאש90).
כיתה בבית ספר (צילום אלוסטרציה: נתי שחוט / פלאש90).

חרף הודעות שיקריות שהופצו אמש – מרכז השלטון המקומי לא חזר בו ומשבית את השירותים העירוניים ברחבי הארץ. עד השעות הקטנות של הלילה נמשכו הדיונים בין האוצר ומרכז השלטון המקומי. השביתה היא מחאה על הקיצוץ הרוחבי – 230 מליון שקלים לדברי מרכז השלטון המקומי, והפגיעה האנושה במענקי האיזון הפוגעת בעיקר ברשויות החלשות.

השירותים העירוניים – גני הילדים לא יפעלו, לא תהיה קבלת קהל במוסדות העירייה, ולא יסופקו שירותים לאזרח לרבות מחלקות הרוווחה. בנוסף יושבתו שירותי התברואה, פינוי האשפה, ניקיון הרחובות והפיקוח העירוני. כאמור, עובדי החינוך שמועסקים על ידי הרשויות לא יתייצבו במקומות העבודה ומערך הסעות התלמידים יושבת. מערכת החינוך המיוחד תפעל כסדרה.

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הודיע אמש על הצטרפות ארגון המורים לשביתת השלטון המקומי. מארגון המורים נמסר כי מאחר והשביתה כוללת את כל הצוות התומך בבתי הספר, מזכירות, שרתים, לבורנטים ומאבטחים וכו׳ המועסקים על ידי הרשויות המקומיות, לא יוכלו להתקיים לימודים בבתי הספר בחינוך העל יסודי. בתי הספר היסודיים יפעלו, אך אנשי המנהלה בהם לא יגיעו לעבודה

רן ארז אמר כי ״מאבקו של המרכז לשלטון מקומי צודק. קיצוצים שרירותיים הפוגעים ביכולת של הרשות המקומית להעניק שירות לתושבים ובכלל זה קיצוץ במערכת החינוך היא פגיעה בתלמידים בהורים ובמורים כאחד, על כן אנו מבקשים לחזק את ידי המרכז לשלטון מקומי במאבקו.״

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי "בשעות האחרונות התקיימו מגעים עם משרד הפנים, האוצר ומשרד רה"מ על מנת להשיב את הכספים החיוניים שקוצצו מתקציבי הרשויות המקומיות. כלל ראשי הרשויות לא מעוניינים בשביתה אך ישבתו מחר עד להודעה חדשה אם האוצר לא ימצא פתרון לעניין." בשעות הערב הופצו הודעות על הגעת הצדדים להסכמות, אך במרכז השלטון המקומי הכחישו בתוקף את הפרסום ומסרו כי "זו עדות נוספת לשפל הגדול של פקידי האוצר ושולחיהם בניסיון להמשיך ולפגוע ברשויות החלשות במדינת ישראל".

מרכז השלטון המקומי, המאגד את הרשויות המקומיות בישראל, הכריז על שביתה כללית ברשויות המקומיות היום (רביעי) בשעה 6:00 בבוקר, במחאה על ההחלטה על קיצוץ של 1.25% מתקציב שנת 2017. הקיצוץ יחול בין השאר על מענקי האיזון שמעבירה המדינה לרשויות המקומיות החלשות יותר. לטענת האוצר, הקיצוץ נועד להפנות כספים לפינוי עמונה ולעמידה בהסכמים הקואליציוניים. נוסח זה נועד ככל הנראה להחליש את ההתנגדות לקיצוץ, להציגו כ"נחוץ" ולקשור בין נושאים שונים לבין הקיצוצים.

ראשי הרשויות דורשים את העברת מענקי האיזון המלאים על סך 1.55 מיליארד שקלים במחצית הראשונה של השנה – בהתאם לסיכומים קודמים וכפי שנעשה גם בשנת 2016. עוד דורשים במרכז השלטון המקומי כי לקראת המחצית השניה של שנת 2017, יפעלו משרד האוצר והפנים, כפי שהתחייבו, למציאת מקור תקציבי לתשלום מלוא מענקי האיזון (1.55 מיליארד ש"ח נוספים). ובנוסף, מאחר ומדובר בתקציב דו שנתי, התחייבות המדינה תהיה תקפה גם לשנת 2018.

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר אתמול (שני) כי "דין דימונה כדין עמונה. לא נאפשר פגיעה דרמטית בתקציבים המועברים ל-190 רשויות מקומיות ותושביהן." אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך בשלטון המקומי, אמר כי "קיצוץ מאסיבי זה של 5.75% מתקציבי הרשויות המקומיות ו-100 מיליון שקלים מתקציבי החינוך ומתקציבי האיזון של רשויות מוחלשות, מהווה פגיעה מסיבית בחוליה הרכה במערכת ואלו הם ציבור התלמידים. קיצוץ זה יביא לכך כי שירותים הניתנים בבית הספר ופעילויות חינוכיות חיוניות לתלמידים שנועדו לצמצום פערים יופחתו משמעותית ונשוב לראות את הפערים הבולטים בחברה הישראלית." קמינסקי הודיע כי איגוד מנהלי אגפי החינוך תומך בשביתה.

שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) התנגד לקיצוץ, ובייחוד לאופן שבו תקציבי החרדים הפכו להיות התירוץ של האוצר למהלך, ולא הבחירה להקטין את התקציב. האוצר עצמו לא אמר זאת, אך יצר את המראית כאילו התקציבים הייחודיים לחרדים הם הסיבה לקיצוץ. על כך קצף השר דרעי ואמר כי "זה גובל בהסתה". לטענתו, הכספים המיועדים לחרדים הובטחו מזמן, והם מהווים רק 15% מהיקף הקיצוץ, שכאמור כלל אינו הכרחי.

אמנם הרשויות המקומיות נאבקות במשותף, מהלך המכשיל את גישת 'הפרד ומשול' הנהוגה באוצר, בעיקר בעבור הרשויות המקומיות החלשות המקבלות את מענקי האיזון של משרד הפנים, אך עם זאת, הרשויות נאבקות כנגד הקיצוץ בתקציביהן ולא כנגד הקיצוץ בכלל, או למען הרחבה תקציבית. מאבק כזה יחייב כנראה שיתוף פעולה רחב יותר בין גופים פוליטיים ולא פוליטיים, אשר יציגו מצע משותף של התנגדות לגישות של 'מיטת סדום' תקציבית בה כל תוספת באה על חשבון קיצוץ בסעיף אחר ויציעו חלופה של תקציב מדינה גדול יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!