דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ההסתדרות וארגון חברות האבטחה לממשלה: לשפות את החברות בגין הזכויות הסוציאליות של עובדים במילואים

ארגוני העובדים קראו לשרים למנוע פגיעה בזכויותיהם הסוציאליות של מאבטחים, שרבים מהם משרתים במילואים, וקריסה של חברות אבטחה

חיילי מילואים בגבול ישראל ועזה (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
חיילי מילואים בגבול ישראל ועזה (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות וארגון חברות האבטחה קוראים לשרי הממשלה למנוע פגיעה בזכויותיהם הסוציאליות של מאבטחים משרתי מילואים וקריסה של חברות אבטחה, ולשפות את החברות בגין עלות הזכויות הסוציאליות של העובדים.

יו"ר איגוד עובדי האבטחה, השמירה והניקיון בהסתדרות יוסי ברבי קרא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', לשר הביטחון יואב גלנט ולשר הפנים משה ארבל, לקבוע הוראות מיוחדות לשעת חירום, שלפיהן ישופו חברות האבטחה על ידי הביטוח הלאומי גם בגין רכיב הזכויות הסוציאליות בשכר עובדי הענף המשרתים במילואים. "בהיעדר שיפוי מלא עבור המרכיבים הסוציאליים לחברות האבטחה, קיים חשש ממשי ומוחשי שחברות האבטחה יקרסו כלכלית, ובכך ייפגע שכרם של עובדי האבטחה.

"ענף האבטחה הוא מרכיב מהותי במערך האבטחה האזרחית במדינת ישראל ומעסיק מאבטחים בגופים רבים במגזר הפרטי והציבורי, וכן מהווה גורם חשוב בשרשרת הייצור של המשק במדינת ישראל. ככל שהנושא לא יוסדר לאלתר, אנחנו מתריעים על פגיעה ממשית בשכר עובדי האבטחה, וכפועל יוצא, באבטחת גופים ציבוריים ופרטיים רבים במדינת ישראל".

יו"ר ארגון חברות האבטחה, פיני שיף, כתב לשר העבודה יואב בן צור: "ענף האבטחה תרם את מספר משרתי המילואים הגבוה ביותר מבין כלל ענפי המעסיקים במשק הישראלי. קיימת חובה משפטית ומוסרית כאחת לשפות את חברות האבטחה בגין מרכיבים אלה באופן מלא, כשמדובר בהוצאה שלא מתומחרת ולא כלולה בתעריפי ההתקשרות השוטפים (ערך שעת שירות אבטחה), ובפרט כשמדובר במערכה שעתידה להימשך חודשים רבים, ואין באפשרות חברות האבטחה לבצע התשלום בגין הסוציאליים ביחס לתגמולי המילואים בלי שיפוי מיידי ומלא בגין הוצאה זו מאת הביטוח הלאומי.

"יתרה מכך, אם השיפוי לחברות האבטחה לא יבוצע מיידית, קיימת ודאות מוחלטת להיעדר יכולת של חברות רבות לבצע את התשלום בגין ההפרשות הפנסיוניות, וכפועל יוצא קריסה כלכלית ומיידית של חברות אבטחה, עובדה שתשפיע על שכרם של עובדי האבטחה משרתי המילואים באופן ישיר, תוך פגיעה בשכרם כפי שהם זכאים לו על פי דין".

בהיותם של מרבית המאבטחים יוצאי יחידות קרביות, מאז פרוץ המלחמה גויסו כ-20 מתוך כ-100 אלף עובדי הענף לשירות מילואים במסגרת צווי 8, ורבים מהם נמצאים בחזית הלחימה. בימים אלו, מבצעות חברות האבטחה המעסיקות אותם את תשלום שכר אוקטובר, שחלק משמעותי ממנו הוא עבור ימי המילואים. בהתאם לחוק, מקבלים המעסיקים את עלות ימי המילואים מצד המוסד לביטוח לאומי, אולם הסכום לא כולל את מרכיב התנאים הסוציאליים: הפרשות המעסיק לפנסיה בשיעור 7.5%, פיצויי פיטורים בשיעור 8.33%, קרן השתלמות בשיעור 7.5% ועלויות ימי חופשה, הבראה, מחלה, דמי חגים וכו'.

ענף האבטחה הוא ענף קבלני שירותים בעל שולי רווח צרים יחסית, שמשלם את שכר העובדים באמצעות העברות מצד מזמיני השירות. רק לאחרונה הוסדרו 'תקנות ערך שעה' במסגרת החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, שמטרתן לוודא שהמכרזים שנחתמים בענף אכן מכסים את מלוא זכויותיהם של העובדים, ושמזמיני השירות לא משלמים לקבלנים פחות ממה שחייבים הקבלנים לשלם לעובדיהם – מה שבהכרח גורם לפגיעה בתנאי העובדים או לקריסה של חברות. במסגרת התקנות, הוסדרה גם חובת מזמיני השירות לשפות את החברות הקבלניות בגין עלות הזכויות הסוציאליות של עובדים בשירות מילואים.

אלא שהתקנות לא צפו את פריצתה של מלחמה רחבת היקף בישראל, ונקבעה למזמיני השירות תקופת הסתגלות, כך שיחולו רק מ-1 בינואר 2024. כך נוצר מצב שדווקא כעת, כשחמישית מכוח האדם בענף מגויס, קיים חשש שחלק מחברות האבטחה לא יוכלו לשלם את העלויות הנוספות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!