דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
19.3°תל אביב
  • 13.7°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 17.8°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 19.0°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מדריך / למי מגיעים פיצויים, מה הסכומים ומהן זכויות העובדים בחל"ת: שאלות ותשובות על מתווה האוצר לסיוע כלכלי במלחמה

המתווה שאישרה ועדת הכספים היום (ד') כולל מענקים, שיפוי בגין הוצאות וגם הרחבה של הזכאות לתשלומים שונים | מי זכאי לכסף מהמדינה, כמה ישולם לו ומתי

חקלאים בשדה בעמק האלה (צילום: פלאש 90)
חקלאים בשדה בעמק האלה (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה בתום דיונים ארוכים את מתווה הפיצויים לעסקים שנפגעו בעקבות המלחמה. המתווה גובש על ידי צוות של שר האוצר שפעל בשיתוף נציגי הקואליציה והאופוזיציה.

המתווה כולל הקלות בזכאות לדמי אבטלה בחל"ת?

במקרה של הוצאה כפויה לחל"ת, נקבע שתקופת האכשרה המינימלית לזכאות לדמי אבטלה תהיה 6 חודשי עבודה מתוך 18 האחרונים, ולא 12 כמו בשגרה. נוסף על כך, תקופת החל"ת המינימלית שמזכה בדמי אבטלה הופחתה מ-30 ל-14 יום. בוטל התנאי של קיזוז ימי החופשה הצבורים של העובד מדמי האבטלה, וכן בוטלו ימי ההמתנה (לא יקוזזו חמישה ימי אבטלה ראשונים). עבור עובדים בחל"ת שמתגוררים ביישובים שפונו, נקבעה הארכה של תקופת התשלום המרבית למשך חודשי המלחמה.

גם עובדים מעל גיל 67 שהוצאו לחל"ת בתקופה זו ולא זכאים לדמי אבטלה יהיו זכאים למענק מיוחד, בדומה למענק ההסתגלות שנקבע בקורונה. כמו כן, תקופת האכשרה לאנשים עם מוגבלות הורדה ל-3 חודשים. עוד נקבע שימי החל"ת לא יבואו במסגרת 60 ימי ההגנה מפיטורים שמגיעים לאישה שחוזרת מחופשת לידה והורות.

אילו עסקים יהיו זכאים לפיצוי?

עסקים שהמחזור השנתי שלהם נע בין 12 אלף ל-400 מיליון שקלים בשנה, ושמחזורם נפגע בתקופת הלחימה ביותר מ-25% (או 12.5% לעסקים עם דיווח דו-חודשי) יהיו זכאים לתוכנית 'מענקי המשכיות עסקית', שכוללים רכיב שמשקף הוצאות קבועות ורכיב שמשקף הוצאות שכר. תנאי סף נוסף הוא מחזור של יותר מ-12 אלף שקלים ב-2022.

כיצד נקבעת השתתפות המדינה בהוצאות שכר עובדים?

שיעור ההשתתפות בשכר העובדים יעמוד על 75%, כפול שיעור הפגיעה במחזור בעסק, כפול הוצאות השכר. כך למשל, בעסק שהוצאות השכר בו הן 100 אלף שקלים וספג פגיעה של 30% במחזור, גובה ההשתתפות בשכר יעמוד על 75% כפול 30% כפול 100 אלף – כלומר 22.5 אלף שקלים.

כיצד נקבעת ההשתתפות בהוצאות קבועות?

רכיב ההוצאות הקבועות צפוי להשתנות בהתאם למידת הפגיעה בעסק, ויעמוד על מקסימום של 22% מהתשומות. ככל ששיעור התשומות בפועל יהיה גבוה יותר, יוכל העסק להגיש השגה שתוגבל עד פי 1.5. מנגנון זה דומה למנגנונים שהיו נהוגים בתקופת הקורונה.

יש תקרה למענקי ההמשכיות העסקית?

תקרת הפיצוי לעסק על פי פרסום האוצר תעמוד על 600 אלף שקלים עבור עסקים עם מחזור של 100 מיליון שקלים, ותעלה באופן הדרגתי בהתאם לגודל המחזור עד 1.2 מיליון שקלים לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקלים. התקרה כוללת את כל המענק: מרכיב ההוצאות הקבועות ומרכיב השכר.

האם יש מענה לעוסקות שהיו בחופשת לידה או לעוסקים שהיו במילואים בתקופה הקובעת ב-2022?

סוכם ששר האוצר יקבע באישור ועדת הכספים דרך אחרת לקביעת מחזור העסקאות בתקופת הזכאות או מחזור העסקאות הקובע לעניין תקופת הבסיס, לעניין עוסקת (או עוסק) שהייתה לה פעילות מופחתת בשל תקופת לידה או הורות, או עצמאים שהייתה להם פעילות מופחתת בשל ימי שירות מילואים לפי חוק שירות מילואים.

האם יש מענה לעסקים שהמחזור שלהם גדול מ-400 מיליון שקלים?

בוועדת הכספים סוכם שהמדינה תגבש בהמשך מנגנון למתן הלוואות עד מיליארד שקלים בערבות מדינה לעסקים.

האם יש מענים נוספים לעסקים ביישובים קרובים לגבול?

עסקים במרחק עד 40 ק"מ מרצועת עזה (כולל באר שבע ואשדוד) ובמרחק עד 9 ק"מ מגבול הצפון יהיו זכאים לפיצוי מלא בגין הוצאות השכר שלהם או בגין שיעור הירידה במחזור.

האם יש מענה למעסיקים של עובדים שמתגוררים ביישובים שפונו?

עסקים שמעסיקים תושבים שפונו בהתאם להחלטות הממשלה, שלא יכלו בשל כך להגיע לעבודה, יהיו זכאים לשיפוי בגין הוצאות השכר של עובדים אלו, ללא תלות במיקום העסק. המדינה צפויה אף לסייע לעסקים אלו באמצעות מס רכוש עבור הוצאות לוגיסטיות של הבאת עובדים אלו לעבודה. עובדים (עד שכר של 20 אלף שקלים, למעט עובדי המגזר הציבורי) שפונו ויגיעו בכל זאת לעבודה יהיו זכאים למענק חודשי של 3,000 שקלים בחודש.

האם יש מענה לבני זוג שהכנסתם נפגעת לאור שירות מילואים של אחד מהם?

נקבע שיחול אחד מהשניים: או שמשרד הביטחון יתחייב בפני הוועדה שיציג בתוך שבועיים מתווה שלפיו ישופו על אובדן השכר אם יש להם ילדים מתחת לגיל 14 (או ילד עם מגבלות); או שייכנס לתוקף סעיף שנקבע כבר בחוק, שלפיו בן הזוג יוכל לבחור לצאת עצמאית לחל"ת אך להיות זכאי לתשלום דמי אבטלה (בכפוף לעמידתו ביתר התנאים המזכים).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!