דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / המדינה ביקשה מבג"ץ לדחות בחודש וחצי את פינוי המאחז עמונה

בהנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון הגישה פרקליטות המדינה בקשה נוספת לדחיית פינוי המאחז עמונה. הפעם, בשונה מהפעם הקודמת בה ביקשה המדינה דחייה - התושבים נתנו הסכמתם. ארגון 'יש דין': זהוי כניעה לסחטנות

משפחת בוארון בפתח ביתה בעמונה (צילום הדס פרוש / פלאש 90).
משפחת בוארון בפתח ביתה בעמונה (צילום הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

המדינה פנתה אתמול (שלישי) לבג"ץ בבקשה לדחות ב-45 ימים את המועד האחרון לפינוי המאחז הלא חוקי עמונה כדי שניתן יהיה לממש את המתווה לפינוי, לו נתנו את הסכמתם תושבי עמונה. הפניה נעשתה לבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

בפרקליטות המדינה מכירים את הבעייתיות בבקשת הדחייה, מאחר והמדינה ביקשה בעבר ארכה, ובקשה זו נדחתה ע"י בג"ץ לפני כחודש. הפעם, בשונה מהבקשה הקודמת, תושבי עמונה מסכימים לדחייה והפרקליטות מבקשת משך הארכה קצר משמעותית משמונה חודשים, כפי שביקשה בעבר, ולכן מאמינים בפרקליטות כי הבקשה תתקבל.

מארגון 'יש דין', המוביל את ההתנגדות להסדרת עמונה, נמסר: "בקשת המדינה לעכב את פינוי עמונה מבוססת על עסקת מושחתת בין ממשלת ישראל לבין פורעי חוק, שמהווה כניעה לסחטנות של מי שצו שיפוטי חייב אותם לפנות את הקרקע אליהם פלשו. המדינה, בבקשת הדחייה הקודמת שהגישה, ונדחתה, הודיעה שהיא מוכנה לפינוי במועד שקבע בג"ץ. ראוי שהיא תעמוד במחויבותה ותסיים את הפגיעה בבעלי הקרקעות הפלסטינים, שנמשכת כבר 20 שנה."

תושבים ומפגינים בעמונה, בזמן המשא ומתן על מתווה הפינוי
תושבים ומפגינים בעמונה, בזמן המשא ומתן על מתווה הפינוי

בהכרעתו הקודמת ביקר בג"ץ את בקשת המדינה וטען כי היא פוגעת בעיקרון שלטון החוק, "הארכת מועד עלולה להותיר על כנו מצב בלתי חוקי, הארכת מועד עלולה לפגוע באינטרס ההסתמכות של מי מהצדדים, הארכת מועד עלולה לפגוע בסופיות הדיון, הארכת מועד במקום שאין הצדקה לכך עלולה גם לפגוע בעקרון שלטון החוק". בביקורת על התנהלותה הרשלנית של המדינה, אשר הגישה את בקשת הדחייה ברגע האחרון כתבו השופטים, "במקרה שלפנינו, כבמקרים אחרים בעבר, התבקשנו ב"דקה התשעים" להאריך מועד לפינוי שנקבע בפסק-דין. עינינו הרואות, כי כל פרק זמן שניתן, ארוך ככל שיהיה, אינו מספיק."

המתווה עליו הסכימו תושבי עמונה כולל הצבה מיידית של 12 מבנים, לתקופה של שמונה חודשים, על חלקה 38 הסמוכה לישוב המקורי ובמקביל המדינה תפעל להציב 40 מבנים בחלקות סמוכות לתקופה של שנתיים. בפרק הזמן שיתווסף לאחר הצבת המבנים (8 חודשים ו-שנתיים) תפעל המדינה להסדיר את ההתישבות כך שתהיה ארוכת טווח.

המהלך כולל גם פירוק השותפויות של החלקות, סגן שר הביטחון אלי בן-דהן, בראיון לדבר ראשון מסביר, "אחת הסיבות שנתניהו הודיע שהוא יבקש דחיה, כדי לראות איך ניתן להגיע לשטח יותר גדול. אחד הדברים שבמסגרת ההסכמות זה שהיועץ המשפטי מנדלבליט הסכים לחלק את השטחים שעליהם הגישו ערר, לפי גודל החלקה. זאת אומרת, נניח שיש חלקה בגודל של 100 דונם, והיו בזמנו עשרה ילדים לאדם שהייתה לו החלקה הזו ועכשיו הגיש ערעור רק ילד אחד. ז"א שמתוך ה-100 דונם יש לך 10 דונם. לא כל השטח שלו. וכל ה-90 דונם האחרים הם פנויים וניתן להשתמש בהם כנכסי נפקדים."

ממשלת ישראל הודיעה כי במסגרת הקיצוץ הרוחבי, כי יוקצו 40 מיליון שקלים להסדרי פינוי עמונה ותשעת המבנים בהתנחלות עופרה. לא ברור עדיין מה הקריטריונים היחסים לחלוקה בין התושבים העשויים לכלול, שווי נכס, מספר ילדים, וותק, תאריך מעבר לבית וכיו"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!