דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

קריאה לשר העבודה: "חתום על צו הרחבה לשיפור תנאי העובדים בענף ההסעדה"

הסכם בין המעסיקים להסתדרות לשיפור תנאי העבודה ממתין כמעט שנתיים לחתימת השר על צו הרחבה | ברגע שייחתם הצו, יעלה שכר המינימום בענף ויעמוד על 10% מעל לשכר המינימום במשק

עובדי קייטרינג. (צילום: Shutterstock)
עובדי קייטרינג. (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר איגוד לשכות המסחר אוריאל לין פנה בשבוע שעבר לשר העבודה יואב בן צור בדרישה לקדם חתימת צו ההרחבה לענף ההסעדה בישראל, שישפר משמעותית את תנאי העובדים המועסקים בענף הקייטרינג המוסדי.

ההסכם הקיבוצי הענפי הראשון בענף ההסעדה נחתם בין ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר בינואר 2022, וממתין עד היום לחתימת השר על צו הרחבה שיהפוך אותו למחייב בכלל הענף. ברגע שיחתם הצו, יעלה שכר המינימום בענף כך שיעמוד על 10% מעל לשכר המינימום במשק, כשבהמשך יעלה בהדרגה עד ל-16% מעל לשכר המינימום המשקי.

אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר (צילום: יאיר שגיא)
אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר (צילום: יאיר שגיא)

הצו יחיל על הענף חובת הפרשות לקרן השתלמות עבור העובדים, שי לחג, מענק התמדה ודמי ביגוד. ענף ההסעדה הינו ענף קבלני עם שולי רווח נמוכים, בו החברות נדרשות להתמודד במכרזים. לפיכך עשויות החברות להתקשות להעלות בו את השכר בנפרד, והן נדרשות למנגנון צו ההרחבה על מנת לבצע למעשה 'יישור קו' והעלאה מקבילה של תנאי העבודה בכל החברות, באופן שלא ימנע מהן את האפשרות להתחרות במכרזים.

"כאשר מעסיקים מוכנים לשלם יותר, ובפרט ברמות השכר הנמוכות, על שום שהם מבינים שזה נחוץ כדי לחזק את העסק, ויש בזה גם תועלת מוחשית ואמיתית עבור העובדים. ראוי שמשרד העבודה יפעל לקידום הסכם כזה, לאור המטרה של שיפור תנאי העבודה של העובדים" כתב לין לשר. "אני סבור, כבוד השר, שהעובדה שאינכם מקדמים הסכם זה, על אף שהוא מייצג קבוצת עובדים גדולה בענף, פוגעת במטרה של שיפור תנאי העבודה של העובדים ברמות השכר הנמוכות. זהו הפסד של הזדמנות לשפר ולקדם את תנאי העבודה של העובדים בישראל. ואני מדגיש באופן מיוחד, עובדים שנמצאים בשכבת השכר הנמוכה האמורים לפרנס משפחות שלמות. יתר על כן, אי אישורו של הסכם זה פוגע גם ביכולת המעסיקים לגייס עובדים".

"אם מישהו חושש שמעסיקים ייפגעו, יוכל משרד הכלכלה להביע את עמדתו.אבל תמיד כשעושים הסכם קיבוצי יש בו משום שיפור תנאי העבודה והוא מטיל חובה על עסקים לשלם יותר, ויהיו כאלה מתוך המגזר העסקי שייתנגדו. התנגדותם של יחידים היא לא רלוונטית ולא היא הקובעת. מה שקובע הוא הרצון של ארגון מעסיקים לשפר את תנאי העבודה" הוסיף.

בספטמבר חתם השר בן צור על צווי הרחבה כלליים להסכמים של ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי להעלאת גובה דמי ההבראה ולהסדרת הפיצוי לעובדים שנעדרו מעבודתם במהלך מבצע עלות השחר. עם זאת, על שולחנו של השר מונחות מספר בקשות נוספות של ההסתדרות וארגוני המעסיקים לחתימה על צווי הרחבה – בהם הסכם קיבוצי כללי לפיצוי העובדים שנעדרו מעבודתם במהלך מבצע מגן וחץ ושורה של הסכמים ענפיים בענף ההסעדה, הסיעוד, הניקיון והבניין. ההסתדרות וארגוני המעסיקים פועלים מול משרד העבודה באופן שוטף לקידום החתימה על הסכמים אלו.

במעמד החתימה על צו ההרחבה בנושא דמי ההבראה ועלות השחר, אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "חושב לי לציין שצווי הרחבה הם חלק מהיכולת של כולנו, המדינה, ההסתדרות ונציגי המעסיקים, לנהל את יחסי העבודה במדינת ישראל. זה אחד האופנים שלנו לטפל בעובדים שברמות השכר הנמוכות ביותר ושאין להם ועדים, שללא צווי ההרחבה הם תקועים בשכר המינימום. כולנו רוצים לראות את העובדים ברמות השכר הנמוכות מתקדמים וזה היופי והעוצמה של צווי ההרחבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!