דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"אל ג'זירה קורא לתושבי עזה לא לנוע דרומה ומסכן חיילים, וישראל מתירה את זה"

היועמש"ית אישרה לעצור את פעילות אל ג'זירה מישראל, אך הממשלה בלמה את המהלך | יגאל כרמון, נשיא מכון 'ממרי' לחקר המזרח התיכון, בביקורת חריפה: "הם מייעצים לאנשי חמאס על גבי המרקע, עצירת השידורים היא צעד בסיסי"

אולפני אל ג'זירה בדוחא, קטאר (AP Photo/Osama Faisal)
אולפני אל ג'זירה בדוחא, קטאר (AP Photo/Osama Faisal)
גל רקובר
טל כספין
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

"בכך שהיא בולמת את סגירת שידורי אל-ג'זירה, הממשלה מסכנת את חיילי צה"ל" אומר ל'דבר' יגאל כרמון, מומחה למזרח התיכון ולסוגיות ביטחוניות. כרמון, שהציג בראיון ל'דבר' בשבוע שעבר את עומק מעורבותה של קטאר במימון וגיבוי הטרור נגד ישראל, טוען שהבחירה לאפשר את פעולת הערוץ הקטארי היא חלק מניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך במדיניות ההכלה שלו כלפי קטאר, ומאשים את ראש הממשלה שהוא עושה זאת מתוך אינטרסים פוליטיים ואישיים.

כרמון, אלוף משנה במילואים, הוא מייסד ונשיא 'ממרי – המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון'. המכון סיפק לממשלה חומרים המצדיקים את סגירתם של ערוצי תקשורת הפועלים בישראל כנגד צה"ל: אל מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, ואל-ג'זירה של קטאר. חרף אישור היועמ"שית וההחלטה על סגירת אל מיאדין, נתניהו מנע את סגירת אל-ג'זירה.
"כל מה שנכתב בהודעת הממשלה על אל מיאדין, נכון גם לגבי אל-ג'זירה", אומר כרמון בכעס, "הסתת אל-ג'זירה מנעה מעבר דרומה של אזרחי הרצועה והביאה דרך כך להרג חיילי צה"ל".

כיצד ההסתה הזו מסכנת חיילים?
"צה"ל מנחה את תושבי הרצועה לנוע דרומה כדי לצמצם את הפגיעה בהם ולהקל על התמרון הקרקעי. מטעמים הומניטריים, כוחות צה"ל לא יפגיזו מבנה בו מסתתרים מחבלי חמאס אם שוהים בו תושבים בלתי מעורבים ולכן חיילי צה"ל נאלצים לכבוש אותו רגלית ובכך לסכן את חייהם.

"אל ג'זירה אחראים לכך שתושבים נמצאים שם, כי הם משדרים שצה"ל פוגע בתושבים גם בדרום הרצועה. כשנתניהו בולם את סגירת שידורי אל-ג'זירה, הוא מתיר את ההסתה נגד הוראות צה"ל ומחבל במאמצי צה"ל לרוקן את צפון הרצועה מתושבים. הדבר הזה מסכן חיילים."

"מרגלים אחרי חיילי צה"ל עם תעודת עיתונאי"

כמה מהמשאבים של הרשת מופנים למלחמה בעזה?
"החל מבוקר ה-7 באוקטובר, בו אל-ג'זירה שידרה את נאום מוחמד דף, שידוריה מוקדשים במלואם למלחמה, 24 שעות ביממה. כתביה מסתובבים ליד ריכוזי צה"ל ומדווחים עליהם, מרגלים בחסות לשכת העיתונות הממשלתית, שמחלקת להם תעודות עיתונאים כאילו הם שוויצרים.

"יש להם תכניות בהן גנרלים בעלי ניסיון מנתחים את המלחמה לאור המודיעין שנאסף על ידי כתבי הרשת ומייעצים לאנשי חמאס על גבי המרקע. הם מצביעים על יעדי תקיפה אסטרטגיים, כמו אסדת הגז, ומסבירים כיצד ניתן לפגוע בה ומה תהיה החשיבות של פגיעה כזו."

מה לגבי תעמולה נגד ישראל?
"כמובן, הם המציאו את השקר של הפצצת בית החולים על ידי ישראל שהביאה ל-500 קורבנות, הפצצה שלא הייתה ולא נבראה ועל אף זאת הם דבקים בשקר הזה."

ראש מכון 'ממרי לחקר המזרח התיכון', יגאל כרמון. "נתניהו מבין שאם יכריז על קטאר ואל ג'זירה כאויב, יבקרו אותו על כך שבמשך מעל עשור הוא אישר ועודד העברות של הון עתק מקטאר לחמאס" (צילום: תמיר דורטל/ויקימדיה)
ראש מכון 'ממרי לחקר המזרח התיכון', יגאל כרמון. "נתניהו מבין שאם יכריז על קטאר ואל ג'זירה כאויב, יבקרו אותו על כך שבמשך מעל עשור הוא אישר ועודד העברות של הון עתק מקטאר לחמאס" (צילום: תמיר דורטל/ויקימדיה)

למה, אם כך, נתניהו מונע את סגירת השידורים ונקיטת צעדים נוספים כגון החרמת ציוד וסגירת משרדים, כפי שאושר על ידי היועמ"שית?
"נתניהו מבין שאם הוא יכריז על קטאר ואל-ג'זירה כאויב הוא יפליל את עצמו. אם הוא יעשה זאת, יבקרו אותו על כך שבמשך מעל עשור הוא אישר ועודד העברות של הון עתק מקטאר לחמאס, כסף ששימש לבניין הכוח הצבאי שהיכה אותנו ב-7 באוקטובר. נתניהו מסכן את החיילים שלנו כדי להגן על עצמו פוליטית. נתניהו השווה עצמו לרוזוולט ובוש, אבל הם, בניגוד אליו, לא העבירו כספים לקיסר היפני או לאל קאעידה.

"היועמ"שית, על אף הדאגה המוצדקת שלה לזכויות אדם ולחופש התקשורת, התירה את הסגירה של אל-ג'זירה מתוך ההכרה בנזק הביטחוני הברור, אבל נתניהו בולם אותה. לאל ג'זירה יש אפילו משרדים בירושלים. מנהל המשרדים, וואליד אל-עמרי, נמלט והעביר את מיקומו לרמאללה, בתקווה שזה ימנע את מעצרו. בינתיים נתניהו מגן עליו. זה לא יאמן."

גם אם ייסגרו שידורי אל-ג'זירה, יש לקטאר דרכים אחרות להפיץ שקרים.
"זה נכון ונצטרך להיאבק בכל צורה של הפצת שקרים, אבל עצירת השידורים היא הצעד הבסיסי והחשוב ביותר. אל ג'זירה הוא הכלי המרכזי של קטאר, ופגיעה בו תנמיך משמעותית את התפוצה והיעילות של הכזבים. לפי זמן השידור שהם מקדישים לעניין אנחנו רואים כמה הדבר חשוב בעיניהם".

ביקרת בחריפות את נתניהו ואנשיו על כך שמאותו טעם של שימור עצמי פוליטי, הם מזהירים מביקורת כנגד קטאר, גם ביקורת ממשפחות החטופים.
"אנשי נתניהו, למשל יוסי כהן הנגוע מראשו ועד רגליו בפרשת העברת הכסף לחמאס, מזהירים בהופעות בתקשורת מפני בקורת על קטר. זה חמור בעיני, משום שקטאר מזיקה למו"מ על החטופים ומייצגת את החמאס. כל פגישות המשפחות עם שגרירים קטאריים בעולם לא יועילו, הן רק מעניקות לגיטימציה למדינה הפושעת הזו שמימנה את חמאס והמלחמה. אין בה שום צורך ואסור שתשותף במו"מ על החטופים.

"רק מצרים שיש לה הסכם שלום איתנו, ושבניגוד לקטר היא בעימות עם החמאס אבל מקיימת עמו מגעים מתוך נוכחותה על גבול הרצועה משך עשורים רבים, רק היא וארה"ב יכולות להיות שותפות למו"מ."

ספורט, שדרניות בבגדים מערביים, ורצח של חייל אמריקאי בשידור חי

נחזור לאל-ג'זירה. מתי היא הוקמה ולשם מה?
"הרשת יוסדה כחלק מהמאמץ הקטארי להפיץ את תעמולת האיסלם הקיצוני, בעיקר בעולם הערבי. היא מצטרפת לפעולות בתחום כמו תרומות עתק לאקדמיה בארה"ב ולגוטרש, מזכ"ל האו"ם, ולארגונים בהם היה פעיל. אל-ג'זירה הייתה שותפה מרכזית להפיכות 'החופש' בעולם הערבי, שהתבררו כהפיכות של האחים המוסלמים; בסוריה, הבנו שמה שהתחזה למחאה דמוקרטית הובל על ידי פלג של אל-קאעידה, במצרים השתלטו עליה, בעזרת אל-ג'זירה, האחים המוסלמים ובתימן החות'ים."

"אל-ג'זירה מתחפשת לרשת תקשורת לגיטימית כדי לכבוש את לב ההמונים ולזכות בגישה למידע השמור לתקשורת. יש בה תוכניות על ספורט. המגישות לבושות כמערביות, אבל מדווחות בשמחה על רצח ואונס של נשים יהודיות."

האם יש רשתות המצליחות להתחרות בה בעולם הערבי?
"יש את אל-ערביה של הסעודים ואת סקאי ניוז ערביה של האמירויות. מכיוון שאלו רשתות תקשורת אמיתיות ולא ערוצי תעמולה, הן פחות בולטות. את הפופולריות הראשונית שלה השיגה אל-ג'זירה כששידרה את קלטות אוסמה בין לאדן לאחר הפיגוע במגדלי התאומים. כאשר תקפו אותה על כך היא טענה מנגד שגם CNN האמריקאית שידרה אותן, אלא ש-CNN שידרה שתי דקות ואל-ג'זירה שידרה אותן במלוא אורכן, כמה שעות.

מוחמד פתחי מאל ג'זירה נשפט בבית משפט מצרי על השתתפות בטרור, 2014 (צילום: Hamada Elrasam, AP)
מוחמד פתחי מאל ג'זירה נשפט בבית משפט מצרי על השתתפות בטרור, 2014 (צילום: Hamada Elrasam, AP)

"חשוב להבין שלא מדובר בכלי תקשורת אלא בכלי הסתה. כשסמיר קונטאר, המחבל הלבנוני שרצח את משפחת הרן ואת השוטר אליהו שחר, השתחרר מהכלא הישראלי ושב ללבנון, ערכה לו אל-ג'זירה מסיבת שחרור בשידור חי עם עוגה גדולה, מוזיקה וזיקוקים.
לפני ה-11 לספטמבר, דובר אל-קאעידה קרא בשידור חי של אל-ג'זירה להתגייסות של 12,000 צעירים לשורות הארגון. במקרה אחר, הם העלו שידור חי של מחבל נשבע אמונים לדעא"ש. היה אפילו שידור חי של רצח של חייל אמריקאי בעיראק! כמובן שדבר כזה דורש תיאום מראש עם הרוצחים. רק על כך היה צריך לאסור אותם. "

האם ננקטות נגד אל-ג'זירה פעולות בגין הדברים האלו?
"משרד המשפטים האמריקאי, בהליך משפטי ארוך, הביא להחלטה המחייבת את אל-ג'זירה להירשם כגורם זר בארה"ב, אבל אל-ג'זירה פשוט מתעלמת מהקביעה הזו ולא ננקטים נגדה צעדים. היא הקימה את ערוץ השידור באנגלית מארה"ב כדי לפנות לקהל במערב, ורכשה לצורך כך רשת תקשורת אמריקאית, שהייתה בבעלות אל גור, שהתמודד נגד בוש לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית.

"במדינות ערביות המתנגדות לאיסלם הקיצוני, כמו מצרים או סעודיה, הסיפור אחר. אנשי אל-ג'זירה לא דורכים שם, מהסיבה הפשוטה שהשלטון רואה אותם כאויבים. במצרים רבים מאנשי הרשת נכלאו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!