דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בעולם / קרוליינה הצפונית: נכשל הניסיון לבטל חוק שפוגע בזכויות להט"ב

החוק, שאושר בשנה שעברה הביא לפגיעה כלכלית ניכרת במדינה, אחרי שעסקים וארגונים רבים החליטו שלא להשקיע בה. הלילה (ה') כשל הניסיון להגיע להסכם בין-מפלגתי שיביא לביטולו

מפגינים בצפון קרולינה נגד החוק (צילום ארכיון AP).
מפגינים בצפון קרולינה נגד החוק (צילום ארכיון AP).

סיכום בין-מפלגתי לביטול החוקים המפלים את קהילת הלהט"ב בקרוליינה הצפונית קרס הלילה (חמישי), כששני הצדדים התבצרו בעמדותיהם והחלו בהטחת האשמות הדדיות. התוצאה, קרוב לוודאי, תהיה שחברות גדולות, ומארגנים של אירועי בידור וספורט גדולים ימשיכו לנדות את המדינה.

אחרי יותר מתשע שעות של דיונים חשאיים ומאמצים פומביים מזדמנים, חברי המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים של המדינה עצרו את הניסיונות לבטל את החוק, הידוע בכינויו "חוק השירותים", והלכו לביתם.

החוק התפרסם בעיקר בשל סעיף המחייב אנשים טרנסג'נדרים להשתמש בחדרי שירותים אך ורק בהתאם למגדר המופיע בתעודת הלידה שלהם, אך כולל למעשה שורה של פגיעות בזכויות להט"ב. החוק מחריג הומוסקסואלים, לסביות, בי-סקסואלים ואנשים טרנסג'נדרים מההגנות נגד אפליה הקבועות בחוקי המדינה ואוסר על הרשויות המקומיות לאשר חוקי אי-אפליה הנוגעים לאוכלוסייה זו. למרות הוראת חוק זו אישרה מועצת העיר של שרלוט, העיר הגדולה ביותר במדינה, חוק עזר עירוני המבטל למעשה את "חוק השירותים".

"אני מאוכזב מכך שעדיין לא הסרנו את הכתם הזה מהמוניטין של המדינה הגדולה שלנו בארה"ב ובעולם כולו", אמר המושל הדמוקרטי של קרוליינה הצפונית, רוי קופר. לדבריו, הוא ועוזריו עסקו במשך למעלה משבוע בניסוח הסכם שיאפשר את ביטול החוק, וקיימו מגעים עם חברי בית הנבחרים משתי המפלגות, נציגים מתעשיית הספורט ומנהיגים מקהילת הלהט"ב.

הפשרה, שקודמה על ידי קופר וקודמו בתפקיד – המושל הרפובליקני היוצא פט מקרורי – כללה את ביטול חוק העזר העירוני של שארלוט בתמורה לביטול החוק הכללי.

אך שמרנים רבים לא רצו מעולם לבטל את החוק וטענו כי ההסכמה הופרה כשאנשי שארלוט השאירו, בתחילה, חלק מהחוק העירוני. שהסנאט של קרוליינה הצפונית שקל להטיל איסור על ערים נוספות במדינה לאשר חוקים דומים, אמרו הדמוקרטים כי הרפובליקנים נסוגו מהבטחותיהם.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, פיל ברגר, האשים את קופר ואת מועצת העיר הדמוקרטית של שרלוט בהריסת המאמץ לבטל את החוק. ברגר אמר כי אנשי שרלוט הטעו את בית הנבחרים כשיצרו את הרושם שביטלו את החוק העירוני לחלוטין ביום שני האחרון. מועצת העיר של שרלוט התכנסה אתמול בבוקר לבטל את שאריות החוק העירוני.

"מצטער, אני לא מאמין להם, והאנשים שלנו לא מאמינים להם. אין שום סיבה להאמין להם", אמר ברגר אחרי ההחלטה לעצור את ניסיון ביטול החוק.

שמרנים חברתיים הגנו על סעיף השימוש בשירותים הציבוריים של אנשים טרנסג'נדרים – שלא כולל הוראות אכיפה וענישה – כצעד נדרש בהגנה על נשים ונערות מתוקפים מיניים הטרוסקסואליים שיתחזו לאנשים טרנסג'נדרים.

"נמשיך לעודד את המנהיגים שלנו לא להקריב אף פעם את הפרטיות, הביטחון או החופש של נערות צעירות ולכפות עליהן להשתמש בשירותים או להחליף בגדים יחד עם גברים מבוגרים, רק כדי לספק את הדרישות של עסקים תאבי בצע, ארגוני ספורט לא מוסריים או המון זועם", אמרה ראשת "קואליציית הערכים" של קרוליינה הצפונית, תמי פיצג'רלד.

מחלקת המשפטים של ארצות הברית, כמו גופים נוספים, טוענת כי הסיכון שתוקפים מיניים יתחזו לאנשים טרנסג'נדרים כדי להיכנס לשירותים ציבוריים לא קיים, למעשה. סוגיית השימוש בשירותים של  אנשים טרנסג'נדרים "לא הייתה בעיה שקרוליינה הצפונית התמודדה איתה", אמרה ראשת המרכז הלאומי לשיוויון לטרנסג'נדר, מארה קייזלינג. לדבריה, על המחוקקים "להודות שהם פישלו, ולבטל את החוק. נראה שהם עדיין מנסים למצוא דרך להאשים את שארלוט או להאשים את ברוס ספרינגסטין" שביטל הופעה במדינה אחרי אישור החוק.

מקרורי חתם על החוק והפך להיות הפרצוף הלאומי שלו. יחד עם חוקים אחרים עליהם חתם, הפך "חוק השירותים" את הבחירות למשרת המושל שנערכו לאחרונה למשאל עם על הנטייה השמרנית של קרוליינה הצפונית. מקרורי הפסיד לקופר בפער של כ-10,000 קולות. באותן בחירות ניצחו, בפער ניכר, הסנטור הרפובליקני ריצ'ארד בר והנשיא הנבחר דונלד טראמפ.

מקרורי, המושל המכהן הראשון בהיסטוריה של המדינה שנכשל בניסיון להיבחר מחדש, חזר על טענות מחוקקים הרפובליקנים על כך ש"השמאל חיבל בהסכמים הבין-מפלגתיים, שהושגו בתום לב, למטרות פוליטיות".

ביטול החוק היה יכול להביא גם לסיומן של תביעות משפטיות רבות מצד השלטון הפדרלי ותושבים טרנסג'נדרים. רבים מהדיונים בתביעות אלו הושהו עד שבית המשפט העליון של ארה"ב יכריע בתיק דומה הנוגע לחוק שהועבר בוירג'יניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!