דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

עובדות סוציאליות ילוו את החטופים עם שחרורם מהשבי: "נעשה הכל כדי לסייע להם"

משרד הרווחה והביטחון החברתי פרסם נוהל לקליטת האזרחים שצפויים לחזור משבי חמאס | השר יעקב מרגי: "נעמיד את כל המשאבים על-מנת להתגבר על הטראומה"

תמונות ילדים ישראלים שנחטפו לעזה על ידי מחבלי חמאס, במחאה הקוראת להשבתם הביתה (צילום: פלאש90)
תמונות ילדים ישראלים שנחטפו לעזה על ידי מחבלי חמאס, במחאה הקוראת להשבתם הביתה (צילום: פלאש90)
הדס יום טוב

בעקבות אישור עסקת החטופים הלילה (בין שלישי לרביעי), משרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסם את היערכותו לקליטה של הישראלים שצפויים לחזור משבי חמאס ופרסם נוהל לעובדים סוציאליים אודות הליך קליטתם.

בהודעת המשרד נכתב, כי לאחר שחרורם של החטופים מבדיקות בבתי החולים בהתאם לנוהל של משרד הבריאות, עו"סית מטעם הרווחה תלווה את המשוחררים ותרכז את הטיפול בהם הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, ותשמש כמתכללת הטיפול מול כל המשרדים והגורמים הממשלתיים הרלוונטיים.

העובדים והעובדות הסוציאליות שצוותו למשימה עברו הכשרות ייעודיות בהתמודדות עם טראומה, וכל עובד יודע מי החטוף שיהיה באחריותו וכבר נמצא בקשר עם בני המשפחה שנמצאים בארץ.

על פי הנוהל, מרגע החזרתו של החטוף לביתו, יפעלו העובדים הסוציאליים להערכת צרכיהם של השבים ובני משפחותיהם בשיתוף המחלקה לשירותים חברתיים במקום מגוריהם. על העובד הסוציאלי לפעול להנגשת שירותים ומשאבים בהתאם לצרכיהם והעדפותיהם החומריות והרגשיות. תפקיד העו"ס הינו גם מיצוי זכויות מול גופים ממשלתיים אחרים תוך פתרון של בעיות והסרת חסמים.

במקרה שבו החטוף ששוחרר חוזר ליישוב אחר ממקום מגוריו הקבוע, על העובדים הסוציאליים ברשות הקולטת ליצור קשר עם המחלקה לשירותים חברתיים ברשות האם, ולאסוף את כל המידע הרלוונטי.

במקרים של קליטת חטופים ששוחררו ועוברים לבתי המלון שבהם שוהים המפונים, קובע המשרד כי יש למנות לכל אחד מהמשוחררים עו"ס שילווה אותו שאינו מצוות העו"סים שנמצאים במלון באופן קבוע. תפקידו של עו"ס זה יהיה בין היתר לדאוג לכך שלמשוחרר יהיה מרחב פרטי, ולהיענות לכל הצרכים שעולים מהחטוף ששוחרר ומבני משפחתו ואם יש צורך, ידאג לפתרון מגורים אחר.

כמו כן קובע הנוהל כי במקרה של יותר מבן משפחה אחת ששוחרר, יש להעדיף טיפול על ידי עו"ס אחד ככל שניתן, על מנת לא להקשות על בני המשפחה עם מספר רב של אנשי מקצוע.

מרפאות של קופות החולים במלון של מפונים (צילום: ניצן צבי כהן)
מרפאות של קופות החולים במלון של מפונים (צילום: ניצן צבי כהן)

העובדים הסוציאליים שמלווים את משפחות החטופים שלא צפויים להשתחרר בעסקה הנוכחית, ימשיכו וילוו את המשפחות בכל צורך שהוא עד להשבתם של כלל החטופים.

המלצות המומחים: למנוע מילד ששוחרר מהשבי להיחשף לדיווחים בתקשורת ולהיעזר בחיות מחמד

במקביל, פרסם המשרד תדריך מקצועי לעו"סים, אנשי טיפול ואנשי צבא שיהיו הראשונים להיפגש עם ילדים ששבו מעזה. התדריך מחולק לשלושה שלבים: שלב הקבלה של הילדים (24 שעות ראשונות), השבוע הראשון, וחצי השנה הראשונה והוא מגדיר בפירוט כיצד יש לנהוג על מנת שלא להעמיק את הטראומה שחוו הילדים. על פי התדריך על העו"סים להיות מוכנים עם כל המידע על המשפחה של הילד, הקהילה שלו, וההקשר המשפחתי קהילתי שבו אירעה החטיפה ומה קרה לבני משפחתו של הילד.

התדריך, שנכתב על ידי פרופ' כרמית כץ ממכון חרוב ואוניברסיטת תל-אביב, עבור משרד הרווחה והביטחון החברתי, ממליץ למטפלים למצוא לילד עוגני התקשרות מקרב משפחתו וקהילתו הקרובה ומישהו מהם יחכה לילד מיד עם הגעתו לישראל. בתדריך מפורטות המלצות להימנע מהעמסת גורמי מקצוע על הילד ומשפחתו ושעובד סוציאלי אחד ילווה אותם לאורך כל התהליך. עוד מומלץ בתדריך לבדוק אם לילד היו חיות מחמד ולהביא אותן מוקדם ככל שניתן. כמו כן ממליצים המומחים למנוע מהילד להיחשף לדיווחים בתקשורת, ולהמתין עם בדיקות פולשניות.

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "יחד עם כל עם ישראל אנו מצפים ומייחלים לשובם של החטופים הביתה. משרד הרווחה נערך עם משנה סדורה לטיפול בחטופים שיחזרו מהשבי. גורמי המקצוע עברו הדרכות ייעודיות, לכל חטוף וחטופה ולכל ילד שיחזרו יוצמד עו״ס שילווה אותם צמוד ויעניק להם מעטפת סוציאלית רגשית וחומרית וסיוע במיצוי זכויות מול כלל הגופים הממשלתיים. נעשה הכול, ונעמיד את כל המשאבים והאמצעים כדי לסייע להם להתגבר על הקושי והטראומה".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "העובדות הסוציאליות של שירותי הרווחה במשרד ובמחלקות לשירותים חברתיים בשלטון המקומי ערוכים למתן טיפול עוטף ומקצועי לכל מי שנפגע באירועי השביעי באוקטובר ובכלל זה אנו מחויבים גם לדאוג לשלום של חטופים ששבים משבי חמאס. במקביל אנו פועלים מול מערכות שותפות כגון מערכת הבריאות, הצבא והביטוח הלאומי על מנת להעניק לשבים מעטפת שירותים וטיפולים שיסייעו להם לעבד את הטראומה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!