דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך: 29% מתקני הפסיכולוגים החינוכיים אינם מאוישים

בדיון בוועדת החינוך בנושא עלה כי מצוקות התלמידים גוברות, חסרים אנשי מקצוע והקיימים מתקשים לעמוד במשימתם | שלומציון כהן, מנהלת בית ספר בעוטף: "במקום אליו פונינו יש 2 פסיכולוגיות על 90 ילדים, הן אפילו לא פוגשות את כולם"

הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, מאי 2021 (צילום ארכיון: מיכל מרנץ)
הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על עומסי העבודה, מאי 2021 (צילום ארכיון: מיכל מרנץ)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

המחסור החמור בפסיכולוגים חינוכיים עדיין רחוק מלהיפתר, כך מתגלה מההודעה שמסר אתמול (שני) משרד החינוך בוועדת החינוך שעסקה בנושא. המשרד מסר כי אחוז התקינה של הפסיכולוגים החינוכיים עומד על 71% בלבד – כלומר, כמעט שליש מהתקנים אינם מאוישים. זאת בתקופה המציפה צורך חסר תקדים במענה נפשי-חינוכי עבור ילדים ונוער.

כיום מפתח התקינה עומד על משרה אחת לכל 500 ילדים בגני הילדים, 1,000 תלמידים בשכבות ב'-י"ב, או 300 תלמידי חינוך מיוחד. גם לתקנים הקיימים מוקצות משכורות נמוכות.

"הפסיכולוגים ישבו עם הילדים, אמרו שזה גדול עליהם ועזבו"

מנהלת בית הספר 'אלונים' במועצה האזורית שער הנגב שבעוטף עזה, שלומציון כהן סיפרה בוועדה על מצוקות תלמידיה: "יש המון שוטטות, אין גבולות ואין מבוגר אחראי. המבוגרים התיילדו, אין להם כוחות. גם נושא המיניות פרוץ. נשירה מבית הספר אנחנו רואים כבר ביסודי – ילדים בכיתה א' מסרבים להגיע".

"חוסן בונים בימים של שקט", מוסיפה כהן, "לא בונים חוסן בטיפול נמרץ. במרכז בהרצליה, שם אנחנו מתגוררים, יש 2 פסיכולוגיות על 90 ילדים. הן לא מצליחות אפילו לפגוש את כולם, בטח לא לבנות אמון תוך 8 שבועות".

גם חלק מהפסיכולוגים הפועלים כיום במערכת מתקשים למלא את תפקידם בנסיבות הנוכחיות. "קיבלנו פסיכולוגים נהדרים בהרצליה, שם אנחנו מתגוררים במלון. הם ישבו 3 שעות עם הילדים, אמרו שזה גדול עליהם ועזבו. נאלצנו לבקש חדשים, וגם הם לא נשארו. אנחנו לא יכולים לקבל פסיכולוגים עם הכשרה רגילה. אני צריכה פסיכולוגים ברמה הגבוהה ביותר, עם חוסן אדיר, שיוכלו להכיל את הילדים".

יו"ר הוועדה קורא לשפר את שכר הפסיכולוגים והיועצים החינוכיים 

בעקבות המחסור משרד החינוך גייס פסיכולוגים חינוכיים בגמלאות, והקצה משאבים על מנת שפסיכולוגים שנמצאים במערכת יוכלו להרחיב את היקף המשרה שלהם. עוד צוין כי חסרים נתונים על בני הנוער, מלבד הנתון של קופת חולים מכבי על עלייה של 35% בחרדה ודיכאון בגילי 18-14. על הנתון הזה הגיב שלומי קסטרו, מנכ"ל מועצת ארגוני הנוער: "לתנועות הנוער עוד לא אישרו תקציב, כי זה חלק מהכספים הקואליציוניים. צריך להכניס אותן לבסיס התקציב."

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס): "ציפינו שאחרי 51 ימי מלחמה יהיו למשרד החינוך נתונים על גודל הבעיה. במשך שנים המשרד לא השכיל להבין שהמחסור אקוטי, קודם הייתה קטסטרופה ועכשיו היא גדלה. אני קורא למשרדי החינוך והאוצר לשפר את מעמדם ושכרם של הפסיכולוגים והיועצים החינוכיים, מבלי להתפשר על האיכות. יש לסגור את הסכמי השכר שלהם וגם להעסיק פסיכולוגים בחוזים אישיים במשרד החינוך, תוך מתן הכשרה ייעודית למצבים שנוצרו עתה".

בראיון ל'דבר', ביקרה הפסיכולוגית החינוכית ויו"ר התנועה למען פסיכולוגיה ציבורית, יפעת שדה את ייבוש מערכות בריאות הנפש הציבוריות בכלל והפסיכולוגיה החינוכית בפרט: "אחרי מסלול של עשר שנים, השכר השעתי מגיע ל-50 שקלים לשעה. התערבות מדויקת לטראומה, אפשר למנוע פוסט טראומה, אבל כרגע זה מרגיש שהשמיכה התקציבית מתקצרת יותר ויותר."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!