דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האוצר לא פרסם את ׳מסמך ההתאמות׳, ושנת 2024 עלולה להיפתח בקיצוץ תקציבי

ועדת הכספים הייתה אמורה לקבל את המסמך הנדרש להתאמת תקציב, שנחקק יותר מחצי שנה לפני ביצועו, עד 1 בנובמבר | בלי המסמך, שנת התקציב הבאה תיפתח בקיצוץ כללי שנועד להתמודד עם הגירעון שנוצר בשל המלחמה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ (צילום: נועם רבקין / פלאש 90)
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ (צילום: נועם רבקין / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה מפרה את חוק משק המדינה בכך שהיא לא מעבירה לוועדת הכספים את מסמך ההתאמות הדרוש להתאמת תקציב 2024. לפי התיקון לחוק שעבר השנה, בין 15 באוקטובר ל-1 בנובמבר ועדת הכספים הייתה אמורה לקבל את המסמך, ולחברי הוועדה יש זכות לייעץ כיצד לבצע התאמות נדרשות. החוק מגדיר תקציב 'התאמות' במקרה שחוק התקציב עובר יותר מ-6 חודשים לפני כניסת שנת התקציב לתוקף – דבר שהתרחש במאי האחרון, אז עבר תקציב 2024, 7 חודשים לפני כניסתו לתוקף.

ההתאמות מתייחסות בעיקר לתרחיש של גירעון תקציבי שחורג מהמתוכנן – ירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות – מה שמצריך להגדיל את ההכנסות, למשל באמצעות העלאת מסים או הפרטות וקיצוצים בהוצאות. במקרה ההפוך, לא נדרשות התאמות, כי החוק אוסר על הממשלה להגדיל הוצאות. כך למשל, 2022 הסתיימה בעודף של 10 מיליארד שקלים, שהם 70 מיליארד שקלים יותר מגירעון צפוי של כ-60 מיליארד שקלים, בלי יכולת להגדיל הוצאות.

לפי לשון החוק, אם עד 31 בדצמבר ועדת הכספים לא מאשרת את הצעת הממשלה להתאמות בתקציב הבא, אמור להתרחש קיצוץ רוחבי בכלל המשרדים בגובה ההתאמות, או בגובה שהצעת הממשלה לבדה לא מכסה, אם אושרה.

אלא שבינתיים, מסמך ההתאמות שנקרא 'דו"ח הפרשים' כלל לא הוגש. לכן, אם בעוד 21 ימים אמור להתרחש קיצוץ תקציבי, לפי מסמך שמשרד האוצר עדיין לא הגיש והממשלה לא אישרה, הפרת החוק הנוכחית תגיע למצב אבסורדי, שלא מתרחש בו כלל קיצוץ, כי אין מסמך מקצועי שמגדיר מה הקיצוץ הדרוש. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לנושא ההתאמות בוועדת הכספים, ואמר שהעיסוק במלחמה היה דחוף וחיוני יותר, ולכן צמרת המשרד לא עסקה בכך.

בשל דרישת משרד הביטחון להגדלת תקציב משמעותית למימון צורכי המלחמה והעורף, כבר ברור שדרוש תיקון מהותי הרבה יותר לתקציב 2024 מאשר התאמות לבדן, דבר שניתן לבצע רק בהגדלת מסגרת התקציב, ואישורה בשלוש קריאות בכנסת, עם דיונים בוועדת הכספים. סמוטריץ' לא ממהר לבצע את התיקון הזה, ואפילו פעל לעיכוב תיקון כזה לתקציב 2023, בשאיפה להכניס עוד כמה סעיפים קואליציוניים אחרי אישור משפטי, שלא הגיע בזמן.

הדיונים בוועדת הכספים להגדלת תקציב 2023 יימשכו השבוע, ואולי יגיעו להצבעה במליאה, כשחלק מתוכניות השר יישארו כסעיפי רזרבה, בכוונה להעביר אותם ליעדם לפי ההסכמים הקואליציוניים בוועדת הכספים לאחר ההצבעה בכנסת, אך לפני תום 2023.

סמוטריץ' אמר בכמה הזדמנויות שבתקציב 2024 יבוצעו קיצוצים עמוקים, כדי לא לממן את כל ההוצאות החדשות באמצעות הגדלת מסגרת התקציב, שפירושה גם הגדלת החוב הלאומי מעבר למה שאושר עד כה. לפי דיוני ועדת הכספים, בכוונת השר לתקן את תקציב 2024 רק במרץ, בעוד הדרג המקצועי באוצר ערוך להגיש הצעת תקציב מתוקנת כבר ב-15 בינואר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!