דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תעשיינים מהעוטף: יש לתת קדימות לעסקים מקומיים בשיקום החבל

התעשיינים קראו לחייב את מנהלת תקומה, האמונה על שיקום היישובים שנפגעו במלחמה, להעדיף רכישת מוצרים ושירותים מחברות מקומיות | המנהלת צפויה להוציא בשנים הקרובות 8 מיליארד שקלים לפחות

מפעל שטראוס בשדרות (צילום: משה שי/פלאש 90)
מפעל שטראוס בשדרות (צילום: משה שי/פלאש 90)
דוד טברסקי

התאחדות התעשיינים ומנכ"לי חברות תעשייה בעוטף עזה פנו למנהלת תקומה בבקשה שהשירותים והמוצרים הנחוצים לתהליכי השיקום של החבל יסופקו על ידי חברות מהעוטף עצמו.

במנהלת תקומה, הגוף האחראי על תכלול שיקום היישובים שנפגעו במלחמה, בוחנים בימים אלו את האופן בו יבוצעו התקשרויות מול ספקים לצורך השיקום. למנהלת הוצאות צפויות של 8 מיליארד שקלים לפחות, מתוכם 3 מיליארד שקלים בתקציב 2024. על רקע הדברים פנו איחוד התעשיינים ומספר חברות גדולות הפועלות לעוטף בקריאה למדינה לחייב את המנהלת לעבוד מול הייצור המקומי באזור.

מכתב נשלח מטעם מנכ"לי חברות שמרכז פעילותן באזור התעשייה של שדרות: 'סינרג'י', 'קלסריקה', 'ד.י לוג'יסטיקס', 'ואקוטק' ועוד. החברות החתומות על המכתב מעסיקות יחד מעל 1,500 עובדים מהאזור. ראשי החברות דורשים שקדימות להתקשרויות מול חברות מהעוטף תעוגן בתקנות המנהלת.

"המהלך נוגע להיבטי הכלכלה, התעסוקה והביטחון האישי של עובדינו ובני משפחותיהם", כתבו המנכ"לים, "הוא יאפשר את פיתוח הפעילות העסקית, היציבות הפיננסית וההכרה בחשיבות מרקם החיים בחבל".

במכתב נוסף התאחדות התעשיינים קראה למדינה ליצור הנחייה ברורה בדבר רכש מוגבר של מוצרים ושירות מייצור מקומי. ההתאחדות הציעה לחייב את המנהלת לכך שלפחות 60% מההזמנות בכל מכרז יהיו מעסקים מקומיים.

הכספים שהוקצו למנהלת לא מתייחסים להיקף הנזק בצפון

בתחילת החודש הממשלה אישרה תוכנית רב שנתית לשיקום עוטף עזה, המכונה 'חבל התקומה'. לפי התוכנית 3 מיליארד שקלים יועברו למנהלת תקומה בתקציב 2024, נוסף על 470 מיליון שקלים שכבר הוקצו, כאשר 2.47 מיליארד שקלים מתוכם יהיו חלק מתוכנית חומש לשנים 2028-2024. המנהלת תקבל הרשאה ליצור התחייבויות כספיות בגובה 5 מיליארד שקלים עבור השנים הבאות.

מדובר באומדן ראשוני של עלות השיקום. על פי הערכות, סכומים אלו לא לוקחים בחשבון את הנזק הרב שנגרם ליישובי הצפון, נזק שהיקפו התחדד בשבוע שעבר. זאת על אף שהמנהלת אמורה לקחת אחריות בעתיד גם על שיקום הצפון.

ההרס בקיבוץ מנרה בגבול הצפון מהפצצות חיזבאללה (צילום: קיבוץ מנרה)
ההרס בקיבוץ מנרה בגבול הצפון מהפצצות חיזבאללה (צילום: קיבוץ מנרה)

ראש המנהלת, משה אדרי, הציג בתחילת החודש מספר קווים מנחים לתמיכה בעסקים בעוטף, בהם תכנית תמריצים לעידוד עובדים חדשים בחבל ומענקים למעסיקים על סך 3,000 שקלים על כל עובד שיחזור לעבודה. לדברי אדרי, שיתופי פעולה עתידיים של המנהלת עם משרד החקלאות ומשרד הכלכלה יאפשרו פיתוח והשקעות בעסקים ובחקלאות בעוטף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!