דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

קפטנית נבחרת ישראל בכדורשער, סגנית אלופת אירופה: "רוצות לכבוש את העולם"

ישראל הפכה בשנים האחרונות לאחת הנבחרות הטובות בעולם, לפני שבועיים זכתה מדליית הכסף באליפות אירופה והבטיחה את הכרטיס למשחקים הפראלימפיים בפעם השלישית ברציפות | בראיון ל'דבר' מספרת גל חמרני על תחילת הדרך בענף וההצלחה של הנבחרת: "אני מאוד מאמינה בנו, המטרה היא לזכות במדליית זהב בפריז"

קפטנית נבחרת הכדורשער גל חמרני וכלב הנחייה דילן (צילום: קרן איזיקסון)
קפטנית נבחרת הכדורשער גל חמרני וכלב הנחייה דילן (צילום: קרן איזיקסון)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

נבחרת הנשים בכדורשער היא אחת הנבחרות המעוטרות בענפי הכדור בישראל. ב-6 השנים האחרונות ישראל זכתה במדליית הארד באליפות העולם, בשתי מדליות כסף ומדליית ארד באליפות אירופה. לפני שבועיים הנבחרת הוסיפה מדליית כסף נוספת לארון התארים, באליפות אירופה שנערכה במונטנגרו.

"גם כשהמשחקים בשלב הבתים לא היו מושלמים, בשלבי הנוקאאוט היינו מאוד מפוקסות וממוקדות", אומרת קפטנית הנבחרת גל חמרני בראיון ל'דבר'. "גם אם לא לקחנו את הזהב, אני חושבת שהתמודדנו באופן שבו אנחנו יכולות להיות גאות בעצמנו".

"זה לא ניצחון רגיל, הייתה חגיגה עצומה על המגרש"

הטורניר היה גם ההזדמנות האחרונה של הנבחרת להשיג את הכרטיס הנכסף לפריז 2024, המשחק הקריטי היה בחצי הגמר בו שתי הנבחרות ידעו שמי שתנצח תיסע למשחקים הפראלימפיים.

"הידיעה היא שאם אנחנו מנצחות את בריטניה הכרטיס שלנו וכל דבר אחרי זה, הוא בונוס. את הכנה עשינו בצורה הכי אידיאלית בעולם", אומרת חמרני. "אם זה אומר שכל אחת תעשה את השיחות האישיות עם הפסיכולוגית ואם מישהי צריכה עוד טאצ'ים קטנים עם המאמנים. לעבור לפני על שחקניות או היבטים טכניים. ובאמת להבין שזה המשחק הכי חשוב ובשביל זה התכנסנו ועבדנו כל כך הרבה חודשים. אפשר היה לראות מהתחלה שאנחנו באות לנצח את המשחק הזה".

ישראל עלתה מפוקסת למשחק וטרפה את המגרש עם ניצחון 0:9, כאשר את כל השערים כבשה ליהיא בן דוד, מלכת השערים של הטורניר והשחקנית המצטיינת של האליפות.

ליהיא בן דוד, שחקנית נבחרת ישראל בכדורשער (צילום: שאבי דויטש)
ליהיא בן דוד, שחקנית נבחרת ישראל בכדורשער (צילום: שאבי דויטש)

"בדרך כלל אחרי כל משחק אנחנו שמחות, אבל אחרי ניצחון כזה קפצנו במעגל מטורף – צהלות, ריקודים וכמובן עם צוות האימון", מספרת חמרני. "זאת באמת הייתה חגיגה עצומה על המגרש. זה לא היה ניצחון רגיל. זה היה הרבה מעבר לזה שאנחנו יודעות שהכרטיס שלנו".

כדורשער
ענף ספורט המיועד לעיוורים וליקויי ראיה. המשחק מתקיים באולם סגור ומשוחק עם כדור מיוחד, שמורכב בין היתר מפעמונים. המשחק דורש שקט מוחלט, על מנת שהמשתתפים יוכלו לשמוע את הכדור ולמקם את עצמם ביחס אליו. המשחק משוחק בשכיבה על הרצפה, כשעל השחקנים והשחקניות להכניס את הכדור לשער הקבוצה היריבה.

בתקופה קשה זו למדינת ישראל, שחקניות הנבחרת עלו לכל המשחקים עם דיסקיות להחזרת החטופים, כאשר המשחק האחרון בגמר הטורניר מול טורקיה קיבל מימד פוליטי נוסף. "אנחנו בעיצומה של מלחמה שאי אפשר להסתיר אותה. אף פעם לא הרגשתי שהפוליטיקה נכנסה לספורט. היה שם רצון שמעבר לנצח".

נבחרת ישראל בכדורשער, סגנית אלופת אירופה. "לא משנה מי תהיה על המגרש אנחנו יודעות שיהיה טוב"(צילום: קרן איזיקסון)
נבחרת ישראל בכדורשער, סגנית אלופת אירופה. "לא משנה מי תהיה על המגרש אנחנו יודעות שיהיה טוב"(צילום: קרן איזיקסון)

במקביל, גם נבחרת הגברים השתתפה באליפות אירופה, לאחר שעלתה לדרג א'. ישראל הפתיעה עם העפלה לחצי הגמר והפסידה בקרב על הארד מול טורקיה. "זה היה גם מרגש לראות את ההישג שהם הגיעו, הם היו הפתעת הטורניר. זה היה כיף להיות הקהל שלהם ושהם הקהל שלנו. זה יצר לנו תחושה של בית. יש בין הנבחרות חברות אמיתית, אחים (ליהיא ואור בן דוד) וזוגות (אלהם ומיכאל רוזין). זה נותן תחושה של ביחד, שאנחנו לא לבד במערכה".

"התחלתי שחק עם כיסוי עיניים והתאהבתי"

חמרני (31) הצטרפה לענף בגיל 12. היא גדלה בראש העין, שכנה של ד"ר רון בולוטין, שחיין העבר שזכה בעבר ב-11 מדליות במשחקים הפראלימפיים. "הוא ניסה מגיל קטן לדחוף את ההורים שלי שאני אהיה בספורט. זה התחיל בשחייה ואז בג'ודו. כך עברתי מענף לענף. בנוסף לכך, המאמן רז שוהם מלמד בבית הספר בחטיבה שאני למדתי בה וכך הוא ניגש אליי וביקש להתנסות ברעיון שעלה להקים קבוצת נשים בכדורשער שלא הייתה קודם. בענף הייתה עד אז רק נבחרת גברים שהורכבה בזמנו מנכי צה"ל".

בפעם הראשונה שחמרני ראתה את המשחק היא לא התחברה, אבל כשהחלה לשחק אי אפשר היה לעצור אותה. "באתי להתנסות, בהתחלה זה היה נראה לי המשחק הכי טיפשי שאני ראיתי בחיים. החלטתי בכל זאת לנסות ולשחק את המשחק עם כיסוי העיניים. זאת הייתה חוויה מסוג אחר ובאמת התאהבתי, זה היה נראה לי הדבר הכי כיפי בעולם. אף אחד אז, בכלל לא חשב שזה יהיה משהו בעתיד תחרותי".

גל חמרני במדי נבחרת הנשים בכדורשער. "בהתחלה זה היה נראה לי המשחק הכי טיפשי שאני ראיתי בחיים"  (צילום: לילך וייס רוזנברג)
גל חמרני במדי נבחרת הנשים בכדורשער. "בהתחלה זה היה נראה לי המשחק הכי טיפשי שאני ראיתי בחיים"  (צילום: לילך וייס רוזנברג)

חמרני הצעירה, הייתה מחלוצות הענף לנשים. "אני ממש מהבנות הראשונות ששיחקו. בעצם מי שמשחקות עד היום, זאת אורי מזרחי שהיא מאותו המועדון כמו שלי בתל אביב", היא מספרת. "היו עוד כמה בנות שהלכו וחזרו ויש את אלהם מחמיד רוזין שהתחילה באותו פרק זמן, אבל במועדון באום אל פחם. הכרנו אותה רק שנתיים מאוחר יותר".

בגיל 15 חמרני טסה ביחד עם הנבחרת הצעירה לטורניר הבינלאומי הראשון שלה בהונגריה. "עבורי זאת הייתה הרפתקה לא נורמלית. לא הייתה בי את ההבנה למה אני טסה. פגשנו שם שתי נבחרות וזכינו במדליית זהב. זה היה מטורף ולא נתפס בשבילי בגיל הזה. לא ידעתי באותה התקופה שיש בכלל אליפויות אירופה או עולם בענף".

"נקראתי לדגל שלושה חודשים לפני התחרות"

שלוש שנים מאוחר יותר פרשה חמרני באופן מפתיע. הנערה הצעירה סיימה את לימודיה בתיכון, יצאה לראשונה מהבית, עברה לגור עם שותפות ורצתה לחוות לראשונה את תחושת החופש.

"אמרתי לצוות שזה קשה לי להקריב את כל החיים שלי לספורט", היא מספרת. "זאת הייתה תקופה שרק רציתי לעשות מה שבא לי ואיך שבא לי ובחיים של ספורטאית זה בלתי אפשרי. צריך להיות בדופק על מה אוכלים ומתי. לא לבלות יותר מדי בלילה, לישון כמו שצריך, כי יש אימון למחרת".

אחרי שנה וחצי בחוץ, ב-2015 קיבלה חמרני קריאה לדגל. הנבחרת הוזמנה למשחקי העולם בקוריאה הדרומית, כאשר הזוכה בתחרות זוכה בכרטיס למשחקים בריו 2016. הנבחרת האמינה שהיא יכולה להפתיע ולהבטיח את השתתפותה הראשונה אי פעם במשחקים ולשם כך הוחלט לבקש מהשחקנית המצטיינת לחזור.

"נקראתי לדגל שלושה חודשים לפני התחרות", מספרת חמרני. "אמרתי שאני יכולה לעזור, כי המקום הזה תמיד היה בשבילי כמו משפחה שנייה. גם כשלא הייתי שם, הייתי שם בלב ושמרתי על קשרים טובים עם כולם. אמרתי לה שנעשה את שלושת החודשים האלו ואחרי זה נראה מה יהיה והנה אנחנו פה היום".

נבחרת הכדורשער של ישראל ברבע הגמר מול נבחרת טורקיה. "ריו הייתה מבחינתי שיא השיאים" (צילום: קרן איזיקסון)
נבחרת הכדורשער של ישראל ברבע הגמר מול נבחרת טורקיה. "ריו הייתה מבחינתי שיא השיאים" (צילום: קרן איזיקסון)

ישראל זכתה במשחקי העולם והשיגה את הכרטיס למשחקים הפראלימפים בריו 2016, שם נעצרה רק ברבע הגמר על ידי טורקיה החזקה. "ריו הייתה האולימפיאדה הראשונה שלנו שזה היה מבחינתי שיא השיאים. זאת הייתה חוויה מטורפת, מאוד סגנונית. אני לא חושבת שהבנו מה קורה שם".

ישראל הפכה לאחת הנבחרות הטובות בעולם והופיעה גם בטוקיו 2020 שנערכה באווירה הפוכה מברזיל, בצל מגיפת הקורונה. "הקורונה הייתה תקופה מאוד קשה. תקופה ארוכה לא ידענו, עם נצליח להתאמן לקראת המשחקים. כאשר הגענו לשם, הכל היה אחרת. הנבחרות אוכלו בנפרד, היו חוצצים בין השולחנות. כמעט ולא הייתה אינטראקציה בין השחקניות. אנחנו נבחרת מאוד חברותית, לכן זה היה מאוד משמעותי ומאוד אחר מכל תחרות אחרת שהיינו בה".

נבחרת הנשים של ישראל ישראל בכדורשער במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: לילך וייס, הוועד הפראלימפי בישראל)
נבחרת הנשים של ישראל ישראל בכדורשער במשחקים הפראלימפיים בטוקיו (צילום: לילך וייס, הוועד הפראלימפי בישראל)

בטוקיו ישראל הציגה יכולת טובה במהלך משחקי שלב הבתים, אך פעם נוספת הודחה ברבע הגמר, הפעם על ידי המארחת יפן. "בפן האישי טוקיו הייתה קצת יותר טובה מריו, אבל זה משחק קבוצתי וזה לא הספיק. אנחנו צריכות לעבוד על הפן המנטלי שלנו ועל היכולות שלנו בזמני לחץ. אני חושבת שלאט לאט אנחנו מוכיחות שאנחנו משתפרות מתחרות לתחרות וצוברות ניסיון".

מה המטרה שלכן למשחקים בפריז?
"המטרה היא כמובן מדליית זהב! אנחנו רוצות כבר לכבוש את העולם. יותר מתמיד אני מרגישה שאנחנו יכולות לעשות את זה. הביחד שלנו תמיד נמצא בעבודה. הגענו לפיק ברמה המקצועית, אני מאוד מאמינה בנו ביחד כקבוצה וביכולות של כל אחת ואחת. אנחנו יודעות שלא משנה מי תהיה על המגרש זה פשוט יהיה טוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!