דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אדיסו גואדה חזר מארה"ב והרשים באליפות אירופה במרוצי שדה: "גאווה לייצג את ישראל"

גואדה (21) ממועדון הפועל ת"א אתלטיקס, נולד באתיופיה ועלה לישראל בגיל 3, הוא החל להתאמן באתלטיקה בגיל 11 וכעת לומד ומתאמן באוניברסיטת אוקלהומה סטייט | את אליפות אירופה עד גיל 23 הוא סיים במקום ה-7, ראשון מבין הישראלים: "בניתי את הריצה שלי בהדרגה ולאט לאט הגברתי, זה היה מדהים"

אדיסו גואדה באליפות אירופה במירוצי שדה (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
אדיסו גואדה באליפות אירופה במירוצי שדה (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אדיסו גואדה לא היה מוכן לפספס את אליפות אירופה עד גיל 23 במרוצי שדה. שלושה ימים לפני תחילת התחרות, הוא עשה את הדרך הארוכה מארה"ב לבלגיה. בזמן שחבריו לנבחרת עשו הכנות אחרונות גואדה אגר כוחות, התגבר על הג'ט לג בדרך לריצה מוצלחת ומקום שביעי באירופה.

"מבחינתי זאת הייתה האליפות הכי מיוחדת. בהתחלה לא ידענו בכלל עם נקבל אישור לרוץ בתחרות", מספר גואדה, מהפועל תל אביב אתלטיקס בראיון ל'דבר'. "זאת הייתה גאווה גדולה לשים את המדים של ישראל, לראות את כולם נועצים בנו מבטים של מה הם עושים פה? זאת הייתה אמירה שאנחנו פה ובאנו לנצח! אנחנו נגיע לכל תחרות, נתחרה וניתן בראש".

במהלך אליפות אירופה למירוצי שדה שנערכה בבריסל בלגיה, שבעת האתלטים הישראלים שהתחרו באליפות אירופה עד גיל 23 ובאליפות אירופה לבוגרים רצו כשעל גופיותיהם סרטים שחורים, כאות הזדהות עם הנרצחים והנופלים במלחמה.

גואדה הגיע לתחרות בלי הכנה מקדימה אופטימלית. בגלל לימודיו בארה"ב, הוא לא לקח חלק במחנה הכנה של הנבחרת בתנאי גובה באתיופיה ולמרות זאת סיים במקום הכי גבוה בין הישראלים באליפות עד גיל 23.

אדיסו גואדה (מימין), דרבה איילה ואטקה דמסיה, באליפות אירופה במירוצי שדה עד גיל 23 (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
אדיסו גואדה (מימין), דרבה איילה ואטקה דמסיה, באליפות אירופה במירוצי שדה עד גיל 23 (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)

לאורך הריצה הוא נאלץ להתמודד עם תנאי שטח קשים, במזג האוויר של החורף האירופאי "המסלול היה מאוד בוצי. אנחנו רצנו לפני הריצה של הנבחרת הבוגרת. אצלנו זה היה נורא, אבל אצלם זה כבר היה ממש מזעזע".

במהלך התחרות, גואדה ביצע בצורה מעולה את התוכנית הטקטית וסיים את ריצת 7,000 מ' בזמן של 24:05 דקות. "הריצה שלי התנהלה ממש נכון וחכם. בסיבוב הראשון הייתי 59, סיבוב שני 45, בסיבוב השלישי הייתי כבר מקום 20 בפיניש סיימתי שביעי".

למרות הכנה לא אידיאלית, גואדה הראה פעם נוספת בקריירה הקצרה שלו את כוח הרצון והמשמעת העצמית בדרך להשגת המטרה. "זה היה מדהים מבחינתי. זה היה מעבר למה שציפיתי. בניתי את הריצה שלי בהדרגה ולאט לאט הגברתי. אתה אף פעם לא יודע איך המתחרים שלך יגיבו. לפעמים אתה יכול להתחיל חכם ומאחורה ופשוט תיתקע או להתחיל מקדימה ואז להיגמר".

גואדה (21) נולד באתיופיה ועלה לישראל בגיל שלוש. בגיל אחת עשרה הצטרף למועדון האתלטיקה "רצי הסמטה", שהפך החודש להפועל תל אביב אתלטיקס ולאט לאט נשאב לענף. "פתחו חוג בשכונה שלי בתל אביב יפו. העובדת הסוציאלית התקשרה והציע שאני אצטרף לקבוצה. החלטתי לתת צ'אנס. ניסיתי לא הלך טוב. זה קשה, זה לא משהו שמתחברים אליו כל כך מהר. זה לא מתאים לכולם. אז לא רציתי ללכת לשם יותר".

אדיסו גואדה (מימין) מתחרה בקבוצת הנוער של מועדון "רצי הסמטה" (צילום : נטע גינוסר)
אדיסו גואדה (מימין) מתחרה בקבוצת הנוער של מועדון "רצי הסמטה" (צילום : נטע גינוסר)

למרות ההתחלה הקשה, הוא לא ויתר וחזר לניסיון נוסף "אחרי שבועיים אמרתי גם כך אני לא לומד או עושה משהו מועיל בבית. אמרתי אני ארוץ קצת, לא נורא. אם אסבול אז גג אחרי שבוע אחזור הביתה לטלוויזיה ולסרטים. כל פעם דחיתי את זה, אמרתי שאני אסיים בחודש הבא. וכל פעם דחיתי מקסימום בחודש הבא. כבר הבנתי שזה חלק ממני, במקום לרוץ פעמיים בשבוע התחלתי לרוץ ארבע פעמים בשבוע ומאז אני רץ כל יום".

ההישג הראשון שלו בגילאי הנוער היה כאשר הוא קבע בגיל ארבע עשרה את הקריטריון לאליפות אירופה עד גיל 16 בהונגריה, "בתחרות עצמה ראיתי את האווירה המטורפת. אז הבנתי שאני חלק ממשהו גדול יותר. בגיל 15 עשיתי שיא ישראל לנוער ב-3,000 מטר ואז הבנתי שאני בטופ". רגע השיא בקריירת הנוער הייתה הזכייה במדליית הזהב בריצת 3,000 מטר בתחרות שנערכה בפסטיבל האולימפי האירופי לנוער ב-2019 שנערך בבאקו, בירת אזרבייג'ן.

האתלט אדיסו גואדה, במשחקים האולימפיים האירופאים לנוער בבאקו (צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל)
האתלט אדיסו גואדה, במשחקים האולימפיים האירופאים לנוער בבאקו (צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

אחד הדברים המיוחדים בחיבור שנוצר בינו לרצי הסמטה היה השילוב הייחודי בין ספורט למרכז הלמידה שעזר לפיתוחו כספורטאי וכאדם בעל תחושת מסוגלות ויכולות גבוהות יותר, לא רק בספורט, אלא בכל מימדי החיים. "זה נתן לי תחושה שאני יכול לעשות כל דבר שאני רוצה. נגיד כשאתה מתאמן באימונים וזה לא קל, אתה מתאמן קשה יותר. אז כך גם בלימודים, אם יש מבחן, אז זה כמו בתחרות. אתה לומד יותר טוב, משנן את החומר".

ספרים ופודקאסטים כדי לשפר את האנגלית

לאורך השנים הצליח גואדה לשלב במקביל את ההצלחה על מסלול הריצה והלימודים במטרה להגשים חלום גדול יותר ולהתקבל ללימודים בארה"ב. "הייתי מדבר הרבה עם רותם גינוסר (מנהל המועדון) על הרעיון לעבור למכללה בארה"ב. על מה זה יכול לתת לי. הייתי מגיע באופן קבוע פעם בשבוע למרכז הלמידה ללמוד אנגלית. שם 'קבלתי סטירה', הבנתי כמה אני צריך להמשיך להשקיע בלימודי אנגלית".

גואדה לקח את שיעורי האנגלית והלימודים לליבו, השקיע מאמצים רבים והפך לתלמיד מצטיין בדרך לקבלת מלגה באחת האוניברסיטאות הטובות בארה"ב במקצועות הריצה, אוניברסיטת אוקלהומה סטייט. "אני רואה בבית כמה קשה להורים שלי עם השפה העברית, אז החלטתי שאני צריך להשקיע בלימודי אנגלית", הוא מספר. "בהתחלה הייתי מכין כרטיסיות עם מילים באנגלית ופירושם בעברית. אז התחלתי לקרוא ספרים ולשמוע פודקאסטים. אימצתי את הגישה של – תקבל כאפה לפנים ותעבוד קשה כדי לעשות טוב יותר".

איך נוצר הקשר עם אוניברסיטת אוקלהומה סטייט?
"הייתי צריך לעבור מספר מבחנים כדי להתקבל לאוניברסיטה וגם להיות עם ממוצע ציונים טוב. היו לי יחסית הרבה אופציות למקומות שרצו שאני אצטרף אליהם, מה שנותר לי זה רק לבחור. הקבוצה שעברתי אליה היא בין הטובות בארה"ב. הסטנדרטים והדרישות שם ממש גבוהות. הם רוצים לראות שיש לך את הרצון והיכולת לעבוד קשה".

כבר בשנתו הראשונה גואדה היה שותף לזכייה באליפות המכללות בריצה קבוצתית במרוצי שדה "זכינו במקום הראשון באליפות המכללות. הפעם האחרונה שהאוניברסיטה זכתה בתואר הזה היה ב-2012. הם תמיד היו מסיימים במקום השני. למשל בשנה שעברה היה שובר שוויון עם מכללה אחרת באריזונה, סיימנו עם אותו ניקוד ואז בסוף יצא שהם ניצחו. אז השנה אמרנו לעצמנו שאנחנו מגיעים כדי לנצח".

אדיסו גואדה באוניברסיטת אוקלהומה סטייט. "רציתי להיות במקום שיציב לי סטנדרט גבוה" (צילום: אלבום פרטי)
אדיסו גואדה באוניברסיטת אוקלהומה סטייט. "רציתי להיות במקום שיציב לי סטנדרט גבוה" (צילום: אלבום פרטי)

כדי להגיע לאליפות המכללות, גואדה היה צריך להיות בין 5 הרצים הטובים ביותר של המכללה, משימה לא פשוטה לרץ בשנתו הראשונה "התוכנית שלנו היא הכי טובה בארה"ב לפי דעתי. בכל מכללה אחרת הטופ חמש בקבוצת הריצה היה מובטח לי. לעומת זאת פה כדי להגיע לנשיוניילס הייתי צריך להוכיח את עצמי. זאת אחת הסיבות שבחרתי בהם, רציתי להיות במקום שיציב לי סטנדרט גבוה".

"עכשיו זה הסטנדרט, להמשיך להיות במקום ראשון"

איך הייתה התחושה לזכות בתואר הקבוצתי?
"החוויה הייתה מדהימה. הרגשנו בעננים. אבל עכשיו צריך לשמור על הסטנדרט הגבוה וזה לא יהיה פשוט. בתור פרשמן (שנה ראשונה), בשנה הבאה לא תהיה לי התחושה שאתה בונה את עצמך ואז אומר אתה אומר, יאללה הולכים על המקום הראשון. עכשיו זה הסטנדרט, להמשיך להיות במקום ראשון. הרי היו שם חבר'ה שכל החיים הם סיימו במקום השני ורק בסוף זכו בדובדבן שבקצפת וסיימו במקום הראשון".

החודש חזר גואדה לישראל והצטרף מחדש לחבריו לקבוצה בה גדל והפך לספורטאי מצטיין. בימים אלו ממש מועדון רצי הסמטה התאחד עם עמותת הפועל אוסישקין ת"א והפך למועדון הפועל תל אביב אתלטיקס. "כאשר מצטרפים לארגון כזה גדול, אתה חלק קטן מתוכנית יותר גדולה. אז אני מאמין שהקבוצה תתפתח ותתקדם. הפועל ת"א תיתן לנו יותר כלים להצליח".

גואדה שמח לפגוש מחדש את חבריו שהפכו במרקם החברתי של המועדון למשפחה של ממש "אנחנו מכירים אחד את השני כל כך הרבה שנים. בנינו קשר ממש מיוחד. זה אחים לכל דבר. זה חבר'ה כמו המשפחה שלך. זה ממש חסר לי וייקח לי הרבה זמן ליצור בארה"ב את מה שיש לי פה".

מה המטרות שלך לשנה הקרובה?
"ברמה המקצועית אני בונה על לרוץ פחות מ-28 דקות בריצת 10,000 מ'. המטרה שלי לקיץ היא להגיע לאליפות המכללות בארה"ב ולהגיע לאליפות אירופה לבוגרים באיטליה דרך הדירוג העולמי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!