דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"המדינה מסכנת את חיי הלולנים בצפון בכך שהיא לא נותנת פיצויים"

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, מתריע כי הלולנים ביישובי הגבול "נאלצים לעבוד תחת זכוכית המגדלת של חיזבאללה" | הם מתקשים לקבל תשובות ברורות על מתווה הפיצויים ועל אופן הפינוי של לולים שספגו פגיעה ישירה

לול שנפגע מטיל נ"ט במושב דוב"ב (צילום ארכיון: ארגון מגדלי העופות)
לול שנפגע מטיל נ"ט במושב דוב"ב (צילום ארכיון: ארגון מגדלי העופות)
מאיה רונן

על רקע התעצמות הלחימה הצפון, הולכת וגוברת הסכנה לחקלאים מגדלי התרנגולות בישובי הגבול. ״המצב של הלולנים במושבים צמודי הגדר קטסטרופלי, הם אובדי עצות״, אומר מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, ״מתחילת המלחמה אנחנו מתריעים שוב ושוב: הלולנים נאלצים לעבוד תחת זכוכית המגדלת של חיזבאללה, ומצויים בסכנת חיים". 

אלקבץ, בעצמו לולן ממושב ספסופה, מתייחס לפגיעה הישירה שספגו חוות לולים בגבול הצפון בשבועות האחרונים. החוות ממוקמות לרוב באזורים שחשופים לגמרי לירי טילים ופגזים של חיזבאללה, וללולים שנפגעים נגרם נזק גדול.

החקלאים ממשיכים לטפל בתרנגולות ולאסוף ביצים, תוך סיכון עצמי. לעיתים ירי חיזבאללה על הישובים מביא לסגירת צירי תנועה, מה שמונע מהמגדלים להגיע ללולים או לצאת מהם. חקלאים שהגיעו לטפל בלולים בשבועות האחרונים מצאו עצמם לא פעם "נצורים" בישובים.

אנשי חיזבאללה ליד זרעית שבגליל העליון. מגדלי העופות בזרעית וביתר יישובי הגבול עובדים תחת ירי מתמשך (צילום: מאיה רונן)
אנשי חיזבאללה ליד זרעית שבגליל העליון. מגדלי העופות בזרעית וביתר יישובי הגבול עובדים תחת ירי מתמשך (צילום: מאיה רונן)

לפי משרד החקלאות, כרגע לא צפויה פגיעה באספקת הביצים לצרכנים. החקלאים חוששים יותר מפגיעה חמורה בעופות. אלקבץ: ״אנחנו אוהבים את התרנגולות שלנו, אבל אני מבין את החקלאים שחוששים לחייהם".

הדרישה: פיצוי מיידי, כמו במלחמת לבנון השנייה

לטענת החקלאים, לא עומדת בפניהם אפשרות לפנות את הלולים ולסגור אותם, כדי להימנע מסיכון חייהם וחיי העופות, בגלל אופי מתווה הפיצויים שנקבע עבורם.  

"אין לנו תשובות ברורות לגבי הפיצויים שישולמו למגדלים ולגבי אופן פינוי העופות בלולים שנסגרו כתוצאה מפגיעה ישירה" אומר אלקבץ, "אלפי תרנגולות בסכנת רעב בגלל שמגדלי ההטלה לא יכולים להגיע ללולים שנפגעו ישירות ולתקנם, צו אלוף מונע מהם להיכנס. לפעמים קיימת אי בהירות בנוגע לפרשנות הצו, והלולן מסכן עוד יותר את חייו בשביל לשמור על הפרנסה שלו ועל עתידו״.  

החקלאים דורשים מרשות המיסים לתת פיצויים מיידיים וזמניים. "אנחנו בסך הכל מבקשים מסלול ירוק לחקלאים, בישובים צמודי גדר בלבד. מה שהיה במלחמת לבנון השנייה ב-2006, בהתאמה למלחמה הנוכחית. המדינה מסכנת את חיי הלולנים בכך שהיא לא נותנת פיצויים. זה מחדל״. 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "לולנים בישובים הסמוכים לגבול זכאים לפיצויים במסלול אדום, שבו ניתן לקבל פיצוי מלא בגין הפסד או אובדן רווח בשל אירועי מלחמה או פעולות איבה. קרן הפיצויים ברשות המסים נמצאת בקשר ישיר ורציף עם הארגונים המייצגים של החקלאים בישראל, ומקיימת עימם דיאלוג בנוגע לצורכי הענפים השונים." 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!