דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

קישוטים לרכב, צעצועים בלי מגדר וכלכלת חלטורה: 2024 נפתחה בחוקים, בפסיקות ובזעם ציבורי

בובת תינוק ללא מגדר (צילום: Catherine McQueen/GettyImages)
בובת תינוק בלי מגדר. ברבי, מאחורייך (צילום: Shutterstock)

מעלים שכר, מורידים מסים, נזהרים בכביש ונפטרים מחוקים מיושנים | בעולם השבוע

אוריאל לוי

יומיים אחרי שבג"ץ פסל לראשונה חוק יסוד בישראל, הודיע בית המשפט העליון של ארצות הברית שהוא יקבע אם דונלד טראמפ רשאי להתמודד שוב לנשיאות; ממשלת הודו התנערה משרידים של השלטון הבריטי; ובית המשפט בבנגלדש גזר על חתן פרס נובל לשלום מוחמד יונוס שישה חודשי מאסר בגין ניצול עובדים. על חקיקה, על הגבלת השלטון, על זכויות אזרחיות ועל הפרדת רשויות.

1. קולורדו: טראמפ נאבק על כשירותו להיבחר

שנת הבחירות שהחלה השבוע בארצות הברית צפויה להיות רצופת שערוריות, כותרות ותקדימים. את הדרמה השבועית בזירה הפדרלית סיפק השבוע בית המשפט העליון שהכריז שיקבע בקרוב אם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ רשאי להתמודד בבחירות 2024.

דונלד טראמפ בכנס בחירות באיווה השבוע. האם יצליח להתנער מחרפת הקפיטול? (צילום: AP Photo)
דונלד טראמפ בכנס בחירות באיווה השבוע. האם יצליח להתנער מחרפת הקפיטול? (צילום: AP Photo)

טראמפ ערער ביום רביעי על פסיקת העליון של קולורדו, שלפיה הוא לא כשיר להתמודד לנשיאות בשל תפקידו בהסתערות ההמונית על גבעת הקפיטול ביום האחרון לכהונתו. יום לפני כן הוא הוא ערער על פסיקה דומה של מזכיר המדינה של מיין, אבל הערעור בקולורדו הוא החשוב יותר מבין השניים.

2. אילינוי: קישוטים לרכב וחוקי תעבורה נוקשים

השנה החדשה הביאה עמה מאות שינויים חוקיים. כך למשל, הוחלט לשנות את תקנות תעבורה באילינוי, ולאפשר לנהגים לתלות קישוטים המשתלשלים מהמראה הקדמית ברכב כל עוד הם לא פוגעים בשדה הראייה. במדינה בת 13 מיליון התושבים, שידועה כמוקד של תעשיית הרכב, נכנס השבוע לתוקף גם חוק תעבורה שיאסור השתתפות בשיחות וידאו או גלישה ברשתות חברתיות תוך כדי נהיגה.

חוק זה, שצפוי להשפיע על הרבה יותר נהגים, הוא חוק תקדימי בעולם המערבי. התקנות הקבועות ברוב מדינות העולם אוסרות על שימוש בטלפון נייד שאינו מקובע לרכב באמצעות התקן ייעודי, ובאילינוי נאסר מעתה להשתמש באפליקציות מסוימות גם אם הטלפון מחובר לדיבורית.

קישוט לרכב (צילום: Shutterstock)
קישוט לרכב (צילום: Shutterstock)

3. קליפורניה: מחלקת צעצועים בלי מגדר

ברבי לבנות, חיילים לבנים? לא בקליפורניה: חוק חדש שייכנס לתוקף בקליפורניה, למשל, מחייב חנויות עם יותר מ-500 עובדים להקים מחלקת צעצועים נטולי מגדר. חנויות שיפרו את החוק צפויות לקנסות של 250 עד 500 דולר.

4. איידהו, לואיזיאנה, וירג'יניה המערבית: הגבלות מסוכנות על רפואת טרנס

השמרנים עשו כל שיכלו בשנים האחרונות כדי להגביל את הגישה של טרנסג'נדרים קטינים לטיפולי התאמה מגדרית. הגבלות כאלה נכנסו עד כה לספר החוקים של 22 מדינות בארצות הברית, ובחלקן בתי המשפט הקפיאו אותם עד שתגובש מדיניות מקיפה יותר.

טיפולים להתאמה מגדרית בווירג'יניה המערבית. רק בהסכמת הורים ואחרי אבחון של שני רופאים (צילום: AP Photo)
טיפולים להתאמה מגדרית בווירג'יניה המערבית. רק בהסכמת הורים ואחרי אבחון של שני רופאים (צילום: AP Photo)

השבוע נכנסו לתוקף הגבלות על טיפולי התאמה מגדרית של קטינים באיידהו, לואיזיאנה ווירג'יניה המערבית. החוק בווירג'יניה המערבית מתיר לבני נוער לעבור טיפולים להתאמה מגדרית רק בהסכמת הוריהם ואחרי אבחון של שני רופאים.

5. וושינגטון: הדמוקרטים רואים שכר בעמלם

שכר המינימום הפדרלי בארצות הברית עומד כבר 14 שנים על 7.25 דולר (26.5 שקלים) לשעה. הקיטוב הגובר בין שתי המפלגות והוויכוח החוזר ונשנה על חשיבותו של שכר המינימום, הובילו לכך שמאז שאובמה העלה את השכר בשנת כהונתו הראשונה, השכר "נתקע". ב-20 מדינות, רובן "מדינות כחולות" שמזוהות עם הדמוקרטים, שכר המינימום עלה השבוע, והוא עומד על יותר מכפול משכר המינימום הפדרלי. שיאנית שכר המינימום היא מדינת וושינגטון בצפון-מערב ארצות הברית, שהעלתה את שכר המינימום שלה ל-16.28 דולר לשעה – פי 2.5 משכר המינימום הפדרלי.

נאבקים להעלאת שכר המינימום בוושינגטון. הצליחו (צילום: AP Photo)
נאבקים להעלאת שכר המינימום בוושינגטון. הצליחו (צילום: AP Photo)

6. קנזס, מיזורי, אלבמה: והרפובליקנים? מורידים מסים

בכמה "מדינות אדומות" המזוהות עם המפלגה הרפובליקנית המשיכה השנה המגמה של הורדת מסים. בקנזס למשל, המע"מ ירד מ-4% ל-2%, במיזורי הפחיתו את מס ההכנסה מ-5.3% ל-4.95%, ובשנה הבאה הוא יירד ל-4.5% בלבד, לכל משלמי המס במדרגה הגבוהה ביותר, שכוללת מי שמרוויח יותר מ-8,700 דולר בשנה (כ-31,800 שקלים). באלבמה פטרו את המעסיקים מתשלומי מס הכנסה על תשלום שעות נוספות.

7. הודו: מורשת בריטית מפוקפקת

הפרלמנט ההודי ביטל לראשונה הפללה של הומוסקסואליות וניאוף, כחלק מהשינוי הגדול ביותר של מערכת המשפט הפלילי במדינה מאז עצמאותה. לפי התקשורת ההודית, שלוש הצעות חוק שעברו בשבוע שעבר יחליפו חוקים פליליים מתקופת הקולוניאליזם הבריטי. שר הפנים של הודו, אמית שאה, שהציג את הצעות החוק לפרלמנט, אמר שהן נועדו להסיר "אזכורים ארכאיים למונרכיה הבריטית ולסימנים אחרים מתקופת העבדות שלנו".

אמית שאה, שר הפנים של הודו. מתקדמים מהקולוניאליזם הבריטי (צילום: AP Photo/Manish Swarup)
אמית שאה, שר הפנים של הודו. מתקדמים מהקולוניאליזם הבריטי (צילום: AP Photo/Manish Swarup)

החוקים החדשים מאפשרים למשטרה לעצור עד 90 יום נאשמים בפשעי טרור, שחיתות ופשע מאורגן, במקום 15 ימים בלבד כיום. פעילי זכויות אדם אמרו לסוכנות הידיעות הגרמנית DW שהחוק הפלילי החדש מעניק כוח עודף לרשויות השלטון. "אלו חוקים דרקוניים פי עשרה ממה שהיה עד כה", אמר עורך הדין קולין גונסלב. "הארכת המעצר מ-15 ימים עד 90 יום ויותר היא הוראה מזעזעת שמאפשרת עינויים משטרתיים".

8. בנגלדש: כלכלת החלטורה של זוכה פרס נובל לשלום

בית משפט לעבודה בדאקה, בירת בנגלדש, גזר השבוע על זוכה פרס נובל לשלום, מוחמד יונוס, שישה חודשי מאסר בגין הפרת חוקי העבודה במדינה. יונוס, שהיה חלוץ השימוש במיקרו אשראי כדי להוציא המונים ממעגל העוני, נכח בבית המשפט בעת הקראת גזר הדין. בית המשפט נתן ליונוס 30 יום לערער.

מוחמד יונוס. פרס נובל לניצול (צילום: AP Photo)
מוחמד יונוס. פרס נובל לניצול (צילום: AP Photo)

התביעה נגד יונוס נוגעת לחברת גרמין טלקום, שיונוס הקים כארגון ללא מטרות רווח שאמור לחבר מיליוני בנגלים לרשת סלולרית. השייח' מרינה סולטנה, ראשת בית הדין לעבודה השלישי של דאקה, אמרה בפסק דינה שהחברה של יונוס הפרה את חוקי העבודה. לדבריה, לפחות 67 עובדים היו אמורים להיות עובדים קבועים אך לא היו, ו"קרן רווחה" שתתמוך בצוות במקרים של חירום או צרכים מיוחדים מעולם לא הוקמה. היא הוסיפה שבהתאם למדיניות החברה, 5% מהדיבידנדים של גרמין טלקום, שהיו אמורים להיות מחולקים לצוות, לא חולקו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!