דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

נציגי דרום אפריקה בדיון בהאג: "מטרת הצעדים של ישראל היא השמדת רוב העם הפלסטיני"

שר המשפטים של דרום אפריקה: "אין שום הצדקה לתגובה של ישראל על אירועי 7 באוקטובר" | רה"מ נתניהו לאחר הדיון: "ישראל מואשמת ברצח עם בשעה שהיא נלחמת ברצח עם" | ישראל תציג מחר (ו') את טיעוני ההגנה שלה

הרכב השופטים בבית הדין בהאג, בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הרכב השופטים בבית הדין בהאג, בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג פתח היום (חמישי) את הדיון המקדמי בעתירה של דרום אפריקה נגד ישראל, בה היא מאשימה את ישראל "ברצח עם נגד הפלסטינים בעזה". במהלך הדיון, שארך כשלוש וחצי שעות, הציגו נציגי דרום אפריקה את טיעוניהם בפני חבר השופטים, אליו צורפו מטעם ישראל נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, ושופט מטעם דרום אפריקה. מחוץ לדיון נערכו הפגנות תמיכה בישראל של משפחות החטופים. מחר (שישי) תציג ישראל את טיעוני ההגנה שלה.

נציגי דרום אפריקה טענו בפני בית הדין ישראל פועלת במכוון להשמדת רוב העם הפלסטיני, מרעיבה את תושבי עזה ומחריבה את בתיהם, וציטטו התבטאויות של פוליטיקאים ואנשי ציבור ישראלים שקראו לפגוע בכלל האוכלוסיה העזתית. הם מיעטו להתייחס למתקפת הטרור הרצחנית שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, לחטופים הישראלים ולנוכחות של חמאס בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה.

שר המשפטים של דרום אפריקה, רונלד לאמולה, אמר בדיון: "האלימות וההרס בפלסטין וישראל לא התחילו ב-7 באוקטובר. הפלסטינים חווים אלימות 75 שנה. בעזה – מ-2004 ישראל שולטת בחשמל, מים, גבולות ואסור להיכנס ולצאת אליה כשישראל שולטת בשתי היציאות היחידות, והיא עדיין כובשת לפי כללי בית המשפט. דרום אפריקה מגנה את האלימות של חמאס נגד אזרחים ישראלים ולקיחתם בשבי. עם זאת, אין שום הצדקה לתגובה של ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר הדיון: "היום שוב ראינו 'עולם הפוך' – מדינת ישראל מואשמת ברצח עם בשעה שהיא נלחמת ברצח עם. ישראל נלחמת נגד מחבלים רצחניים שביצעו פשעים איומים נגד האנושות: הם טבחו, הם אנסו, הם שרפו, הם ביתרו, הם ערפו, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, צעירות. ארגון טרור שביצע את הפשע הנורא ביותר נגד העם היהודי מאז השואה, ועכשיו יש מי שבא להגן עליו בשם השואה. איזו חוצפה. עולם הפוך. ודווקא צה״ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם, שעושה הכול כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, הוא מואשם על ידי נציגי המפלצות ב'רצח עם'.

נתניהו הוסיף: "הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים. איפה הייתה דרום אפריקה כשמיליוני בני אדם נרצחו ונעקרו מבתיהם בסוריה ובתימן, ועל ידי מי? על ידי השותפים של החמאס. עולם הפוך. איפה הייתם?"

משפחות החטופים בעזה מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: משרד החוץ)
משפחות החטופים בעזה מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: משרד החוץ)

מהלך הדיון

השופטים מסנקה מדרום אפריקה וברק מישראל, שהצטרפו לצוות השופטים הקבוע בבית הדין במינוי המדינות שלהם, התבקשו להישבע בתחילת הדיון ונשאו דברי פתיחה. השופט ברק אמר: "מתחייב לבצע את חובותיי ללא משוא פנים". מחוץ לדיון נערכו מחאות ומיצגים לשחרור החטופים.

נציגי דרום אפריקה אמרו בדיון: "ב-23 בדצמבר 2023 ממשלת דרום אפריקה הגישה בקשה לביהמ"ש ושם ציינה שיש מחויבות תחת אמנת הג'נוסייד, האמנה בדבר מניעת הפשע של השמדת עם. דרום אפריקה רוצה שסעיף מספר 23 וסעיף 9 של האמנה נגד ג'נוסייד יתקיימו. דרום אפריקה ציינה שהיא רוצה להתייחס לצעדים שננקטים בידי ממשלת ישראל כנגד העם הפלסטיני, שהם קבוצה ייחודית בפני עצמה. דרום אפריקה טוענת שהצעדים שנוקטת ישראל הם צעדים בעלי אופי של השמדת עם ומטרתם להביא להשמדה של החלק הארי של העם הפלסטיני שהיא קבוצה בעל ייחוד גזעי ולאומי".

שגריר דרום אפריקה בהולנד ושר המשפטים של המדינה, בפתיחת הדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג. בדיון נגד ישראל (צילום: AP/Patrick Post)
שגריר דרום אפריקה בהולנד ושר המשפטים של המדינה, בפתיחת הדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג. בדיון נגד ישראל (צילום: AP/Patrick Post)

לפי דרום אפריקה, ישראל הרגה יותר מ-23,000 בני אדם בשלושת החודשים האחרונים. "ככל הנראה, לפחות 70% מתוכם הם נשים וילדים. כ-7,000 עדיין נעדרים ונחשבים למתים מתחת להריסות", אמרה נציגת התביעה. "הפלסטינים בעזה נהרגים בבתיהם, במקלטים, בבתי חולים, בבתי ספר, במסגדים, בכנסיות וכאשר הם מחפשים אוכל ומים עבור בני משפחתם. אם הם לא פינו את ביתם, גם אז הם נהרגים. מאות משפחות נמחו. ישראל הרסה כ-35,000 בתים של פלסטינים והשאירה כחצי מיליון פלסטינים ללא בית אליו אפשר לשוב".

דרום אפריקה הציגה ההתבטאויות של בכירים ישראלים. "ב-7 באוקטובר ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה בטלוויזיה והכריז מלחמה על עזה ואני מצטט – ישראל התחילה לפנות את הקהילות שאליהן חדר הטרור. והוא אמר שהאויב ישלם תשלום חסר תקדים".

"סגן יו"ר הכנסת, הפרלמנט של מדינת ישראל, קרא למחיקה של רצועת עזה מעל פני האדמה", ציינו התובעים מדרום אפריקה את דבריו של חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד. "ב- 9 באוקטובר שר הביטחון, יואב גלנט, נתן הערכת מצב לצבא שבמסגרתה אמר שישראל מטילה מצור מלא על עזה, לא יהיה חשמל, מים, אוכל, דלק, הכול יהיה סגור משום שישראל נלחמת כנגד חיות אדם".

ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר בני גנץ (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר בני גנץ (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)

"העולם שופט היום את הנרצחים"

במשרד החוץ הגיבו לדיון: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. ‏דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של ארגון הטרור חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח השבעה באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג׳נוסייד.

"‏דרום אפריקה מבקשת לאפשר לחמאס לחזור ולבצע את פשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות ופשעי המין שבצעו בשבעה באוקטובר שוב ושוב כפי שהצהירו מנהיגיו.

‏"נציגי החמאס בבית הדין, עורכי הדין הדרום אפריקאים, מתעלמים גם מהעובדה שהחמאס משתמש באוכלוסייה האזרחית בעזה כמגנים אנושיים ופועל מתוך בתי חולים, בתי ספר, מחסות של האו״ם, מסגדים וכנסיות בכוונה לסכן את חייהם של תושבי רצועת עזה. ‏136 חטופים נמצאים בידי מחבלי החמאס ללא גישה לנציגי הצלב האדום ולטיפול רפואי.

"‏מדינת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה תחת הדין הבינ״ל ותוך הבחנה בין מחבלי החמאס לאוכלוסייה האזרחית, ולפעול לשחרור כל החטופים ולחיסול ארגון הטרור חמאס, ארגון טרור גזעני ואנטישמי הקורא באמנותו להשמדת מדינת ישראל ולרצח יהודים.

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, נפגש היום עם שגרירי האיחוד האירופי, והתייחס לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל. "ב-7 באוקטובר מחבלי חמאס רצחו, אנסו ולקחו בשבי ילדים, קשישים, נשים ותינוקות. במקום להושיב את הרוצחים על ספסל הנאשמים, העולם היום שופט את הנרצחים". לדבריו, "אם מדינה שמגינה על עצמה מפני התקפה אכזרית של טרוריסטים רצחניים יכולה למצוא את עצמה בבית המשפט על רצח עם, 'אמנת רצח העם' הפכה להיות דרך לתגמל טרור ולקדם אנטישמיות".

ההליך נגד ישראל נפתח על ידי דרום אפריקה בסוף דצמבר, והיא מבקשת מבית הדין הבינלאומי לקבוע שישראל מפרה במסגרת המלחמה בחמאס את "האמנה בדבר מניעתו וענישתו של פשע השמדת עם", שאומצה פה אחד על ידי כל חברות העצרת הכללית של האו"ם בהחלטה 260 ב-1948. בהתאם לאמנה אושר בכנסת ישראל במרץ 1950 חוק בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!