דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

הקיצוץ בתקציב הבריאות הוגדל, השר בוסו: "לא נוכל לעמוד באתגרי הביטחון הבריאותי של ישראל"

הקיצוץ בהצעת האוצר המעודכנת הוגדל מכ-300 מיליון שקלים ליותר מ-400 מיליון, ויצמצם תוכניות למניעת תחלואה, לעידוד התחסנות ולפיקוח על מכשור רפואי | פרופ' נדב דוידוביץ': "הקיצוצים יביאו להעמקת התחלואה בסוכרת והתחלואה הזיהומית"

שר הבריאות אוריאל בוסו (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר הבריאות אוריאל בוסו (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הקיצוץ בתקציב הבריאות שבו דנה הממשלה היום (ראשון) הוגדל ליותר מ-400 מיליון שקלים, ואין בו זכר למימון תכנית בריאות הנפש של המשרד. זאת לאחר שבהצעה קודמת, שהועברה לשרים בשבוע שעבר, הוצע קיצוץ בסך כ-300 מיליון שקלים. בין הפעילויות שצפויות להיפגע מהקיצוצים: תוכניות לקידום בריאות, ביניהן תוכניות למניעת תחלואה ולעידוד התחסנות, ופיקוח על מכשור בתי החולים.

מימון התכנית לבריאות הנפש עדיין נמצא בוויכוח בין משרדי הבריאות והאוצר. עם זאת, הקיצוצים בתקציב בתי החולים וההגבלות על תאגידי הבריאות לא מופיעים בתקציב המעודכן, שהתפרסם בחדשות 12.

שר הבריאות אוריאל בוסו פנה אתמול לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה להימנע מהקיצוץ: "על מנת לעמוד באתגרים שהציבה המלחמה לשנים הקרובות, חייבת מערכת הבריאות לקבל תוספת תקציב משמעותית מאוד. זה צו השעה והצעד ההכרחי לשמירה על בריאות הציבור. התוכנית הלאומית להתמודדות עם אירוע בריאות הנפש הגדול ביותר שידעה המדינה, כמו גם הצורך המיידי בהרחבת מערך השיקום בעלות של מאות מיליונים, אתגרי מיגון שגדלו יחד עם מפת האיומים על מדינת ישראל, המכון לרפואה משפטית ועוד ועוד. במצב הנוכחי לא נוכל לעמוד באתגרים הללו שהם הביטחון הבריאותי של אזרחי ישראל. בטוחני שראש הממשלה ושר האוצר מבינים את גודל האירוע וידאגו לחזק את מערכת הבריאות במסגרת התקציב".

בלשכת השר בוסו לא השיבו לשאלת 'דבר' האם יצביע בעד התקציב כפי שהוצג.

גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע היום שההסתדרות תתנגד לקיצוץ, שאותו הגדיר כ"החלטה מנותקת והזויה", ודרש מהשר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו לבטל אותו לאלתר.

פרופ' נדב דווידוביץ, מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב, קרא לקיצוץ המסתמן "שערורייתי". דווידוביץ אומר ל'דבר': "לצערי התחום הראשון הסובל הוא התחום של קידום הבריאות, כולל טיפת החלב שהיא דוגמה ומופת לכל העולם. הקיצוצים יביאו להעמקת התחלואה בסוכרת, עוד קשיים במתן חיסונים שיביאו לעליה בתחלואה זיהומית, ובאופן כללי העמקת התנהגויות הפוגעות בבריאות מעישון ועד השמנה."

לדברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התקציב יגלם מימון לתכנית בריאות הנפש, אך מסמך התקציב שפורסם בחדשות 12 אין אזכור למימון התכנית. במשרד הבריאות טוענים כי בכוונת האוצר לממן את התכנית בהרבה פחות מ-2 מיליארד השקלים שביקש משרד הבריאות, וכי האוצר רוצה שהפער ימומן מגביית השתתפות עצמית של 70 שקלים עבור כל מפגש עם פסיכולוג או מטפל בהתפתחות הילד.

על הוויכוח על מימון תכנית בריאות הנפש, אומרת ל'דבר' יפעת שדה, יו"ר הפורום למען הפסיכולוגיה הציבורית, "גם 2 מיליארד שקלים לא מספיקים כדי לשקם את המערכת, אם ימומן בפחות זאת תהיה ממש שערורייה." על כוונת האוצר לדרוש גביית השתתפות עצמית על טיפולי בריאות הנפש, היא אמרה, "מעבר למחויבות המדינה בחוק ביטוח הבריאות, ומעבר לכך שהרבה פעמים משפחות צריכות את השירות עבור הרבה ילדים – שכר הפסיכולוג הוא 50 שקלים לשעה. השתתפות עצמית של 70 שקלים היא סכום גבוה יותר מעלות הטיפול. זאת הסרת אחריות מוחלטת של המדינה מחובותיה למימון טיפול בריאות בסיסי עבור אזרחיה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!