דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מגרמניה עד בנגלדש: מה העולם חושב על התביעה נגד ישראל בהאג

בית הדין הבינלאומי בהאג יידרש להכריע בקרוב אם לקבל את טענות דרום אפריקה לפיהן "ישראל מבצעת רצח עם בעזה" | בינתיים, מדינות שונות בעולם הביעו את עמדתן המקדימה

שגריר דרום אפריקה בהולנד ושר המשפטים של המדינה, בפתיחת הדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג. בדיון נגד ישראל (צילום: AP/Patrick Post)
שגריר דרום אפריקה בהולנד ושר המשפטים של המדינה, בפתיחת הדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג. בדיון נגד ישראל (צילום: AP/Patrick Post)
אוריאל לוי

בעוד ישראל ממתינה להחלטת השופטים בבית הדין בהאג, דרום אפריקה טוענת כי חמישים מדינות הביעו תמיכה בתביעה. בית הדין צפוי להכריע בימים הקרובים אם יש עילה לחשד כי ישראל "מבצעת רצח עם ברצועת עזה", ובהתאם לכך, אם ימצא חשד כזה, לפרסם צו הקורא לישראל לחדול מיד ממעשיה. בינתיים מדינות שונות בעולם הביעו את עמדתן המקדימה. 

המדינות שהביעו תמיכה בתביעה נגד ישראל הן מדינות ערביות, דרום אמריקאיות ואפריקניות. שום מדינה מערבית לא תמכה בתביעה המאשימה את ישראל כי הפרה את האמנה למניעתו וענישתו של הפשע רצח עם.  

תומכות בישראל 

גרמניה מובילה את התמיכה בישראל מאז שהכריזה ביום שישי על הצטרפותה כצד שלישי למשפט לצד ישראל. "ישראל הגנה על עצמה", אמר דובר ממשלת גרמניה, סטפן הבסטריט, שבהצהרתו גם העלה את זיכרון השואה שבמידה רבה דרבנה את יצירת אמנת האו"ם לרצח עם ב-1948. "לאור ההיסטוריה של גרמניה הממשלה הפדרלית רואה את עצמה מחויבת במיוחד לאמנה נגד רצח עם", אמר וכינה את ההאשמות נגד ישראל "מופרכות לחלוטין". 

קנצלר גרמניה אולף שולץ בביקור ביד ושם (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
קנצלר גרמניה אולף שולץ בביקור ביד ושם (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

גם ארה"ב תומכת בישראל ללא מורא. מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, אמר בביקור בישראל יום לפני תחילת הדיונים בבית המשפט כי הטענות של דרום אפריקה הן "חסרות ערך" וכי המקרה "מסיח את דעתו של העולם" מהמאמצים למצוא פתרון בר קיימא לסכסוך. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר שרצח עם הוא "לא מילה שצריך לזרוק בקלות, ואנחנו בהחלט לא מאמינים שזה חל כאן". 

דיויד קמרון, שר החוץ של הממלכה המאוחדת, הביע התנגדות לתביעה בהאג ואמר: "אנחנו לא מסכימים עם מה שהדרום אפריקאים עושים". ראש ממשלת קנדה, ג’סטין טרודו, התנגד לתביעה שהגישה דרום אפריקה ושרת החוץ של קנדה, מלאני ג’ולי, אמרה ביום בו נפתח המשפט בהאג כי "קנדה ממשיכה לגנות בחריפות ובאופן חד משמעי את מתקפת הטרור של חמאס על ישראל". 

פטר סייארטו, שר החוץ של הונגריה אמר כי "להאשים ברצח עם מדינה שסובלת ממתקפות טרור – הרי זה אבסורד גמור. עמדת הונגריה היא שאנחנו מגבים את זכות ישראל להגנה עצמית".  גם מנהיגיהן של צ'כיה, אוסטריה התנגדו לתביעה והביעו תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. 

משפחות החטופים בעזה מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: משרד החוץ)
משפחות החטופים בעזה מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: משרד החוץ)

רובן רמירז לסקאנו, שר החוץ של פרגוואי, אמר שממשלתו: "דוחה את התלונות שהוגשו נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי ורואה בפעולה הישראלית הגנה לגיטימית מפני פיגועים". 

יושבות על הגדר 

חמאס מוגדר על ידי האיחוד האירופי כארגון טרור. לצד זאת, ראשי האיחוד נמנעו מלהגיב לתביעה בהאג מלבד התגובה הלקונית כי "למדינות יש זכות להביא תיקים לבית המשפט של האו"ם." רוב המדינות החברות באיחוד האירופי לא נקטו עמדה לגבי ההאשמות שמותחות בישראל. 

ליאו ורדקר, ראש ממשלת אירלנד אמר כי מקרה רצח העם "רחוק מלהיות ברור", אך הוא מקווה שבית המשפט יורה על הפסקת אש מיידית בעזה.  

סין, ורוסיה – המתמודדות בעצמן עם אישומי רצח עם – נמנעו מלהביע עמדה ברורה לגבי התביעה. סין מואשמת על ידי ארה"ב מאז 2021 כי היא מבצעת רצח עם במיעוטים מוסלמים במדינת המחוז שינג'יאנג. רוסיה מואשמת על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי היושב גם הוא בהאג, על ביצוע פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ופשעי רצח עם באוקראינה. שתי המדינות מכירות בפלסטין כמדינה וגורמים רשמיים מתוכן קראו להפסקת אש, אולם שתי המעצמות הגרעיניות שומרות על הימנעות בכל הנוגע לתביעה בהאג. 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (משמאל) ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (משמאל) ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

הודו, מעצמה נוספת במזרח אשר אוכלוסייתה המוסלמית היא השלישית בגודלה בעולם, שומרת גם היא על נייטרליות. מבחינה היסטורית מדיניות החוץ של הודו מכירה בפלסטינים ונוטה לתמוך בהם, אבל ראש הממשלה נרנדרה מודי היה אחד המנהיגים הראשונים בעולם שהביעו סולידריות עם ישראל וכינו את התקפת חמאס 'פשע טרור'. 

תומכות בטענות של דרום אפריקה 

טורקיה מובילה בקולנות את המדינות התומכות בטענותיה של דרום אפריקה. המדינה שהנהגתה נחשבת לבת ברית ארוכת שנים של חמאס, טוענת כי העניקה מידע ומסמכים לבית המשפט התומכים בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים. טורקיה גינתה את ישראל ותמכה בחמאס מהרגע הראשון של המלחמה, והנשיא ארדואן היה הראשון שהאשים את ישראל בביצוע רצח-עם. 

הליגה הערבית בה חברות 22 מדינות, והארגון לשיתוף פעולה איסלאמי המונה 56 מדינות, טענו שישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים עוד בטרם החל המשפט בהאג, ותולות תקוות בכך שבית המשפט יורה על ישראל לחדול מיד מהלחימה. עשרות מדינות מוסלמיות, ביניהן בנגלדש, מלזיה, ירדן, איראן, עיראק, אינדונזיה, לבנון, סוריה, ערב הסעודית, מרוקו ופקיסטן הביעו את תמיכתן בדרום אפריקה באופן עצמאי. גם הרשות הפלסטינית תומכת בתביעה.  

עבדאללה מלך ירדן. ארכיון (צילום: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com)
עבדאללה מלך ירדן. ארכיון (צילום: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com)

האיים המלדיביים, גם היא מדינה מוסלמית, הודיעה על תמיכתה בתביעה נגד ישראל לאחר שבנובמבר הודיעה כי היא בוחנת את האפשרות לעצור תיירים ישראלים מלהיכנס למדינה. על פי ההערכות כ-15 אלף ישראלים טסים בכל שנה לחופשה במלדיביים. 

משרד החוץ של ברזיל אמר שהנשיא לולה דה סילבה תומך בתיק של דרום אפריקה. אולם במשרד נמנעו מלהאשים ישירות את ישראל ברצח עם והתמקדו בצורך בהפסקת אש בעזה: "להפסיק לאלתר את כל המעשים והאמצעים שעלולים להוות רצח עם". 

נשיא ברזיל, לולה דה סילבה (צילום: AP Photo/Andre Penner)
נשיא ברזיל, לולה דה סילבה (צילום: AP Photo/Andre Penner)

בוליביה לעומת זאת, תמכה באופן ברור בפנייתה של דרום אפריקה לבית הדין הבין-לאומי. משרד החוץ של בוליביה הצהיר שהוא מצטרף לתיק כחתום על אמנת רצח העם ש"מחויבת לשלום וצדק". גם ממשלת קולומביה פרסמה הצהרה חד משמעית לפיה "ברור שמעשיה של ישראל הם רצח עם." כך גם ונצואלה שממשלתה הכריזה ביום שלישי שעבר כי המדינה "מכירה בצעד האיתן וההיסטורי של דרום אפריקה בהגנה על העם הפלסטיני והחוק הבין-לאומי". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!