דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

תקציב הבריאות: קיצוצים במטה, תוספת של 1.4 מיליארד ש"ח לבריאות הנפש

במשרד הבריאות הסכימו להשתתפות עצמית של 35 שקלים למפגש עם פסיכולוג, והעלאת מס הבריאות | מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "בתקציב שמנו דגש על בריאות הנפש, כמתחייב מהמצב"

שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב (יונתן זינדל \ פלאש 90)
שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב (יונתן זינדל \ פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הקיצוץ בתקציב מטה משרד הבריאות יעמוד על כ-200 עד 300 מיליארד שקלים, לצד תוספת של 1.4 מיליארד שקלים לבריאות הנפש, 200 מיליון שקלים לשיקום, ו-200 מיליון שקלים למיגון בתי חולים וסייבר, כך מסבירים היום (שני) במשרד הבריאות לאחר אישור התקציב בממשלה.

בנוסף, משרד הבריאות סיכם עם האוצר כי תגבה השתתפות עצמית של 35 שקלים עבור מפגש עם פסיכולוג. ילדים, נכים ומקבלי השלמת הכנסה יהיו פתורים מההשתתפות העצמית. ההשתתפות העצמית על פגישה עם פסיכולוג עצמאי שבהסדר עם קופת החולים יופחת מ-150 ל-100 שקלים.

במסגרת הסיכומים הוחלט כי מס הבריאות יעלה, צעד אותו מנסה האוצר לקדם תקופה ארוכה. "מס הבריאות הוא מהנמוכים בעולם" אמר מנכ"ל המשרד, "ההוצאה הציבורית לבריאות נמוכה, וחשבנו שגם לדבר הזה יש מקום לממן שירותים".

"באנו לדיוני התקציב ממוקדים על צרכים אקוטיים הנוגעים בליבת היכולת של מערכת הבריאות להמשיך לתפקד," אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לעיתונאים היום, "לצד זה באנו עם הצורך לצמצם את הפגיעה במשרד לאור הצורך בהתייעלות". בגרסה קודמת של התקציב, דובר על קיצוץ של מעל 400 מיליון שקלים בתקציב המטה, האחראי בין היתר עם תכניות מניעת תחלואה וקידום בריאות.

במשרד עוד לא יודעים להעריך את הסכום המדויק של הקיצוץ בתקציב המטה. בר סימן טוב מעריך כי הקיצוץ הוקטן במעל 100 מיליון שקלים, ואומר כי עוד לא סיכמו את הקיצוצים ועוד לא יודעים איזו פעילויות יקוצצו. בשיחה קודמת, אמר בר סימן טוב כי קיצוץ במטה המשרד יפגע בתכניות מניעת תחלואה ועידוד התחסנות, פיקוח על מכשור בתי החולים, ועוד.

בנוסף יתרחש קיצוץ חד-פעמי של 108 מיליון שקלים בתוספת לתקציב סל הבריאות של שנת 2024, המבוססת על העיכוב בהצגת הטכנולוגיות החדשות שייכנסו לסל הבריאות השנה. במשרד הבריאות תכננו להשתמש בעודף התקציבי שנוצר מעיכוב הכנסת הטכנולוגיות עבור מימון תרופות לקורונה לחולי קורונה במצב קשה בבתי החולים שעולות כרגע 2 מיליון שקלים בשבוע, ומשרד האוצר התחייב לממן את תרופות אלה.

לדברי בר סימן טוב, התכנית לבריאות הנפש לא צפויה להיפגע מצמצום תקציבה מ-2 המיליארד שקלים ל-1.4 מיליארד שקלים. הוא אמר כי במשרד הורידו שימושים באופן פרופורציונלי מכל סעיפי התכנית, שביניהם תקצוב קופות החולים להכפלת מספר הטיפולים; שיפור מערך האשפוז הפסיכיאטרי; מענקים לפסיכולוגים במערכת הציבורית; תוספת תקנים במחלקות הפסיכיאטריות בבתי החולים; קידום חלופות אשפוז; המשך תקצוב מרכזי חוסן בנגב המערבי;  מיסוד תפקיד מגיש עזרה נפשית; ושיפור תעריפים במערך שיקום נכי הנפש בקהילה.

לסכום התוספת צפויים להצטרף כ-150 עד 200 מיליון שקלים על הסכמי השכר של הפסיכולוגים ושל הפסיכיאטרים, שנמצאים כעת במשא ומתן בין משרד האוצר לבין ההסתדרות וההסתדרות הרפואית.

על גביית השתתפות העצמית של 35 שקלים למפגשים בתחום בריאות הנפש, אמר בר סימן טוב כי היה חשוב למשרד לוודא כי ההשתתפות העצמית לא תהיה חסם לפניה לטיפול, וכי זאת הסיבה שהמשרד התעקש לפטור מההשתתפות העצמית ילדים עד גיל 18, נכים, ומקבלי השלמת הכנסה. במקביל, ההשתתפות העצמית למפגש עם פסיכולוג עצמאי דרך מסלול הסדר עם קופת החולים תופחת מ-150 ל-100 שקלים. "היה לנו חשוב לא לפגוע במטופלים, וחשבנו שמצד אחד ההשתתפות העצמית עבור מפגש עם פסיכולוג עצמאי גבוה מידי, ומצד שני שיש מקום לגביית תשלום נמוך בקופות," אמר בר סימן טוב.

"משרד הבריאות עומד בחזית המערכה. המלחמה מעמידה בפנינו אתגרים מורכבים מאוד, ומאלצת אותנו לשנות סדרי עדיפויות ולייצר מענים רפואיים מידיים לאוכלוסיות רבות" אמר שר הבריאות אוריאל בוסו. "התוכנית הלאומית לבריאות הנפש, שדרוג מערך השיקום הפיזי למאות הפצועים, מיגון המוסדות הרפואיים מצפון עד דרום, סייבר, המכון לרפואה משפטית ועוד הפכו להיות צו השעה שהטיפול בהם אינו סובל דיחוי".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "בזכות חוסנה של מערכת הבריאות והצוותים הרפואיים המצויינים נתנו טיפול מציל חיים לאלפים רבים של ישראלים, אזרחים וחיילים. המערכת מחויבת להמשיך ולהיות העוגן והעורף האזרחי של מדינת ישראל. בתקציב הנוכחי שמנו דגש מרכזי על תחום בריאות הנפש, כמתחייב מהמצב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!