דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ועד 'פרי הגליל': "מייבאים מאנטישמים וגומרים אותנו ואת החקלאים הישראלים"

יו"ר הוועד מוטי חזיזה, הזהיר שעצירת ייצור הקפואים מקרבת את סגירת המפעל | יו"ר ועדת הכספים משה גפני קרא לעצור את הפיטורים המתוכננים של עשרות עובדים, והאשים את מדיניות האוצר שמקשה על החקלאים בגליל לספק לו תוצרת

עובדות במפעל פרי גליל בחצור הגלילית (צילום ארכיון: דבר)
עובדות במפעל פרי גליל בחצור הגלילית (צילום ארכיון: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא למנכ"ל מפעל פרי הגליל אושיק אפרים למנוע את פיטורי עשרות עובדים מהמפעל, ולשתף פעולה עם הוועדה בחיפוש אחר פתרון למצב. זאת לאחר שבמפעל הודיעו על כוונתם לעצור את ייצור הירקות הקפואים.

רוב חברי הוועדה מתחו ביקורת על מדיניות האוצר להסרת מכסים על תוצרת חקלאית תעשייתית, שלדבריהם הובילה לפגיעה קשה בחקלאות ולא השיגה את מטרתה להוריד מחירים לצרכן. גפני פנה לנציג משרד האוצר בדרישה לבטל את הורדת המכסים.

יו"ר הוועד: "מבקשים את הזכות לעבוד"

"לא מדובר רק בעובדי המפעל עצמו", אמר לוועדה יו"ר ועד עובדי 'פרי הגליל' מוטי חזיזה. לדבריו, על אף שמדברים כעת על פיטורי כ-53 מתוך כ-130 עובדי המפעל, בפועל ההחלטה היא צעד לכיוון סגירתו הסופית של המפעל. "פרי הגליל הוא מפעל העוגן של חצור הגלילית. זה ישפיע על כל חקלאי הצפון, ועל יותר מאלף משפחות של נותני השירותים למפעל".

"מה כבר מבקשים עובדי הייצור בפרי הגליל?", הוא הוסיף, "לא כסף ולא תרומות, אלא את הבסיס –  הזכות לעבוד! יש לנו עובדים עם משפחות שהילדים שלהם נלחמים היום בעזה, ועכשיו הם מקבלים שימוע לפני פיטורים. וכמה כבר משתכרים בפרי הגליל? קרוב לשכר המינימום.

"לא יכול להיות שכנסת ישראל המכובדת וממשלת ישראל ייתנו לטורקיה, לסין ולטאייוואן לייבא. פונים לאנטישמים וגומרים אותנו ואת החקלאים הישראלים. אני מנסה לפנות לשר הכלכלה, לשר לפיתוח הנגב והגליל – ופשוט לא מקבל תשובה, וגם לא יחס. אם גם הזכות הבסיסית לעבוד לא נשארה לעובדים בישראל, מה הם יכולים לעשות? אולי ישווקו אותנו לטורקיה…"

יו"ר ועד עובדי 'פרי הגליל' מוטי חזיזה בדיון ועדת הכספים ב-2022. חזיזה: "עובדים שהילדים שלהם נלחמים בעזה מקבלים שימוע לפני פיטורין" (צילום ארכיון: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועד עובדי 'פרי הגליל' מוטי חזיזה בדיון ועדת הכספים ב-2022. חזיזה: "עובדים שהילדים שלהם נלחמים בעזה מקבלים שימוע לפני פיטורין" (צילום ארכיון: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

חזיזה התרעם על כך שמאז הורדת המכסים לייבוא טונה בשימורים, שהובילה לסגירת קו שימורי הטונה במפעל, מחירי הטונה רק עלו.

גפני לאוצר: "בלי המכס על חקלאות תעשייתית המפעל ייסגר"

"זו לא פעם ראשונה שאנחנו דנים בעניינו של המפעל הזה" אמר יו"ר הועדה גפני. "בעבר הממשלה שמה סכום נדרש והקימו אפילו אגפים נוספים. והמפעל עובד, יהודים ושאינם יהודים עובדים שם. מתברר ששוב אנחנו מגיעים לסכנת סגירה.

"זה קשור לכך שהממשלה לא נותנת את ליבה לסייע לחקלאים באזור הגליל, כדי שיוכלו לספק את התוצרת למפעל. כשמביאים את הייבוא מטורקיה, או לא יודע מאיפה, התוצאה היא שלמפעל לא תהיה זכות קיום. נזעקתי כדי לשמוע מה הולך לקרות עם זה".

שושי רשף מור מאגף סחר חוץ במשרד החקלאות הביעה דאגה מכך שקו הקפואים ייסגר, וציינה כי המפעל השתמש ב-50% מהתוצרת המקומית בישראל לגידולים אלו. "המפעל היה צרכן מרכזי של החקלאות באזור. יש גידולים שזקוקים להחלפה בין עונות גידול לשם טיוב הקרקע. חיטה, למשל, לא תגדל היטב אם לא יגדלו בשדה מדי פעם אפונה. לכן אנחנו מאוד מעוניינים לשמר את הקו הזה".

לדבריה, החקלאים אמורים היו לקבל תמיכות ישירות כפיצוי על הורדת המכסים (אליה התנגד משרד החקלאות), אך בסופו של דבר הורדת המכסים יצאה לפועל ללא כל פיצוי של החקלאים. "מדיניות המכס ונושא התמיכה הישירה נקבעים על ידי האוצר. אנחנו נאבקים על זה. באירופה יש גם תמיכה ישירה וקבועה בחקלאות, וגם מכסי מגן על מוצרים מסוימים".

גפני הדגיש כי כל עוד התמיכות שהוסכמו לא עוברות לחקלאים, יש לעצור את הפחתת המכסים. הוא הפנה שאלה לנציג האוצר: "את המכס על החקלאות התעשייתית אתם מחזירים? אחרת לחקלאים בצפון אין מה לגדל ואין סיבה לגדל. זה יסגור את 'פרי הגליל'.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "הייבוא מטורקיה גורם שלמפעל לא יהיה זכות קיום" (יונתן זינדל / פלאש90)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "הייבוא מטורקיה גורם שלמפעל לא יהיה זכות קיום" (יונתן זינדל / פלאש90)

"אולי למשרד האוצר יש מדיניות לקדם את החקלאות הטורקית. הייתה הבטחה שמעלים את המכס לחקלאות התעשייתית, כמו שהפסיקו את הפעימה השלישית בתוצרת הטריה. לפחות שהעובדים יצאו עם בשורה, ויגידו לבעלים שלוקחים מהגליל ולא מטורקיה. אתם גם תצטרכו לשלם למפעלים האלה".

ח"כ אזולאי: "היבואנים יראו שאין תחרות ואפשר להעלות מחירים"

באוצר אמרו שאינם מסכימים להעלאת המכסים על תוצרת חקלאית מעובדת. לדבריהם, קיימת מדיניות לסיוע בהשקעות, וכן קרן סיוע למפעלים הזקוקים לכך: "זה שוק של מעל 70 אחוז יצור מקומי, יש שחקן עם 60 אחוז יצור שזה תנובה. כשאנחנו מורידים מכסים, אנחנו רואים את ההשפעה, זאת אומרת שיש פה עדיין מחירים מאוד גבוהים".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) תהה מדוע האוצר לא מבצע בקרה על מנת לוודא שהורדת מכסים איננה גורמת לסגירת מפעלים. "אם פרי הגליל ייסגר, אם יש עוד מפעל כזה בארץ גם הוא ייסגר, והיבואנים יראו שאין להם תחרות והם יכולים להעלות את המחירים. איפה הבקרה שזה לא יקרה?" רוב חברי הוועדה תמכו בביטול הפחתות המיסוי על ייבוא סחורה חקלאית תעשייתית.

יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה אליעזר בלו הזהיר כי גם מפעל 'סנפרוסט' מצוי בסכנת סגירה בעקבות הורדת המכסים. "ההסתדרות מתנגדת לייבוא הפרוע. גם מפעל הטונה סטארקיסט בטירת הכרמל נסגר – והבעלים הפך לייבואן הטונה הגדול בארץ. זו בדיוק הסיבה בגללה אנחנו מתנגדים לפיטורי העובדים בפרי הגליל ולסגירת המפעל. אנחנו הצענו לבעלים להקטין את מספר המפוטרים תמורת התאמות מסוימות בהסכם הקיבוצי, אבל גם לזה הוא סירב".

אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה. "ההסתדרות מתנגדת לפיטורין ותנקוט בצעדים" (צילום: אליז אזואלוס)
אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה. "ההסתדרות מתנגדת לפיטורין ותנקוט בצעדים" (צילום: אליז אזואלוס)

בלו הציע שהמדינה תממן את שכר העובדים לתקופה מסוימת, כדי לצמצם את היקף הפיטורין ולהשאיר את האגף פתוח עד למציאת קונה או פתרון אחר. חברי הוועדה ציינו כי הם מתנגדים לפיטורין כל שהם, והזכירו כי מדובר במפעל שמנה 350 עובדים, וכבר בוצעו בו פיטורים משמעותיים לאורך השנים. בלו אמר: "ההסתדרות הודיעה למפעל שהיא מתנגדת לפיטורין, ותנקוט בצעדים".

גם בהתאחדות התעשיינים הביעו חשש כי פרי הגליל היא רק סימפטום לבעיה רחבה יותר בחקלאות הישראלית. הם הדגישו כי ה-oecd וקרן המטבע הבינלאומית המליצו שלהורדת המכסים תתלווה עלייה של פי 10 בתמיכה התקציבית בחקלאות המקומית.

בסיכום הדיון, גפני קרא למנכ"ל המפעל לבטל את מכתבי הפיטורים ולשוחח על פתרונות אפשריים. ממשרד הכלכלה דרש לבחון כיצד ניתן לסייע למפעל, וכן מידע לגבי מדיניות המכס במדינות אחרות. ממשרד האוצר דרש תשובה האם בכוונתם להעלות את המכס על מוצרי חקלאות תעשייתיים. הוא גם דרש לברר את עמדתם לגבי הקפאת הפעימה השלישית בהורדת המכסים על תוצרת טרייה.

"אם מישהו חושב שאנחנו עושים דיון והולכים לדרכנו, הוא טועה", אמר גפני "אצלי 'פרי הגליל' הוא דוגמא לחקלאות בכל הארץ. לפני שאאשר תקציב, אדון פה ב'פרי הגליל' פעם נוספת. אז לפני שאתם מביאים תקציב, תגידו אם אתם רוצים לריב איתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!