דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תאגיד הדלק הענק תובע את בעלי המניות שלו כדי שלא יפריעו לו לזהם

קבוצות של בעלי מניות ב'אקסון מוביל' העלו הצעה להפחתה מואצת בפליטות החברה | החברה האמריקאית, ששוויה כמעט 400 מיליארד דולר, החליטה לפנות לבית המשפט כדי למנוע את העלאת ההצעה לדיון

תחנת זיקוק נפט של 'אקסון מוביל' בצרפת, 2023. (צילום: REUTERS/Pascal Rossignol)
תחנת זיקוק נפט של 'אקסון מוביל' בצרפת, 2023. (צילום: REUTERS/Pascal Rossignol)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

תאגיד הדלק האמריקאי 'אקסון מוביל' תובע את בעלי המניות שלו כדי למנוע הצבעה על שינוי מדיניות הפחתת הפליטות של החברה, כך מדווח העיתון הכלכלי 'פייננשל טיימס'.  זו הפעם הראשונה ש'אקסון מוביל', חברת הדלק הציבורית הגדולה בעולם מלבד חברות ממשלתיות, באסטרטגיה של פנייה לבית המשפט בסוגיה כזו. למשפט עשויות להיות השלכות רחבות ביחס לניסיונות בעלי מניות "חברתיים" להשפיע על חברות עסקיות.

התביעה הוגשה נגד 'ארג'ונה קפיטל', חברת ייעוץ השקעות המתמקדת בהשקעות "בעלות השפעה חיובית", ו-'Follow This', ארגון בעלי מניות שמושבו באמסטרדם, השואף להשתמש בכוח בעלי המניות לטובת הגנה על הסביבה. שני הארגונים מקדמים מהלך לפיו פליטות גזי החממה של החברה יופחתו בקצב מואץ. לשם כך, הם מתכננים להשתמש בזכותם להעלות הצעות להצבעה בוועידת בעלי המניות השנתית של החברה.

אקסון טוענת שההצעה חורגת מחוקי הרגולטור הפיננסי בארצות הברית, האוסרים על הגשת הצעה חוזרת ללא התרחבות התמיכה בה. לפי ה'פייננשל טיימס', בעלי המניות של אקסון דחו הצעות דומות ב-2022 וב-2023, לאחר שזכו לתמיכה של 27.1% ו-10.5% בהתאמה.

הנהלת החברה מציגה קו הרחוק מהגישה הסביבתית הרווחת. החברה מתכננת השקעות בשווי של יותר מ-20 מיליארדי דולרים בשנה עד 2027, לטובת הרחבת ייצור נפט וגז. דארן וודס, מנכ"ל החברה, טען שהדיונים בוועידת האקלים בדובאי "שמים יותר מדי דגש על היפטרות מדלקים פוסיליים". לשיטתו, המוקד צריך לעבור להתמודדות עם השפעות הפליטות שנגרמות עקב השימוש בדלקים הללו.

אקסון רשמה רווחי שיא ב-2021 וב-2022, בעקבות עליות מחירי הנפט והגז בשנים אלו. ב-2022 רווחיה הגיעו לשיא של 55.7 מיליארד דולר. עם ירידת מחירי הדלק ב-2023 התמתנו גם הרווחים. יחד עם זאת, אקסון רשמה רווחים של כ-9 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2023.

מבחן לרעיון של "בעלי מניות אקטיביסטים"

לא רק החשיבות של אקסון מוביל, ששווי השוק שלה מתקרב ל-400 מיליארד דולר, הופכת את הסיפור הזה למעניין; הוא מעמיד במבחן את הרעיון שבעלי מניות עם מודעות לגבי סוגיות חברתיות וסביבתיות יכולים להשפיע בצורה משמעותית על מדיניות החברות.

הפרקטיקה של הגשת הצעות בפגישות השנתיות אופיינית לאותן קבוצות של בעלי מניות אקטיביסטים. הצעות דומות הוגשו בפגישות בעלי מניות של ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות כמו 'אפל' ושל הבנקים הגדולים מוול סטריט.

הבחירה של הנהלת 'אקסון מוביל' להחריף את המאבק וללכת לבית המשפט, במקום להסתפק בשכנוע בעלי המניות, יכולה להתפרש כחשש מכך שלהצעה יש סיכוי גבוה יותר לעבור השנה. עם זאת, יותר סביר שהיא נועדה להתריס נגד ההקלות על הצעות בעלי מניות, עקב שינוי מדיניות הרגולטור הפיננסי בארצות הברית לפני שנתיים.

ככל הנראה, התביעה נועדה להנחית מכה מכרעת נגד ההצעות החוזרות והנשנות, במקום להתמודד עמן מדי שנה.

מהסיבה הזו, עיני התאגידים ובעלי המניות האקטיביסטים בארה"ב ככל הנראה יהיו נשואות להכרעת בית המשפט בתביעה. פסיקה לטובת 'אקסון מוביל' תשמש ללא ספק תאגידים אחרים בארצות הברית כדי למנוע הצבעות חוזרות בנושאים סביבתיים ואחרים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!