דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תחנת הכוח רדינג בתל אביב תוחלף במתקן אגירה

החלטת שר האנרגיה אלי כהן, בהתאם לעמדת הצוות המקצועי, צפויה למנוע זיהום אוויר, שהיה עלול להיגרם אם התחנה הייתה חוזרת לפעילות

מתחם תחנת הכוח רדינג בתל אביב (צילום: משה שי/פלאש 90)
מתחם תחנת הכוח רדינג בתל אביב (צילום: משה שי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, הודיע היום (שלישי) כי אימץ את עמדת הצוות המקצועי והחליט להפסיק את ייצור החשמל בתחנת הכוח רדינג בתל אביב. כחלק מהמהלך, שטח התחנה יפונה וישמש למטרות אזרחיות ולהרחבת שטח החוף. החלק הנותר ישמש את משק החשמל לצרכים ירוקים וחדשניים: אגירה וכבל תת-ימי להולכת חשמל. ההחלטה צפויה למנוע זיהום אוויר, שהיה עלול להיגרם אם התחנה הייתה חוזרת לפעילות.

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן: "זו בשורה חשובה לתושבי גוש דן, לאזרחי ישראל ולאיכות הסביבה. אנחנו הופכים את ייצור החשמל בישראל ליעיל ולנקי יותר, ומחזירים את החוף לתושבים. אני מודה לכל הגורמים במשק, למשרד, לרשות החשמל, לנגה ולחברת החשמל שפעלו רבות לטובת הנושא".

כהן הודיע על ההחלטה בסיור שערך היום בתחנת הכוח רדינג. הוא החליט על סגירת התחנה אחרי שחברת נגה בחנה פעם נוספת את התוכנית לפיתוח מערכת החשמל. ההחלטה תחסוך לצרכני החשמל מאות מיליוני שקלים, בעקבות ביטול הקמתן של יחידות ייצור זמניות ברדינג.

עד כה, התנגדו בחברת נגה למתכונת זו, כי חשבו שבזמני חירום דרוש גורם ייצור חשמל שיכול לפעול לזמן ממושך, כמו טורבינת גז, ואסור להסתפק במתקן אגירה שאוזל לאחר כמה שעות. מצד שני, למתקן אגירה יש יתרונות נוספים, כמו היכולת להגדיל את ההספק המותקן של מתקני אנרגיה מתחדשת בסביבתו הקרובה, ולתת מענה לייצוב הרשת בתגובה מהירה יותר מכל טורבינת ייצור.

שר האנרגיה אלי כהן בסיור בתחנת הכוח רדינג בתל אביב (צילום: יוסי וייס/חברת החשמל)
שר האנרגיה אלי כהן בסיור בתחנת הכוח רדינג בתל אביב (צילום: יוסי וייס/חברת החשמל)

ההחלטה תגדיל את כוחה של חברת החשמל בשוק האגירה המתפתח, בניגוד לעמדת משרד האוצר, השואף למנוע את התרחבות חברת החשמל לתחומי פעולה נוספים.

במקור, תוכננה הרפורמה בחברת החשמל מ-2018 כך שתחנת רדינג תופרט למשקיעים פרטיים, והם יוכלו לגרוט אותה ולהקים במקומה יחידות ייצור גדולות בהרבה. השלמתו של פינוי שדה דב הסמוך לה, ואיתו התוכנית להקים שכונת מגורים צפופה בקרבת רדינג, גרמה לכך ששיקולי נדל"ן ביטלו את תוכנית המכירה שלה.

במקום ייצור חשמל ברדינג, שהוא הפתרון המיטבי מבחינת אספקת החשמל, הוחלט על סדרת פתרונות הולכה חדשים לתל אביב, שיחייבו הקמת תחנות כוח מחוץ לעיר, באזור ראשון לציון ובשרון. פתרונות אלו ממושכים ליישום, בגלל הקושי בהקמת קווי הולכה חדשים.

השיפוץ בתחנת רדינג נתקע, מכיוון שמדובר ביחידות כה ישנות שקשה למצוא להן חלפים. החלופות שעמדו על הפרק הן רכישת תחנות כוח ניידות וחדשות, שזמני הקמתן קצרים יחסים, או הפתרון שנבחר כעת – הסתמכות על מתקן אגירה, שימתן חלק מהצורך בפתרון ייצור חשמל בלב תל אביב, ויאפשר קליטת עוד חשמל סולארי ברשת. פתרון זה הולם גם הוא שיקולי נדל"ן, מפני שגם הוא יאפשר לחברת החשמל לוותר על חלק מהקרקע באזור הכי יקר בישראל.

ממשרד האנרגיה והתשתיות: "המשרד מעריך מבחינה מקצועית את המשרד להגנת הסביבה ועובד איתו בשיתוף פעולה מצוין. עם זאת, ההודעה של המשרד להגנת הסביבה כי הבשורה הגדולה של שר האנרגיה והתשתיות מהבוקר בנושא הפסקת ייצור החשמל בתחנת הכוח רדינג בתל אביב נעשתה בהובלתם היא פייק מוחלט.

"ההחלטה להפסיק את ייצור החשמל ברדינג היא תוצאה של עבודת מטה מקצועית שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות, כבר יותר משנה, בשיתוף הגופים הרלוונטיים במשק החשמל, הרבה לפני שהמשרד להגנת הסביבה פרסם את עבודתו המדוברת לפני כחודש.

"נוסף על כך, ההחלטה להפסיק את היצור ברדינג נובעת מהתקדמות ניכרת בפיתוח מערכת הולכת החשמל, ואינה תלויה בהקמת אגירה, ולא נובעת מהניסיונות לבזר את ייצור החשמל בגוש דן. לכן, ההודעה של המשרד להגנת הסביבה תמוהה ואיננה רלוונטית מבחינה מקצועית להחלטה שהתקבלה היום.

"הבשורה ההיסטורית בנוגע לרדינג, שהכריז עליה היום שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, מוכיחה כי משרד האנרגיה והתשתיות פועל כל העת להפיכת משק האנרגיה הישראלי לנקי יותר ומוביל נושא זה בצורה אחראית ובטוחה. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, שצריך להבין כי בשורות טובות מבחינה סביבתית יכולות להגיע גם ממשרדי ממשלה אחרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!