דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

הפועל ת"א אתלטיקס מכוונים לטופ האירופי: "אנחנו מועדון הישגי עם תפיסה חברתית"

המועדון שהוקם לפני חודשיים בחסות עמותת הפועל 'אוסישקין', ממשיך את הדרך של 'רצי הסמטה', שזכו להצלחות רבות בזירה הבינלאומית והצמיחו אתלטים רבים מאוכלוסיות מוחלשות | רותם גנוסר, מנהל המועדון: "אנחנו בתפיסה שכולם מוזמנים, אבל יש הרבה דרישות ספורטיביות ולימודיות"

מינטמר ביקאיה (מימין), יניב קוהוט ובורטוקן טסרה. בתחרות ל-10 ק"מ בוולנסיה (צילום: הפועל תל אביב אתלטיקס)
מינטמר ביקאיה (מימין), יניב קוהוט ובורטוקן טסרה. בתחרות ל-10 ק"מ בוולנסיה (צילום: הפועל תל אביב אתלטיקס)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מועדון חדש באתלטיקה הישראלית הוקם לפני כחודשיים מתוך שיתוף פעולה של עמותת הפועל 'אוסישקין' תל-אביב ומועדון 'רצי הסמטה – על שם יהורז כשר ז״ל'. רצי הסמטה הוא מועדון אתלטיקה שהוקם בשנת 2012 ע"י שירית כשר פעל בשכונות דרום תל-אביב ויפו. המועדון זכה להצלחות רבות בזירה הבינלאומית והתחרה בקביעות בתחרויות בינלאומיות למועדונים.

"את רצי הסמטה הקמנו כפרויקט חברתי מקצועי. הרעיון הוא לתת מסגרת הכי טובה לאוכלוסיות מוחלשות. שאנחנו מאמינים בספורט מקצועי", מספר ל'דבר' רותם גנוסר מנהל מועדון הפועל תל אביב אתלטיקס. "אנחנו בתפיסה שכולם מוזמנים, אבל זה מאוד קשה להישאר. כי יש הרבה דרישות ספורטיביות ולימודיות. אנחנו דורשים, לאורך זמן ולהרבה שנים".

רותם גנוסר, מנהל הפועל תל אביב אתלטיקס (צילום: Ilaria Fedeli)
רותם גנוסר, מנהל הפועל תל אביב אתלטיקס (צילום: Ilaria Fedeli)

המועדון השתתף החודש לראשונה בתחרות בינלאומית בחו"ל, בריצת 10 ק"מ כביש בוולנסיה. במהלך התחרות רצו 5 רצים ו-2 רצות המועדון ונקבעו חמישה שיאים אישיים. "בחרנו לצאת לתחרות כביש 10 ק"מ בוולנסיה בשל העדר תחרויות בארץ בגלל המצב", אומר גנוסר. "יצאנו עם שבעה רצים ורצות, ברמת סאב-עלית, שהיה חשוב לנו שיצברו ניסיון בינלאומי ברמות הגבוהות. מבחינתנו זה עוד פרמטר למיצוב שלנו כמועדון מוביל באירופה בריצות ארוכות".

"חיבור של צוות טוב, כישרונות וקצת מזל"

במהלך שנות פעילותו, מועדון "רצי הסמטה" הפך לאחד המועדונים הטובים בארץ. הספורטאים שלו הגיעו ללא מעט הישגים בזירה הבינלאומית. מבין ההישגים הבולטים היו ג'מאל עבדלמג'יד, שהשתתף באליפות העולם בדוחא 2019 והאולימפיאדה בטוקיו 2021 כחלק מנבחרת הפליטים. אדיסו גואדה הצעיר, זכה במדליית הזהב בפסטיבל האולימפי האירופי בריצת 3,000 מטר ונבחרת הנוער זכתה במדליית הארד באליפות אירופה לנוער במירוצי שדה ב-2019.

ג'מאל עבדלמג'יד במדי נבחרת הפליטים של הוועד האולימפי במקצה ל-5,000 מטר אליפות העולם באתלטיקה באורגון (צילום: Andy Lyons/Getty Images for World Athletics)
ג'מאל עבדלמג'יד במדי נבחרת הפליטים של הוועד האולימפי במקצה ל-5,000 מטר אליפות העולם באתלטיקה באורגון (צילום: Andy Lyons/Getty Images for World Athletics)

"הינו רצי הסמטה במשך 11 שנה, שכל שנה קצת חידדנו ניסינו להבין לאן אנחנו הולכים ותוך שלוש שנים הצלחנו מאוד מקצועית. חיבור של צוות טוב, כישרונות שהגיעו וכמו תמיד בספורט גם קצת מזל. כל שנה הפכנו ליותר מקצועיים. התחלנו במחנות אימונים בארץ ועברנו למחנות אימונים בחו"ל. התחלנו מקריטריונים לאליפויות נוער והמשכנו לגיל 23 ולבוגרים", אומר גנוסר.

"מתייחסים לכל אתלט כבן אדם לפני שהוא אתלט"

למרות השינוי של השם, האתלטים של המועדון לא מרגישים עדיין את שינוי העומק ומאמינים שיראו את השינוי רק בעתיד. "אני כרגע לא מרגיש את השינוי, נשארנו אותם האנשים, אותו צוות האימון, אותו המנהל", אומר עבדלמג'יד. "הדבר היחיד שהשתנה זה השם".

גואדה שזכה עם אוניברסיטת אוקלהומה סטייט באליפות ארה"ב במירוצי שדה הוסיף "אנחנו כרגע לא רואים את השינוי, אבל כאשר מצטרפים לארגון כזה גדול, אתה חלק קטן מתוכנית גדולה יותר. אז אני מאמין שהקבוצה יותר תתפתח ויותר תתקדם. הפועל ת"א תיתן לה יותר כלים".

גם מבחינה מקצועית, המאמן יובל כרמי שאחראי על טיפוח הרצים למרחקים הארוכים טוען שכרגע לא יהיה שינוי גדול מדי ועיניים נשואות שינוי העומק שייקח להם עוד זמן להבשיל "הקבוצה נשארה פחות או יותר אותו הדבר", אומר כרמי. "אנחנו עדיין מתייחסים לכל אתלט כבן אדם לפני שהוא אתלט דואגים שיהיה לו עתיד נורמלי פה בארץ לפני ההישגים עם כמה שההישגים חשובים לנו".

יובל כרמי, מאמן בהפועל תל אביב אתלטיקס (צילום: הפועל ת"א אתלטיקס)
יובל כרמי, מאמן בהפועל תל אביב אתלטיקס (צילום: הפועל ת"א אתלטיקס)

הקיץ החליטה העמותה בהובלת שירית כשר שהיא רוצה לעצור את הפרויקט הספורטיבי. בשיחה משותפת החליטו גנוסר וכרמי להמשיך ביחד והחלו לחפש שותפים חדשים. "יובל הביא את הרעיון, הוא אמר שאין הפועל ת"א באתלטיקה", אומר גנוסר. "אולי זאת משבצת שאנחנו צריכים ללכת עליה. אחרי זה הוא שיכנע אותי שאנחנו עוברים להיות רק הפועל ת"א ולא הפועל הסמטה ת"א".

"דרך חבר משותף פניתי לרמי כהן מהפועל אוסישקין והוא אמר יאללה. אני לא חושב שהוא הבין לאן הוא נכנס. אנחנו לא מתחילים מאפס, כי אנחנו מגיעים עם כל הניסיון שלנו והאתלטים המובילים שלנו, אבל כן מתחילים פרויקט חדש וארגון חדש. החלטנו שאנחנו פתוחים לכולם ולא מחפשים רק את השכונות. אנחנו בעצם מועדון הישגי עם תפיסה חברתית חינוכית".

"נזמין גם את ילדי צפון ת"א ונפנה לאוהדי הפועל"

בעמותת הפועל אוסישקין החליטו ללכת על הרעיון כחלק מתפיסת עולם רחבה יותר ומתוך רצון בעתיד להקים מחדש את הפועל ת"א כמועדון ספורט רב תחומי. החבר קבוצת הניהול בעמותה עוז מזמר (45) הפך לאיש הקשר בין העמותה למועדון החדש. "אני מנהל את הפעילות של מועדון הריצה מטעם העמותה, זה להיות סוג של איש קשר לעשות תיאומים או כל מה שצריך", אומר מזמר.

למה הלכתם על המהלך?
"זה מאוד סקרן אתנו. אני אחלק את זה לכמה רבדים. אחד הפועל תל אביב כמותג תמיד כללה כמה ענפים. במהות שלה היא תמיד הייתה מגוון של ענפים ועברנו איזה התפתחות מטורפת בשנים האחרונות הגענו עם קבוצת הכדורסל למקומות הכי גבוהים שיש. ואז כשרותם הגיע עם הרעיון לרמי אז אמרנו בוא נתרחב לעוד ענף ויכול להיות שבהמשך יהיו ענפים נוספים. אנחנו רוצים לחזור להיות העוצמתיים והחזקים שהינו בעבר".

עוז מזמר (צילום: דמט שנטרוק)
עוז מזמר (צילום: דמט שנטרוק)

מזמר מצביע על החיבור הערכי הטבעי שקיים בין מועדון הריצה לעמותה. "הפועל אוסישקין קמה על ערכים של קבלה של כולם. זה באמת מתחבר על כל הערכים של העמותה. כאשר עלה הרעיון. זה התחבר כי גם לנו יש בדרום תל אביב את קבוצת הכדורסל בבית הספר רוגוזין. הם באו גם עם אוכלוסיות שחלקן מוחלשות והמטרה שלנו היא לחזק את האוכלוסיות האלו. זה היה החיבור הכי טבעי בעולם, לא היה צריך לעשות פה כלום למען האמת".

החלטה להקים את הפועל תל אביב אתלטיקס תגרום למעבר הפיזי של המועדון מדרום תל אביב למתחם הדר יוסף. "אנחנו נמשיך להיות בקשר עם מרכזי קליטה, בתי ספר ומתנסים בתל אביב, ביפו, חולון ובתים. נזמין גם את ילדי צפון ת"א ונפנה לאוהדי הפועל, שהוא בעצם קהל חדש שאני מקווה שילדים יבואו גם בגלל זה", אומר מזמר. "השם שלנו מבחינה מקצועית הוא מאוד טוב, יש לנו גם קשר עם איגוד הטריאתלון. באים אלינו ילדים שרוצים לרוץ, כי אנחנו נחשבים מאוד טובים".

המועדון החדש ימשיך את העשייה החינוכית וייתן לספורטאים שלו את הכלים הלימודיים להתקדם בחיים לצד הכלים להפוך לספורטאים הטובים ביותר. "כשעשינו את המעבר שאלתי איפה החינוך? איפה הפדגוגי? אנחנו לא מוותרים על זה", מספר גנוסר. "מבחינה חינוכית יש לנו את הדור שגדל אצלינו. החיילים אצלנו עושים פסיכומטרי תוך כדי הצבא ואז אמורים להתחיל לימודים כל אחד לפי העניין והרמה שלו".

הספורטאים הצעירים החדשים שהגיעו בשנים האחרונות למועדון, מגיעים מאוכלוסיות מבוססות יותר. גם כאן המועדון דואג להתאים את עצמו ולהמשיך לתת להם מענה חינוכי. "הדור החדש זה יהיה קצת שונה, הם הרבה פעמים לא יצטרכו את המורה הפרטי באנגלית, אבל הם יצטרכו את הכוונה והמסגרת. מה לתכנן ולאן לשאוף".

אדיסו גואדה (מימין), דרבה איילה ואטקה דמסיה, באליפות אירופה במירוצי שדה (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
אדיסו גואדה (מימין), דרבה איילה ואטקה דמסיה, באליפות אירופה במירוצי שדה (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)

מה המטרות המקצועית שלכם לעתיד הקרוב?
יובל כרמי: "להמשיך להשתפר במיוחד עם החברה הבינלאומיים שימשיכו במגמה בה הם נמצאים כבר המון שנים שהם מתקרבים עוד ועוד לטופ האירופי וגם מטרה שניה היא לפזול לקהלים נוספים שעד היום אולי נרתעו, חשבו שהם לא מתאימים למועדון בגלל ההרכב החברתי. אחד היתרונות שלנו זה שכולם יכולים להרגיש בנוח להצטרף אלינו".

גנוסר: "כל שנה התקדמנו ובריצות ארוכות אנחנו בין המועדונים הטובים באירופה. היום כבר מכירים אותנו כמועדון באירופה. המחנות שלנו נהיו יותר מקצועיים. יש לנו שיתוף פעולה עם מועדון מאתיופיה. אנחנו עוזרים להם והם לנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!