דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / "מגויסים למענכם": שאלות ותשובות על זכויות עובדים במילואים

ההסתדרות הקימה חדר מצב עבור מילואימניקים, כחלק מתוכנית "מגויסים למענכם" | מהן זכויותיהם של עובדים במילואים ואיך ההסתדרות יכולה לסייע להם למצות אותן?

חיילי מילואים מתאמנים ברמת הגולן (צילום ארכיון: מיכאל גלעדי/פלאש90)
חיילי מילואים מתאמנים ברמת הגולן (צילום ארכיון: מיכאל גלעדי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עו"ד גלי שטיינברג, ראש תחום בכיר מרחבים בלשכה המשפטית של ההסתדרות, האמונה על נושא הסיוע לאנשי ונשות המילואים, מספרת על חדר המצב שהקימה ההסתדרות עבור המילואימניקים, כחלק מתוכנית "מגויסים למענכם". "בשבועות האחרונים אנחנו מקבלים המון פניות של מילואימניקים", מספרת שטיינברג. "החל מכאלו שפוטרו מעבודתם שלא כחוק וכלה בכאלו שלא שולמו להם זכויות סוציאליות כנדרש. פתחנו את חדר המצב של ההסתדרות לכלל המילואימניקים בישראל, ואנחנו מזמינים אותם לפנות אלינו ונסייע להם".

עו"ד שטיינברג משיבה לשאלות נפוצות על זכויות עובדים במילואים:

האם מותר לפטר עובד במילואים?
"קודם כל, החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה אוסר להפלות עובד במילואים – מבחינת תנאים, קידום, פיטורים ואפילו קבלה לעבודה. חוק חיילים משוחררים אוסר על פיטורי עובד במילואים גם אם יש למשל צמצומים במפעל, כל עוד הוא בשירות פעיל ו-30 ימים נוספים לאחר מכן, כשם שאסור לפטר אישה בהיריון. בהסכם שחתמה לאחרונה ההסתדרות עם המעסיקים, אנו מבקשים להאריך זאת ל-60 ימים נוספים, אולם הדבר תלוי עדיין בחתימה של שר העבודה על צו הרחבה שיהפוך את ההסכם למחייב בכלל המשק.

"מעסיק של עובד במילואים יכול לפנות בבקשה מיוחדת לפטר עובד, למשל אם העסק חלילה נסגר, לוועדת התעסוקה במשרד הביטחון. בוועדה יושבים גם נציגי ההסתדרות והמעסיקים, והיא בוחנת אם באמת יש סיבה מוצדקת לפיטורים שאינה קשורה לשירות המילואים, ולמה דווקא העובד במילואים מפוטר, ורק אם יש הצדקה אמיתית לפיטורים היא מאפשרת אותם.

"מילואימניקים שפוטרו שלא כחוק יכולים לפנות לוועדת התעסוקה במשרד הביטחון, שמוסמכת גם להורות למעסיק להשיב עובד לעבודה, וגם לפסוק לטובת העובד פיצויים עד גובה של חמש משכורות. האיסור על פיטורי עובד במילואים חל גם ביחס לעובדים באמצעות קבלני כוח אדם, ולוועדת התעסוקה יש סמכות לנקוט סנקציות גם נגד 'המעסיקים בפועל', כלומר מי שבחצריו הועסק עובד קבלן כוח אדם, ואשר הביא לפיטוריו במהלך ימי המילואים או בתקופה המוגנת שאחריהם".

האם ניתן לפגוע בזכויותיו של עובד במילואים, להפחית משכרו או להזיז אותו תפקיד?
"אף שחוק חיילים משוחררים מדבר ספציפית על פיטורים, גם פגיעות אחרות, כמו הפחתת שכר או העברה חד-צדדית של תפקיד עלולות להוות אפליה לרעה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה".

לאיזה גמול זכאי עובד במילואים וממי הוא אמור לקבל אותו?
"עובד במילואים זכאי להמשיך לקבל את שכרו בתקופת המילואים מהמעסיק – כולל הזכויות הסוציאליות. נקבע גם סכום תגמול מינימלי עבור ימי מילואים שעמד על 215.17 שקלים ליום (6,455 שקלים לחודש), ומ-1 בינואר הועלה ל-310.52 שקלים ליום (9,316 שקלים לחודש). אם השכר מהמעסיק אינו מגיע לתגמול המינימלי, צפוי העובד לקבל את היתרה אוטומטית באמצעות הביטוח הלאומי. גם מילואימניק שאינו עובד יקבל את התגמול דרך הביטוח הלאומי.

"גובה התשלום בגין ימי מילואים מחושב על פי השכר הממוצע בשלושת חודשי העבודה שלפני המילואים, ומביאים בחשבון גם דמי מחלה שקיבל, תמורת חופשה, תגמולי מילואים קודמים או דמי אבטלה. ההיעדרות לשירות מילואים לא אמורה לפגוע ברציפות התעסוקתית בכל הנוגע לזכויות התלויות בוותק, כמו צבירת ימי חופשה שנתית, דמי הבראה, וזכויות שונות מכוח הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה כמו תוספות שכר.

"המעסיק משופה מהביטוח הלאומי בגין שכר הנטו של העובד שבמילואים. עם זאת, המעסיק חייב לשלם לעובד גם את כל ההפרשות הסוציאליות. לצערי, אנחנו נתקלים במעסיקים רבים שאינם משלמים את ההפרשות הסוציאליות. זה לא חוקי ואנחנו מטפלים בזה ומלווים את העובדים. בעקבות דרישת ההסתדרות והמעסיקים, הודיע השבוע האוצר על כוונתו לשפות את המעסיקים גם בחלק מעלות ההפרשות הסוציאליות, ואני מקווה שהמהלך אכן ייצא לפועל ויפחית את התופעה המכוערת הזו של פגיעה בזכויותיהם של אנשים שמגנים עלינו".

עו"ד גלי שטיינברג. "ההסתדרות מגויסת למענכם, והפנייה בנושא זכויות בעבודה אינה מותנת בחברות בארגון"(צילום: זוהר שטיינברג)
עו"ד גלי שטיינברג. "ההסתדרות מגויסת למענכם, והפנייה בנושא זכויות בעבודה אינה מותנת בחברות בארגון"(צילום: זוהר שטיינברג)

האם מותר להוציא עובד או עובדת במילואים לחל"ת?
"חל"ת בהגדרה חייב להיות בהסכמת העובד, והכללים הללו חלים גם במקרה של עובד במילואים. אם המעסיק מבקש להוציא רק עובדים במילואים לחל"ת, זו עלולה להיות גם אפליה".

מה הזכויות בעבודה של בני ובנות הזוג של אנשי מילואים?
"אימהות לילדים עד גיל 13 שבני זוגן במילואים לפחות חמישה ימים זכאיות להיעדר שעה אחת ביום על חשבון המעסיק אם היא מועסקת במשרה מלאה. ההסכם שחתמו ההסתדרות והמעסיקים, הממתין לחתימת צו הרחבה של שר העבודה על מנת להכנס לתוקף, מרחיב את הזכאות לכך גם למי שמועסקת במשרה מלאה המפוצלת בין כמה מעסיקים. היא תקבל את הזכות אצל כל אחד מהמעסיקים באופן יחסי, בהתאם להיקף משרתה.

"בשורה נוספת שקיימת בהסכם, וממתינה אף היא לחתימת שר העבודה, היא מתן ימי היעדרות בתשלום לבני ובנות זוג של אנשי מילואים, עד שמונה ימים ובהתאם למספר ימי המילואים שבוצעו.

"נאסר גם לפטר עובדים שהם בני זוג או הורים של אנשי מילואים או משרתי קבע, אשר נעדרו מעבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הנדרשת בעקבות השירות של בן הזוג. האיסור נקבע בחוק ההגנה על עובדים לשעת חירום, בהוראת שעה שהוארכה לעת עתה עד 1 במרץ, וייתכן שתוארך שוב בהתאם לצורך".

אנשי מילואים שחזרו לעבודה במהלך חופשות זכאים לתשלום נוסף?
"בגלל התארכות המלחמה, יש לא מעט עובדים שנדרשו גם לעבודתם הרגילה ומבצעים אותה מרחוק או בימי חופשה. עובד כזה צריך לקבל גם שכר עבור עבודתו וגם את תגמול המילואים. המעסיק לא יכול לקזז פה, ולצערי גם בפניות כאלה נתקלנו".

אם לא קיבלתי את זכויותי או שפוטרתי ממקום עבודתי בעקבות שירות מילואים, כיצד אוכל להיעזר בהסתדרות?
"ההסתדרות פתחה מוקד עבור אנשי ונשות המילואים ובני משפחותיהם בטלפון 2383* או בווטסאפ 054-8678673. אנו מסייעים הן בייעוץ והן בייצוג מול המעסיקים ובבתי הדין במידת הצורך. אנחנו מזמינים את ציבור אנשי ונשות המילואים ובני ובנות זוגם לפנות אלינו באמצעות המוקד או במרחבי ההסתדרות הפזורים ברחבי הארץ, ולהסתייע בנו. ההסתדרות מגויסת למענכם, והפנייה בנושא זה אינה מותנת בחברות בארגון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!