דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אליס חתוקאי מרשימה בעונתה השנייה במכבי ר"ג: "קיבלתי ביטחון, המטרה היא אליפות"

הכדורסלנית הצ'רקסית היחידה בליגת העל לנשים בכדורסל, קולעת העונה 12.2 נקודות בממוצע וזוכה לדקות משחק רבות | בראיון ל'דבר' היא מספרת על העונה המוצלחת, בצל המלחמה: "זאת תקופה קשה לכולם, יש לי חברים מהכפר שנלחמים בעזה"

אליס חתוקאי במדי מכבי עירוני רמת גן. "העובדה הליגה התחילה רק עם ישראליות, עזרה לי להראות את היכולות שלי" (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
אליס חתוקאי במדי מכבי עירוני רמת גן. "העובדה הליגה התחילה רק עם ישראליות, עזרה לי להראות את היכולות שלי" (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליס חתוקאי מכפר כמא היא הכדורסלנית הצ'רקסית-מוסלמית היחידה בליגת העל והפכה בשנה שעברה, לראשונה מזה 19 שנה. "זאת תקופה מורכבת וקשה לכולם. יש לי חברים מהכפר, מהעדה הצ'רקסית שנמצאים כרגע בלחימה בעזה", אומרת חתוקאי, שפתחה את עונתה השנייה מכבי עירוני רמת גן, בראיון ל'דבר'.

"אני חושבת שלכל אחד יש פה בישראל קשר למישהו שנלחם וספג אבידה באירועים מתחילת המלחמה. אני מקווה שכל החטופים והחטופות יחזרו בשלום כמה שיותר מהר ונחזור לשגרה לאט לאט".

לחתוקאי יש דירה ברמת גן, שמשכיר לה המועדון, אך בעקבות המלחמה היא החליטה לבלות יותר בחיק המשפחה בכפר כמא. "כשהעונה התחילה אבא שלי הסיע אותי לכל המשחקים, הוא היה שם ממש בשבילי גם ברגעים האלו. אני מעדיפה לחזור הביתה בכל הזדמנות שיש לי, אבל כעת אני נשארת לרב בדירה ברמת גן".

בעקבות המצב הביטחוני, הליגה נפתחה על בסיס שחקניות ישראליות בלבד. ללא השחקניות הזרות בקבוצות. בעקבות זאת, שחקניות צעירות רבות עשו את הפריצה שלהן. "זה נתן להמון שחקניות צעירות את ההזדמנות ואת דקות המשחק להראות את היכולות שלהן", אומרת חתוקאי. "אני חושבת שהרבה מהן לקחו את זה בשתי ידיים ובאמת הראו מה הן שוות".

אליס חתוקאי במדי מכבי עירוני רמת גן מול הפועך ראשון לציון (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
אליס חתוקאי במדי מכבי עירוני רמת גן מול הפועך ראשון לציון (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

הגארדית הצעירה קולעת העונה 12.2 נקודות בממוצע, לוקחת 4 ריבאונדים, מוסרת 2.8 אסיסטים וחוטפת 1.2 כדורים למשחק. "אני חושבת שעצם העובדה שזאת הייתה ליגה של רק ישראליות עזרה לי להראות את היכולות שלי", היא אומרת. "הרגשתי הרבה יותר ביטחון, זאת השנה השנייה שלי בליגה ופשוט הייתה לי את ההזדמנות".

מכבי עירוני רמת גן פתחה העונה עם 7 ניצחונות רצופים והפסידה לראשונה במשחק העונה מול האלופה אליצור רמלה. כרגע, נמצאת הקבוצה במקום השני בטבלה עם 10 ניצחונות ושני הפסדים בלבד. הרבה מכך בזכות העונה הנהדרת של חתוקאי, שמעריכה את התקופה ללא השחקניות הזרות. "היה לנו ממש כיף ביחד והלך לנו טוב כקבוצה. היינו ביחד בטוב וגם ברע", היא מודה. "כל אחת הייתה צריכה לתת המאה עשרים אחוז כדי לנצח".

שחקניות מכבי עירוני רמת גן. "ביחד בטוב וגם ברע" (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
שחקניות מכבי עירוני רמת גן. "ביחד בטוב וגם ברע" (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

איך זה בא לידי ביטוי במגרש?
"אנחנו מאוד מגובשות. אנחנו תמיד מחפשות את המסירה הנוספת ומנסות לשחק ביחד. זה יוצר אווירה, שכיף לי לשחק בה השנה ברמת גן. לכל אחת אכפת מהשנייה וכל אחת רוצה שהשנייה תצליח".

"לא דיברתי עברית, רק בזכות הכדורסל הרגשתי ביטחון"

חתוקאי בת ה-21 החלה את דרכה בענף בכיתה ב'. "חברות שלי נרשמו לחוג כדורסל ופשוט רציתי להיות איתן, אז נרשמתי גם ואפשר להגיד שמשם כבר התאהבתי בספורט הזה", היא מספרת. "כבר אז המאמן שלי דחף אותי לצאת מהכפר ולנסות להגיע רחוק".

בכיתה ד' יצאה בפעם הראשונה מכפר כמא ועברה לשחק בקבוצת בנים של כפר תבור. "בהתחלה לא דברתי כמעט, כי עברית זאת לא שפת האם שלי, ממש מילה פה מילה שם", היא מספרת. "הייתי בהלם, כי זאת הייתה הפעם הראשונה שלי שאני שומעת שכולם מסביבי מדברים עברית, אבל לקח קצת זמן והרגשתי יותר ביטחון. רק בזכות הכדורסל הרגשתי ביטחון".

השפה הבינלאומית של המשחק חיברה בינה לבין שותפיה למגרש ועם הזמן הכישרון הטבעי שלה החל לבלוט. בכיתה ו' עברה לשחק בעמק יזרעאל בקבוצת ילדות ונערות ובכיתה ח' עברה להפועל גלבוע/מעיינות.

הכדורסלנית הצעירה זוכה לתמיכה בחברה הצ'רקסית כספורטאית שמביאה גאווה גדולה לכפר ולעדה. "בהתחלה די היססתי, אבל ברגע שיצאתי ופרצתי את הגבולות, אז כולם תומכים בי וכולם ממש תומכים ומפרגנים", היא מספרת. "בכפר מאוד אוהבים ספורט בעקבות ההצלחה של ביברס ונילי נאתכו ז"ל".

נילי נאתכו, בת דודתו של קפטן נבחרת ישראל בכדורגל, ביברס נאתכו, הייתה פורצת הדרך של העדה בספורט הישראלי. קלעית אדירה שכיכבה בנבחרות ישראל הצעירות והחלה את דרכה בנבחרת הבוגרת. בעונת 2001/2 היא הפכה בגיל 20 למלכת הסלים הישראלית במדי מכבי רעננה עם ממוצע של 13.7 נקודות.

נילי נאתכו ז"ל (צילום: (צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
נילי נאתכו ז"ל (צילום: (צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

הקריירה שלה נגדעה בערב טרגי, כאשר בגיל 22 בלבד, ב-5 בנובמבר 2004, נהרגה בתאונת דרכים קטלנית. חתוקאי הייתה בת שנה בלבד ולא הכירה את נאתכו באופן אישי, אך כבת אותו הכפר, סיפורה מלווה אותה לאורך כל הדרך הספורטיבית שלה.

"תמיד שמעתי את השם שלה. למרות שאני באופן אישי לא פגשתי אותה ולא זכיתי להיות איתה, כשהיא הייתה בחיים", סיפרה חתוקאי בראיון ל'דבר' לפני שנה. "תמיד אמרו לי שהיא הראשונה שהצליחה לצאת ולפרוץ גבולות, להגיע מהכפר הקטן ולהיות שחקנית מובילה".

"רוצה להיות להן מודל לחיקוי לנערות מהכפר"

במקביל להצלחה של חתוקאי, הוקמו בשלוש השנים האחרונות קבוצות של ילדות ונערות בכפר. "הקבוצות משחקות בליגות ובונים אותן, הן זוכות לתמיכה גדולה ורוצים לתת להן כמה שיותר כדי שיצליחו".

חתוקאי מקווה שיום אחד יהיו שחקניות נוספות מהכפר שיגיעו לפסגות של הענף. "הנערות בכפר רואות שיש להן מודל לחיקוי, הן רואות שאפשר לעשות את זה אם מתמידים. אני רוצה להיות להן מודל, מישהי שיסתכלו עליה וירצו לצאת ולהיות שחקנית כדורסל כמוה".

אליס חתוקאי במדי מכבי עירוני רמת גן מול אליצור רמלה (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
אליס חתוקאי במדי מכבי עירוני רמת גן מול אליצור רמלה (צילום: מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

בסיבוב השני של העונה, חזרו השחקניות הזרות לליגה ולמרות זאת חתוקאי המשיכה להרשים עם 16 נק' בניצחון על אליצור חולון. חזרת הזרות לא הורידה את הפוקוס שלה מהמטרה המרכזית עליה היא עובדת העונה "המטרה העיקרית שלי השנה זה להיות יותר עקבית ולהופיע לכל משחק. זה משהו שהמאמן רועי לזר מדבר איתי עליו ואני מנסה לעבוד על זה השנה".

עם חתימתן של שתי הזרות החדשות, המטרה של הקבוצה היא להמשיך לשמור על הביחד שלהן לצד שילובן במרקם הקבוצתי. "עכשיו, כשהזרות חזרו, היה צריך לבנות את הקבוצה מהתחלה. זה די קשה. אני מרגישה שלאט לאט החלקים מתחברים. הן עכשיו לומדות את סגנון המשחק שלנו. זה הופך את הליגה לשונה לגמרי ואני מקווה שנמשיך עם אותו קו שהיינו בו קודם".

מה המטרות של הקבוצה העונה?
"אנחנו מכוונות הכי רחוק שיש, לקחת אליפות ופשוט להתקדם ולהשתפר ממשחק למשחק. לתקן את הטעויות שהיו לנו במשחקים קודמים. המטרה העיקרית שלנו היא אליפות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!