דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספורטיבית / מועדון ה-24: מותו של קלווין קיפטום מצטרף לרצים אגדיים שהלכו לעולמם בשיא

שיאן העולם במרתון, נהרג אתמול (ב') בתאונת דרכים בקניה, יחד עם מאמנו | קיפטום, בן ה-24, רץ בסך הכול שלושה מרתונים בחייו, הוא ניצח בכולם ושבר את שיא המסלול בכולם והדהים את העולם | יש עוד שני רצים בהיסטוריה שמתו באותו הגיל ובשיא גדולתם: סטיב פריפונטיין וסמי ואנג'ירו

קלווין קיפטום הקנייתי לאחר שקבע שיא עולם במרתון, בשיקגו (צילום: Patrick Gorski-USA TODAY Sports)
קלווין קיפטום הקנייתי לאחר שקבע שיא עולם במרתון, בשיקגו (צילום: Patrick Gorski-USA TODAY Sports)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

קלווין קיפטום, שיאן העולם במרתון, נהרג בלילה שבין שני לשלישי בתאונת דרכים בגיל 24. קיפטום זהר כמו מטאור בשמי כוכבי המרתון. את המרתון הראשון שלו הוא רץ בוולנסיה בדצמבר 2022 וקבע את התוצאה המהירה בהיסטוריה למרתון בכורה ואת התוצאה הרביעית בהיסטוריה עד אותו הרגע (2:01:53 שעות).

מה שהדהים את פרשני הריצה באותו יום בוולנסיה היה החצי השני של המרתון, בשפת הרצים: ה"נגטיב ספליט". נהוג לחלק את המרתון לשניים: 21.1 ק"מ ראשונים ו-21.1 ק"מ אחרונים. כשתוצאת החצי השני של המרתון מהירה מהחצי הראשון של המרתון זה סימן טוב. סימן לניהול נכון של הריצה וסימן שלרץ נשאר עוד קצת דלק במיכל. החצי השני של קיפטום בוולנסיה היה החצי השני המהיר בהיסטוריה למרתון – הוא עבר אותו ב- 60:15 דקות.

חמישה חודשים אחר כך קיפטום רץ את מרתון לונדון וקבע את התוצאה השנייה המהירה בהיסטוריה – 2:01:25 שעות, 16 שניות איטי משיא העולם של אליוד קיפצ'וגה, רץ המרתון הגדול בהיסטוריה. גם את הריצה בלונדון הוא עשה ב"נגטיב ספליט", כשעבר את החצי השני ב-59:45 דקות! גבול השעתיים במרתון נראה שברירי במיוחד כשקיפטום היה על המסלול.

באוקטובר 2023 קיפטום רץ את המרתון השלישי בחייו. הוא בחר לרוץ אותו בשיקגו וחצה את קו הסיום עם שיא עולם חדש ומדהים של 2:00:35 שעות והפך לאדם הראשון שיורד מגבול ה-2:01 שעות במרתון באופן רשמי.

קלווין קיפטום מקניה מנצח וקבע את שיא העולם במרתון שיקגו 2023 (צילום: USA TODAY Sports via Reuters)
קלווין קיפטום מקניה מנצח וקבע את שיא העולם במרתון שיקגו 2023 (צילום: USA TODAY Sports via Reuters)

קיפטום רץ בסך הכול שלושה מרתונים בחייו. הוא ניצח בכולם ושבר את שיא המסלול בכולם והדהים את העולם. שלוש מתוך שבע התוצאות המהירות בהיסטוריה במרתון שייכות כרגע לקיפטום. מותו הפתאומי והטרגי בגיל כל כך צעיר ישאיר סימן שאלה ניצחי לגבי גבול יכולתו האישית. המחשבה: כמה הוא עוד יכול היה להשתפר? כמה שיאים עוד יכול היה לשבור? איזו קריירה יכלה להיות לו? האם העולם איבד את מי שיכול היה להיות רץ המרתון הגדול בכל הזמנים? השאלות האלה לא יענו לעולם. הקריירה של קיפטום תשאר כסימן שאלה ניצחי.

***

יש עוד שני רצים בהיסטוריה שמותם המוקדם השאיר בדיוק את אותן שאלות: סטיב פריפונטיין וסמי ואנג'ירו. פריפונטיין היה רץ אמריקאי מבטיח, במשך ארבע שנות לימודיו באוניברסיטת אורוגון הוא לא הפסיד תחרות אחת ארצית למרחקים של 5,000 ו- 10,000 מטר. בתחרות הכנה למשחקים האולימפיים במינכן 1972 הוא קבע שיא אמריקאי חדש למרחק 5,000 מטר. מאוחר יותר הוא החזיק בשיא ארה"ב גם למרחק 2,000 מטר, 3,000 מטר, 2 מייל ו 10,000 מטר.

פריפונטיין היה רץ אגרסיבי. הוא אהב להוביל את דבוקת הריצה ולא לרוץ טקטי מאחור, "לתת פחות מהמיטב שלך משמעותו להקריב את הכישרון" הוא נהג לומר ועמד מאחורי מילותיו בכל מרוץ. במאי 1975 נערכה ריצת ראווה באורוגון. פריפונטיין ניצח את הריצה, שאחריה התקיימה מסיבה אליה הגיעו כל הרצים. בדרכו הבייתה פריפונטיין, שבין היתר שימש ההשראה למותג ריצה חדש בשם נייקי, התנגש בסלע ונהרג. הוא היה רק בן 24 במותו.

הרץ האמריקני סטיב פרפונטיין במבחנים האולימפיים למינכן 1972 (צילום AP)
הרץ האמריקני סטיב פרפונטיין במבחנים האולימפיים למינכן 1972 (צילום AP)

גם סמי קאמאו ואנג'ירו הקנייתי היה רץ אמיץ. בגיל 18 הוא כבר שבר את שיא העולם למרחק חצי מרתון וקרא תיגר על הענף. בספטמבר 2005 בחצי מרתון רוטרדהאם ואנג'ירו הצעיר עצר את השעונים על 59:16 דקות ושיפר את השיא של אגדת הריצה, פול טראגט, בשנייה אחת. שלוש שנים אחר כך ואנג'ירו החליט לעבור למרחק המלא ובריצת המרתון הראשונה שלו בפוקואוקה, יפן, הוא ניצח וגם קבע שיא מסלול חדש.

ניצחון הוביל לניצחון ובמשחקים האולימפיים בבייג'ייג 2008 ואנג'ירו שבר את השיא האולימפי ביותר משלוש דקות (2:06:32 שעות) ולא פחות חשוב, העניק לקנייה את הזהב הראשון בהיסטוריה במרתון. ואנגי'רו עדיין לא חגג 22 והוא כבר היה אלוף אולימפי ובכושר הטוב בחייו.

ואנג'ירו ניצח אחר כך את מרתון לונדון ופעמיים את מרתון שיקגו (2009 ו- 2010). הוא לא הסתיר את כשרונו ולא הסתיר את שאיפותיו. הוא רצה להיות רץ המרתון המהיר בהיסטוריה, אלא שמכאן חייו התחילו להסתבך. הוא גדל כילד עני והריצה הפכה אותו לאיש עשיר ומבולבל. הוא היה מעורב בעסקאות כושלות, הוא התמכר לאלכוהול, היה נשוי שלוש פעמים והיו לו ילדים מכל אחת מהנשים להן היה נשוי.

סמואל ואנג'ירו מקניה רץ במרתון לונדון 2009 (צילום: Reuters/Eddie Keogh/UK SPOR ATHLETICS)
סמואל ואנג'ירו מקניה רץ במרתון לונדון 2009 (צילום: Reuters/Eddie Keogh/UK SPOR ATHLETICS)

במאי 2011, כשהוא היה בסך הכול בן 24, ואנג'ירו נמצא מת לאחר שנפל ממרפסת ביתו. השמועות על נסיבות מותו רבות ובין היתר כוללות בגידה רומנטית, התאבדות ומצוקה נפשית. שש שנים אחר מותו, אימו אמרה שהיא חושבת שבנה נרצח בידי אנשים שנשלחו על ידי אשתו. תאוריות הקונספירציה רבות ואת האמת כנראה שלעולם לא נדע.

הסיפור של קיפטום, פריפונטיין ו-ואנג'ירו הוא סיפור דומה על רצים מוכשרים ואנשים אמיצים שבחנו את גבול היכולת האישית שלהם ואת גבול היכולת האנושית. "הקצב הטוב ביותר הוא קצב התאבדות והיום הוא יום טוב למות", נהג לומר פריפונטיין וחזה את העתיד. שלושת הרצים נהרגו מתאונות בגיל 24. הם חיו חיים קצרים אבל המורשת שלהם תחייה לנצח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!