דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

יוצאי אתיופיה מוחים: "אנחנו טובים בשביל להגן על המדינה, אך לא בשביל שאחינו יעלו לישראל"

מטה המאבק להעלאת שארית יהדות אתיופיה מוחה על כך שתוכנית חדשה שתוצג היום (ראשון) לממשלה אינה כוללת אלפים הממתינים במחנות מעבר | באוגוסט האחרון מונה פרויקטור לנושא אך הוא משרת במילואים מאז תחילת המלחמה והנושא תקוע

העולים האחרונים מאתיופיה בעליית ׳צור ישראל׳ (צילום: משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית)
עולים מאתיופיה בעליית "צור ישראל". "דורשים מבצע בזק" (צילום: משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית)
יהל פרג'

תוכנית חדשה של משרד העלייה והקליטה לעידוד העלייה אינה כוללת את שארית יהודי אתיופיה – אלפי אנשים הממתינים במחנות מעבר במדינה השסועה.

170 מיליון שקלים מקצים שר העלייה והקליטה אופיר סופר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שניהם ממפלגת הציונות הדתית, לעידוד העלייה והקליטה בזמן מלחמת "חרבות ברזל".

אלא שרק תפוצה אחת, שמאז כניסתו לתפקיד של סופר זוכה להתעלמות, נעדרת מהתוכניות – יהדות אתיופיה. דווקא האלפים הממתינים במחנות באדיס אבבה וגונדר כבר שנים, חלקם שנים רבות, נדרשים שוב ושוב להוכיח את יהדותם והקשר שלהם לעם ישראל.

במטה המאבק שהוקם למענם זועמים: "אנחנו טובים בשביל להגן על המדינה, אך לא בשביל שאחינו ואחיותינו יעלו לארץ ישראל".

התוכנית שיציגו השרים היום (ראשון) בישיבת הממשלה, הקרויה "אף על פי כן", כוללת סיוע חודשי של 2,000 שקלים בשכר הדירה לעולים שיבחרו להתיישב בגליל, בנגב וביהודה ושומרון, ובנוסף – שכר דירה מלא למשפחות צעירות, השמה תעסוקתית וסיוע חינוכי לילדים.

לפי נתוני המשרד, מתחילת המלחמה עלו לישראל 6,000 יהודים מרחבי העולם, חלקם כדי להתגייס לצה"ל, ונרשמה עלייה של מאות עד עשרות אחוזים בפתיחת תיקי עלייה בצרפת, ארצות הברית, קנדה ובריטניה.

נראה שהנתונים המשמחים האלה, והתוכנית הנדיבה לעידוד עלייה שמציע המשרד, לא כוללים את הממתינים באתיופיה. להיפך – מאז הקמת הממשלה, המשך העלייה מאתיופיה תקוע, כל פעם בתואנה אחרת.

באוגוסט האחרון מונה סוף סוף הראל כנפו כפרויקטור לנושא, אך מאז, מתחילת המלחמה משרת כנפו במילואים והסוגיה תקועה.

לא מעט לוחמים מקרב יהודי אתיופיה נפלו מתחילת המלחמה, ולרבים מהמשרתים ישנה משפחה מדרגה ראשונה שעלייתה לישראל עדיין לא הותרה.

במטה המאבק לעליית יהודי אתיופיה זועמים. "אלפי משפחות ששלחו את בניהן ובנותיהן, בהם חיילים, שוטרים ואזרחים המשרתים את המדינה, דורשות להעלות את בני משפחותיהן במבצע בזק. מצד שני, ידו של שר העלייה והקליטה מפקירה את אחיותינו ואחינו. בעת הזאת יש לחימה קשה במחנה התמנה בגונדר", אומר מנהל המטה סורפל עלמו. "ההשקה של התוכנית 'אף על פי כן' מתייחסת אך ורק ליהודים פריבילגים שיכולים לעלות בכל זאת, אבל יהודי אתיופיה לא נמצאים בתוכנית. בנוסף, 1,226 איש ממתינים בגונדר ואדיס אבבה, מהם מוכרים רשמית כזכאי עלייה, וממשלת ישראל מחויבת להעלותם על פי החלטותיה שלה, והשר אופיר לא עושה דבר בנושא. אנחנו טובים בשביל להגן על המדינה, אך לא בשביל שאחינו ואחיותינו יעלו לארץ ישראל".

משרד העלייה והקליטה לא הגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!