דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.1°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 25.1°תל אביב
  • 22.4°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 28.1°באר שבע
  • 36.6°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / "היהודים יוכחדו ברגעים האחרונים לקיום העולם": השפעה אפשרית של דאעש על חמאס

רעיון השמדת הכופרים באחרית הימים נוכח במסורות מוסלמיות, אך דאעש הביא אותו לקדמת הבמה | מסמך מ-2023 של חכמי דת הקשורים לחמאס עשוי לבטא השפעות דאעשיות על הרקע הדתי ל-7 באוקטובר | סקירת 'ממרי' - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

פעילי דאעש בעיראק (מימין) ופעילי חמאס ברצועת עזה (צילומים: AP Photo/Adel Hana, AP Photo)
פעילי דאעש בעיראק (מימין) ופעילי חמאס ברצועת עזה (צילומים: AP Photo/Adel Hana, AP Photo)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

בהתקפתו על יישובי הדרום ב-7 באוקטובר חמאס אימץ שיטות פעולה אכזריות המזוהות עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), וההשוואה בינו לבין דאעש נעשתה נפוצה. יתכן שגם ההגות הדתית של דאעש, ובמיוחד ראייתו את מלחמתו ב"כופרים" כמבשרת את אחרית הימים, סייעו לרדיקליזציה בתפיסתם הדתית של קבוצת חכמי דת פלסטינים שבראשה עומדים אנשי חמאס – "איגוד חכמי הדת של פלסטין".

מסמך שהופיע באפריל 2023 באתר 'איגוד חכמי הדת' עשוי לבטא השפעות רעיוניות של דאעש על אנשי דת המזוהים עם חמאס. יתכן שהשפעות אלו היוו חלק מהתשתית הדתית למתקפה ולברוטליות שלה.

מסורות מוסלמיות שדאעש הבליט: מלחמת אחרית הימים ו"אנטיכרייסט" יהודי

כבר באמנת החמאס, שפורסמה ב-1988, נקבע כי מלחמת הג'יהאד נגד היהודים מתחילה בראשית האסלאם, נמשכת במהלך ההיסטוריה ולא תחדל עד שיושמדו. לפי האמנה' חמאס נלחם מתוך שאיפה להגשמת ההבטחה האלוהית שהמוסלמים יחסלו את היהודים לקראת אחרית הימים.

לפי תפישות מסורתיות באסלאם, מלחמה גדולה בכופרים תיערך לפני אחרית הימים. בשיאה של המלחמה יעמדו המוסלמים מול אויב נורא שייראה כבלתי מנוצח – הדַגַּ'אל – משיח שקר, כעין "אנטיכריסט" המביא עימו רוע נורא. לפי מרבית המסורות, הדַגַּ'אל יהיה יהודי, ובבואו יתלוו אליו עשרות אלפי יהודים.

לפי תפישות אלו, הנצחון על הדַגַּ'אל יבוא כישועה משמים בידי ישו, הנתפס כשליח מוסלמי של האל. מסורות רבות צופות שישו יופיע בירושלים (בה יהיו המוסלמים נצורים באותה שעה תחת מתקפת הדַגַּ'אל וצבאו) ויהרוג את הדַגַּ'אל. לאחר מכן המוסלמים יילחמו ביהודים ויכריתום, וימשיכו להרג יתר הכופרים.

ארגון דאעש הציג את מלחמתו ב"כופרים" כחלק מהמלחמה הגורלית המבשרת את בוא אחרית הימים. תעמולה נרחבת שהפיץ, לפיה הגיע זמן מלחמת אחרית הימים, סייעה לו לגייס לשורותיו לוחמים מוסלמים מכל רחבי העולם.

סביר להניח כי שנות התעמולה של דאעש הותירו חותם על מחשבתם של מוסלמים רבים, ובהם גם אנשי דת פלסטינים הקשורים בחמאס. התעמולה כנראה חיזקה את האמונה שלפיה המוסלמים הנלחמים ביהודים כיום נוטלים אף הם חלק במלחמת אחרית הימים.

המסמך מ-2023: שלבי השמדת היהודים מתוארים בפרוטרוט

ב-16 באפריל 2023 'איגוד חכמי הדת של פלסטין', המזוהה עם חמאס, פרסם מסמך בשם "סופם של היהודים ועתידה של ירושלים בחדית' של הנביא". המסמך מציג את מלחמת המוסלמים ביהודים כמבשרת את השמדת היהודים באחרית הימים. יתכן שההבלטה של עניין זה קשורה להשפעת דאעש.

במסמך מתוארת השמדתם הקרבה של היהודים, עד האחרון שבהם, תחילה בפלסטין ומאוחר יותר בכל רחבי העולם. המסמך נשען על מסורות חדית' מפי הנביא מוחמד, ועל כן הכתוב בו מוצג כוודאי מכוח הסמכות הדתית. שני התיאורים מסתמכים על פסוקי קוראן.

לפי התיאור הראשון תתבצע השמדה בשני שלבים: תחילה יושמדו כל היהודים במדינת ישראל ומדינתם תיכחד, ורק מאוחר יותר, אחרי מלחמתו של ישו בדַגַּ'אל, יושמדו כל היהודים בכל רחבי העולם עד האחרון שבהם.

מן הכתוב: "השלב הראשון מכוון כגד הישות של היהודים על אדמת פלסטין. שלב זה במערכה יסתיים בניצחונם של המוסלמים ולוחמי הג'יהאד על היהודים. והשבתה של פלסטין כולה מידיהם. אחרי כן יתגשמו גם הפיכתם של היהודים לחבורת אנשים מושפלים ונדכאים ופיזורם לכל עבר, קבוצות קבוצות, בכל חלקי תבל.

"השלב השני הוא זה אשר בו יוכחדו היהודים עד תום ותשוחרר האנושות מקיומם, שכן אחריו לא ייוותר אף לא יהודי חי אחד. השלב הזה מאחֵר להגיע, אולי אף לא יגיע אלא ברגעי הקיום האחרונים של העולם הזה, וזאת בשעה שיופיע הדַגַּ'אל, והוא יהודי מן המזרח".

לפי התיאור השני – השמדתם המוחלטת של כל היהודים תבוא מייד עם השמדת מדינת ישראל ויהודייה.

מן הכתוב: "ייעשה בהם, ביהודים, הרג גדול ורב, אשר יטהר את הארץ מזוהמתם, עד כדי כך שאפילו יִדְלקו בעקבותיו של כל מי מהם שינוס על נפשו. והלחימה לא תהיה אך ורק כנגד אלו שיהיו באותה הארץ אשר בה תתחולל המערכה; אדרבא, הללו, היהודים, בכל פינה שבעולם ירדפו אותם."

מסורת האבנים והעצים והעַ'רְקַד, שהופיעה גם באמנת החמאס, מובלטת במסמך. לפי מסורת זו, המבוססת על חדית' (סיפור או ממרה על הנביא מוחמד) ידוע, באחרית הימים היהודים יתחבאו מאחורי עצים ואבנים, והעצים והאבנים יסגירו אותם למוסלמים, מלבד עץ העַ'רְקַד המזוהה עם היהודים.

הסקירה המלאה, שנכתבה על ידי ד"ר אליהו שטרן, באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!