דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

ועדת הכספים אישרה את העלאת המע"מ ל-18%, למרות ביקורת על כך שיפגע בחלשים

הוועדה הצביעה בעד הצעת משרד האוצר להעלאת המס, למרות התנגדויות שנשמעו בדיון מצד האופוזיציה והקואליציה | משרד האוצר: "הניסיון היה לגעת בכמה שיותר סקטורים, הדורות הבאים סופגים 6.6% גרעון, גם התקציב סופג קיצוצים"

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בדיון בו אושר תקציב המדינה המעודכן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בדיון בו אושר תקציב המדינה המעודכן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את הצעת משרד האוצר להעלות את המע"מ ל-18% בשנה הבאה. למרות קולות רבים של התנגדות מהקואליציה והאופוזיציה, הוועדה הצביעה בעד הצו, והוא אושר בכפוף לרביזיה.הנושא עלה לדיון בוועדה לאחר שסורבה בקשת משרד האוצר שההצבעה עליו ועל נושאים נוספים תיערך "בחבילה אחת" יחד עם התקציב.

כחלק מהתוכנית המאזנת לשנת 2024 התקבלה החלטת ממשלה לעניין העלאת שיעור המע"מ משנת 2025, כאשר השיעור יעלה באחוז אחד ויעמוד על 18% במקום 17%, החל מה-1 בינואר 2025. הצו יועבר לאישור מליאת הכנסת.

במהלך הדיון בוועדה בראשות משה גפני (יהדות התורה), חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הביעו התנגדות להעלאת המע"מ, שצפויה להעביר מכיסי הציבור לקופת המדינה כ-7 מיליארד שקלים. ח"כ חנוך מילביציקי (הליכוד) העדיף לפגוע בפנסיות התקציביות ובהגדלות הרמטכ"ל לקציני צה"ל. "זהו מס טיפש שפוגע בחלשים בלי אלמנט צמיחה כלכלי לידו", אמר מיליביצקי. "זה מהלך טיפשי, תחזרו לשולחן השרטוטים ותביאו לנו משהו שמביא לצמיחה, העליתם ל-18% ולא התחלנו עם לבנון, שוב נעלה מיסים? אני לא אצביע בעד".

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) אמר כי "זו פגיעה בחלשים, התרופות יעלו, הכול יעלה, אני אצביע נגד כדי להיות בעד החלשים". ח"כ אלי דלל (הליכוד), העדיף הפחת בפטורים ממס, אך החליט להצביע בכל זאת בעד ייקור המע"מ.

ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) מהאופוזיציה דווקא תמכה בייקור המע"מ. לדבריה, "זה חוסר אחריות לאומית לא לתמוך במס הזה, מי שקרא את הדו"ח של מודי'ס ראה שאנחנו גם במעקב שלילי, שבו בעוד כמה חודשים ישראל תיבחן על היכולת שלה להוציא את התוכניות שלה לפועל. נכון זה לא מושלם, לא סגרו משרדים, לא קיצצו בכספים קואליציונים, אבל זה לא הזמן לפופוליזם".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) התנגדה לצעד ואמרה כי "מדינה שלא עושה דבר, פונה לצעד שפוגע בחלשים, למה לא לפנות למיסוי הון וחברות גדולות קודם כל? הכי קל זה מס שאף אחד לא ישים לב אליו אבל ירגיש אותו בכל התשומות הנלוות אליו. אני ממש רואה את הצעדים האלה כסיוע להון הגדול ופגיעה באוכלוסייה החלשה ביותר, זה תקציב גזרות".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בדיון כי ״מה עוד צריך לקרות כדי שנבין כולנו שאנחנו במשבר כלכלי? נתוני הרבעון שפורסמו אתמול הן הוכחה נוספת לכך, הצריכה הפרטית צנחה ב27%. ודווקא בזמן הזה רוצה המדינה להוסיף אחוז אחד למע״מ שיבוא לידי ביטוי בהעלאת מחירי החשמל, המים, התרופות, המשכנתאות לצעירים שכבר כעת רבים מהם מתקשים בהחזר התשלומים".

תמר לוי בונה, אגף תקציבים, משרד האוצר השיבה לביקורת ואמרה כי "זו תוכנית רחבה יותר. הניסיון היה לגעת בכמה שיותר סקטורים, הדורות הבאים סופגים 6.6% גרעון – 130 מיליארד שקלים, התקציב סופג קיצוצים משמעותיים בהוצאות התקציב, זה כבר קרה בממשלה. בעלי הדירות הם חלק מהנטל, הבנקים, ציבור העובדים, וגם הציבור הכללי, להשית את זה רק על מס חברות בעת הזו זה 3.75%, זה לא נראה סביר בעת הזו. כל הטבות במס מובאות בפניכם, לגבי הפנסיות התקציביות, יש חבות של מדינה כלפי הפנסיה שלהם, יש לנו התחייבות לעשות צעדים, זה לא בשל בסד הזמנים הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!