דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.2°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 19.4°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

מצפה רמון בוחרת, ונקרעת בין הקהילות: "הולכים לבחור אם נהיה יישוב תורני או פלורליסטי"

ראשת המועצה לשעבר פלורה שושן נתמכת על ידי הציבור החילוני והוותיק, ומולה מתמודד אליה וינטר שמאחוריו הגרעין התורני-חרד"לי בעיר | יותם פריד (27): "מצפה היא ישוב פלורליסטי ליברלי, אין הרבה מקומות כאלה. אם זה ייהרס אין לאן ללכת"

בחירות במצפה רמון (צילום: ארז רביב)
בחירות במצפה רמון (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במצפה רמון יש בסך הכול 4,000 בעלי זכות בחירה, אבל מערכת הבחירות ביישוב הקטן והמרוחק סוערת ממאבק על דמותו ואופיו. ראשת המועצה לשעבר פלורה שושן מייצגת את הציבור החילוני והליברלי בעיר וגם רבים מהתושבים הוותיקים, ומולה מתמודד גזבר המועצה אליה וינטר, פעיל בעבר בגרעין התורני החרד"לי בעיר ומזוהה איתו גם היום. למרות שפורמלית וינטר מתמודד עם הליכוד, הוא זוכה לתמיכת מנהיג הגרעין הרב צבי קוסטינר וחברי הגרעין. בין שושן לוינטר ניצב דני שטרית, שמגדיר את עצמו כמועמד האמצע.

אחת מנקודות המתח הקשות ביותר במאבק על זהות היישוב היא מקומה של קהילת הלהט"ב. השנה, שבועות לפני מצעד הגאווה בעיר הוצת דגל גאווה בבית פרטי ביישוב. מאז שהחל המצעד במצפה רמון, שנתקל גם בהתנגדות של ראש המועצה המכהן רוני מרום, חברי הגרעין התורני עורכים אירוע מקביל בשם 'מצעד המשפחה' ומציפים את היישוב בשלטי ענק בעד "ערך המשפחה". אבל מעבר לעניין הלהט"ב, הגרעין התורני נתפס כקבוצה שהגיעה ליישוב רק בעשורים האחרונים ופועלת לשנות את אופיו, מה שמטריד מאוד את התושבים הוותיקים.

תור להצבעה בקלפי במצפה רמון (צילום: ארז רביב)
תור להצבעה בקלפי במצפה רמון (צילום: ארז רביב)

בכניסה לתיכון השלום, מוקד ההצבעה היחידי ביישוב, דוכנים של שלושת המועמדים והסיעות. הקמפיין של וינטר הוא "בוחרים בטוב המשותף", ושל שושן "מחזירים את מצפה לתושבים".

נדב סילברט, פעיל חברתי שהתמודד בעצמו על ראשות המועצה וחבר לשושן, מפגין אופטימיות. 'אנחנו עושים את כל המאמצים ומקווים שהבוחרים ישתפו פעולה. החיבור שלי עם פלורה הוא מאוד טבעי ומתבקש, היא מייצגת כוחות ליברליים מקומיים, בטח בהיסטוריה שלה בנעמ"ת. אני מגיע מעולם אקטיביזם בתכנון, שמירת הטבע והקהילה. בסופו של דבר, בבחירות האלה האנשים במצפה רמון הולכים לבחור אם היא תהיה יישוב תורני שעוסק בתורה, או ישוב פלורליסטי שעוסק במגוון רחב של תחומים. מבחינתנו, אם יהיה אחוז ההצבעה גבוה אנחנו מצליחים, ואם לא אז נפסיד. אצל הדתיים אחוז ההצבעה די קבוע, ואצל החילונים זה מאוד דינמי".

יותם פריד, בן 27, עבר להתגורר בעיר לפני כחצי שנה וגם הוא תומך בשושן. "צריך להתאחד כדי להגביר סיכויים, להילחם בתופעת הגרעינים התורניים", הוא מסביר, "ופלורה  רצה עם נדב סילברט, שהוא אדם חושב, מדעי, שאם היה מתמודד בעצמו הייתי מצביע לו. מצפה מקום מאוד מיוחד ושונה בנוף, שנתנה לי ולחברים שלי המון, ישוב פלורליסטי ליברלי, אין הרבה מקומות כאלה. יש אנשים שמנסים להפוך אותו למשהו אחר. לא ברור לי מה בדיוק, אבל בוודאות זה לא הכיוון שאנחנו רוצים. אם זה ייהרס אין לאן ללכת, זה מה שמרגישים בדור שלי".

אליה וינטר (במרכז) עם תומכים (צילום: ארז רביב)
אליה וינטר (במרכז) עם תומכים (צילום: ארז רביב)

רשמית, וינטר מתמודד מטעם הליכוד, אך הוא נחשב למועמד של הגרעין התורני, או לכזה שיקדם את מטרותיו. למרות פניות 'דבר', אף תומך שלו לא הסכים להתראיין. נראה שבמחנה שלו מעדיפים להשקיע את האנרגיה בקלפי ולא מעוניינים בחשיפה.

דני שטרית רואה את עצמו כמי שיכול לאחד את הצדדים ולמתן את הקונפליקטים. "במצפה רמון מתחולל מזה כמה שנים מאבק בין גושי על הצביון של הישוב, בין הדתיים החרדים, לבין קהילת הלהט"ב וקהילות אחרות", הוא אומר, "הסיפור התחדד לקראת הבחירות כי אליה הוא מהמחנה הדתי, עם שייכות מובהקת למגזר, ופלורה נבנית מתמיכת הקהילה הלהט"בית וזה העצים את המאבק. המלחמה נתנה פסק זמן של ארבעה חודשים, שבהם הייתה לי תקווה שהעניין הקוטבי יירגע. לצערי, כשנקבע התאריך החדש, הקיטוב חזר.

דני שטרית (במרכז) (צילום: ארז רביב)
דני שטרית (במרכז) (צילום: ארז רביב)

"יש לי תומכים דתיים והמסרים שלי עוברים טוב בשני המחנות. מצפה רמון מאוחדת, אף אחד מהנציגים איתי ברשימה לא שנוי במחלוקת, לא מבחינה קהילתית ולא מבחינת כושר עשייה. המטרה שלי זה להביא לאיחוד וקירוב לבבות, ורק אני יכול לעשות את זה ולהתפנות לעשייה לטובת השגשוג של מצפה רמון. כשמחנה אחד פוסל מחנה אחר, אין סיכוי לקדם את העיר, לא בחינוך, לא במסחר, בכלום. זה מה שאני רוצה למנוע.

שטרית מודע לכך שסיכוייו נמוכים, אך מאמין שהוא יכול להפתיע. "מצפה רמון ידועה בבחירות שאי אפשר לחזות מראש, ושום סקר לא יכול לחזות. התחושות שלי מצוינות, אני עשוי להביא לסיבוב שני ואם אני בתוכו, אני אנצח בלי ספק בסיבוב הבא."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!