דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מסמכים סודיים חושפים את התנאים בהם רוסיה תשתמש בנשק גרעיני

המסמכים, שמתייחסים לעימות אפשרי עם סין, הם אמנם בני עשור ויותר, אך הם רלוונטיים להבנת הדוקטרינה הצבאית הרוסית | מאז התהדקו היחסים בין רוסיה וסין, אך בינתיים הציבה רוסיה נשק גרעיני טקטי על אדמת בלארוס בעקבות הסכם איתה, דבר שעורר חשש בפולין

קצין בצבא רוסיה מציג את טיל השיוט החדש 9M729 שיכול לשאת ראש נפץ גרעיני. 23 בינואר 2019 (AP Photo/Pavel Golovkin)
קצין בצבא רוסיה מציג טיל שיוט חדש שיכול לשאת ראש נפץ גרעיני (צילום ארכיון: AP Photo/Pavel Golovkin)
אוריאל לוי

מסמכים  סודיים רוסיים שדלפו והוצגו לפיננשל טיימס הבריטי על ידי גורמים מהמערב, חושפים כי הצבא הרוסי ישתמש בנשק גרעיני טקטי כבר בשלב מוקדם של עימות עם מעצמה עולמית. המסמכים שעוסקים בתגובות לתרחישים של פלישה סינית לשטחה של רוסיה, נחשפים בימים בהם בארצות הברית מביעים חשש כי רוסיה תציב נשק גרעיני בחלל.

המסמכים מתארים סף לשימוש בנשק גרעיני, שהוא נמוך יותר מזה שרוסיה חשפה בפני הציבור, כך לפי מומחים שבחנו את המסמכים עבור העיתון הבריטי.

ההדלפה כוללת 29 מסמכים רוסיים סודיים שנכתבו בין 2008 ל-2014, העוסקים בין היתר בתוכניות לתרגילים צבאיים והתכתבויות בין קצינים בנוגע להיערכות להדמיות של שימוש בנשק גרעיני בעת תמרונים צבאיים. 

הקריטריונים לתגובה גרעינית נעים החל מפלישת אויב לשטח רוסיה, ועד לטריגרים ספציפיים יותר, כגון השמדת 20 אחוז מצוללות הטילים הבליסטיים האסטרטגיים של רוסיה. 

"זו הפעם הראשונה שראינו מסמכים כאלה", אמר אלכסנדר גאבואב, מנהל מרכז קרנגי רוסיה אירואסיה בברלין. "הם מראים שהסף המבצעי לשימוש בנשק גרעיני הוא די נמוך, אם לא ניתן להשיג את התוצאה הרצויה באמצעים קונבנציונליים". 

יותר אנרגיה מהפצצות שהוטלו על הירושימה ונגסאקי

נשק גרעיני טקטי נועד לשימוש בשדה הקרב. הטווח שלו קצר ועוצמתו הגרעינית נמוכה בהשוואה לראשי קרב גרעיניים אסטרטגיים.

ארסנל הנשק הגרעיני הטקטי של רוסיה, שניתן לשגרו באמצעות טילים יבשתיים או ימיים או ממטוסים, מיועד לשימוש באירופה ובאסיה, בניגוד לנשק האסטרטגי הגדול יותר, שנועד לאיים על ארצות הברית או יעדים מרוחקים אחרים.

ראשי נפץ טקטיים יכולים לשחרר הרבה יותר אנרגיה מאשר הפצצות שהוטלו על הירושימה ונגסאקי ב-1945, אולם היקף השטח בו הם פוגעים, והיקפי הקרינה הרדיואקטיבית שמשתחררת מהם לסביבה מוגבלים. 

למרות שהמסמכים שהודלפו הם בני עשור ויותר, הם רלוונטיים להבנת הדוקטרינה הצבאית הרוסית. תוכניות ההגנה שהודלפו חושפות חשדות עמוקים מצד בכירי מערכת הביטחון הרוסית כלפי סין, גם לאחר שפוטין החל להדק את הברית עם בייג'ין, שכללה כבר ב-2001 הסכם הימנעות משימוש בנשק גרעיני זו נגד זו ללא מכה ראשונה (הסכם המאפשר למעצמות להילחם מבלי להשתמש בנשק גרעיני). 

בשנים שחלפו מאז, רוסיה וסין העמיקו את השותפות ביניהן, במיוחד מאז ששי ג'ינפינג תפס את השלטון בבייג'ין ב-2012. המלחמה באוקראינה חיזקה את מעמדה של רוסיה כשותפה זוטרה ביחסים ביניהן, כאשר סין שלחה למוסקבה חבל הצלה כלכלי אל מול הסנקציות המערביות. 

סין ורוסיה: "ידידות נצחית ואי-איבה בין שתי המדינות"

מפענח המסמכים המודלפים מסביר כי רוסיה רואה בארסנל הגרעיני שלה יסוד מרכזי במדיניות ההגנה שלה, והיא מכשירה כוחות להיות מסוגלים לבצע תקיפה גרעינית ראשונה בתנאים מסוימים בשדה הקרב: "הפקודה ניתנה על ידי אלוף הפיקוד… להשתמש בנשק גרעיני… במקרה שהאויב יפרוס יחידות דרג ב' ויאיים לתקוף מדרום במאמץ מרכזי", נכתב במסמך. 

משרד החוץ של סין הכחיש שיש עילה לחשד כלפי מוסקבה. "הסכם השכנות הטובה, הידידות ושיתוף הפעולה בין סין לרוסיה, עיגן בחוק את הרעיון של ידידות נצחית ואי-איבה בין שתי המדינות", אמר דובר משרד החוץ הסיני לפיננשיאל טיימס. "'תיאוריית האיום' לא תופסת בין סין לרוסיה". 

במאי אשתקד חתמו רוסיה ובלארוס על מסמך המאפשר לרוסיה לפרוש חלק מהארסנל הגרעיני הטקטי שלה על אדמת בלארוס. באוגוסט 2023 הזהיר נשיא פולין אנדז'יי דודה במסיבת עיתונאים עם נשיא פורטוגל, מרסלו רלו דה סוסה, שרוסיה "נמצאת כבר בתהליך של העברת כלי נשק גרעיני קצר-טווח לבלארוס". רוסיה הודיע שתפקח בעצמה על הנשק הגרעיני הטקטי שהציבה בבלארוס. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!