דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

התאחדות התעשיינים נגד הארכת ההגנה על מילואימניקים מפיטורים בצו הרחבה: "נדרשת חקיקה מקיפה"

ההתאחדות מתנגדת לצו הרחבה שיאריך את משך ההגנה על משרתי מילואים מפני פיטורים מ-30 ל-60 יום, ודורשת שהמדינה תישא בעלויות| שר העבודה יואב בן צור: "מגיעות אליי מאות פניות של חיילי מילואים שבמקום זר פרחים מקבלים מכתבי פיטורין"

כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל ברצועת עזה. "לא נסכים לשבת בחיבוק ידיים" (צילום: דובר צה"ל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות התעשיינים מתנגדת לחתימת צו הרחבה שיאריך את משך ההגנה על משרתי מילואים מפני פיטורים מ-30 ל-60 יום, ויעניק לבני ובנות הזוג של משרתי המילואים עד שמונה ימי היעדרות בתשלום לצורך טיפול בילדיהם. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (רביעי) את התיקון לחוק ההסכמים הקיבוציים, שיאפשר לשר העבודה לחתום על צו ההרחבה בהליך מקוצר.  

צו ההרחבה מבקש להחיל על כלל המשק את ההסכם הקיבוצי שנחתם בתחילת החודש בין ההסתדרות ונשיאות הארגונים העסקיים בנושא המילואימניקים ובני ובנות זוגם.

בדיון שהתקיים אמרה עו"ד מיכל וקסמן-חילי, מנהלת אגף עבודה ומשאבי אנוש בהתאחדות התעשיינים: "רוב המעסיקים מתנגדים להסכם הזה, ועכשיו מקצרים גם את התקופה שבה ניתן להגיש עררים (על חתימת צווי הרחבה – נ"כ) לימים ספורים בלבד". 

השר יואב בן צור. "במקום זר פרחים מקבלים מכתבי פיטורין" (צילום ארכיון: אתר הכנסת)
השר יואב בן צור. "במקום זר פרחים מקבלים מכתבי פיטורין" (צילום ארכיון: אתר הכנסת)

"מגיעות אליי מאות פניות של חיילי מילואים שחוזרים הביתה ובמקום זר פרחים מקבלים מכתבי פיטורין", אמר בדיון שר העבודה יואב בן צור, והבהיר כי בכוונתו לקדם את חתימת צו ההרחבה בהקדם על מנת לספק להם הגנה.

"גם אלינו מגיעות מאות פניות של חיילי מילואים שיצאו מחודשים בעזה למציאות עגומה וצריך להגן עליהם, כבר אתמול. כל דחייה היא משמעותית", אמר גם רס"ן יוסרי זיו אלדין, יועץ קצין מילואים ראשי בצה"ל.  

"חיילי המילואים נמצאים בראש מעייננו", אמרה ממלאת מקום יו"ר הוועדה, מיכל וולדיגר. "הם אלה שמאפשרים לנו לשבת כאן, ואנחנו חייבים להגן עליהם. מדובר בצו מוגבל שנותן מענה מיידי לצורך הזה. אם יהיה צורך להוסיף או לשפר בהמשך – נעשה זאת".  

וקסמן-חילי טענה, כי האופן הראוי להגנה על אנשי המילואים לרבות הארכת האיסור לפטרם הוא באמצעות הליך חקיקה, במסגרתו תתחייב המדינה לשאת בעלויות הנוספות הנגזרות. כיום, לדבריה, המעסיקים הם אלה הנושאים בעלות הזכויות הסוציאליות של אנשי המילואים.

"צו הרחבה הוא מסלול עוקף חקיקה, ואין לו אח ורע באף מדינה מערבית", אמרה וקסמן-חילי. "לא בוחנים את גודל הארגון שחתם על ההסכם וניתן שיקול דעת רחב מאוד לשר באופן שלא מאפשר כמעט לעתור לבג"צ נגד החלטה כזאת להרחיב הסכם קיבוצי. אני חברה בוועדה המייעצת. מדובר בגוף שאין לו סמכויות ונציגי המעסיקים שבה ברובם כבר לא רלוונטיים. רוב המעסיקים מתנגדים להסכם הזה ועכשיו מקצרים גם את התקופה שבה ניתן להגיש עררים לימים ספורים בלבד".  

שלושה ימים נוספים לצורך הגשת עררים

התאחדות התעשיינים פרשה לפני כשלוש וחצי שנים מנשיאות הארגונים העסקיים והקימה גוף מקביל: נשיאות המעסיקים והעסקים. מאז פרישתה מנשיאות הארגונים העסקיים, מתנגדת ההתאחדות לחתימה על צווי הרחבה להסכמים כלל משקיים שנחתמו בין ההסתדרות לבין הנשיאות.

לפני כחצי שנה, פסק בית הדין הארצי לעבודה כי ההתאחדות לא תוכל למנוע מהשר לחתום על צווי הרחבה מעין אלה. בעבר, טרם פרישת ההתאחדות מהנשיאות, הייתה חתומה וקסמן-חילי עצמה על מספר הסכמים שהורחבו באמצעות צווי הרחבה דוגמת ההסכם לקיצור שבוע העבודה בישראל. 

החוק קובע כי שר העבודה נדרש להודיע על כוונתו לחתום על צו הרחבה חודש לפני החתימה על הצו. הוראת השעה שעברה היום בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, מבקשת לאפשר לו לעשות זאת בהליך מקוצר בן חמישה ימים בלבד, בכל הנוגע להרחבת הסכמים הנוגעים לזכויות העובדים במלחמת "חרבות ברזל". הסכם נוסף כזה המצפה לחתימה על צו הרחבה הוא ההסכם המסדיר את התשלום לעובדים שנעדרו מעבודתם על רקע המלחמה. 

עו"ד דקלה חורש ממשרד העבודה הדגישה כי השר יהיה עדיין מחויב לקבל חוות דעת של המועצה ליחסי עבודה, המורכבת מנציגי עובדים ומעסיקים, טרם החלת צו ההרחבה, וכן כי עדיין תינתן האפשרות להגיש עררים על צו ההרחבה במסגרת תקופה מקוצרת של ארבעה ימים. עוד נקבע בדיון, כי מרגע אישור סופי של החוק ופרסומו ברשומות, יינתנו למעסיקים שלושה ימים נוספים לצורך הגשת עררים נגד צו ההרחבה. 

"אין לנו זמן – חייבים הגנה עכשיו"

עו"ד מאיר אסרף, מומחה לדיני עבודה ופעיל בנושא הגנה על זכויות המילואימניקים, הגיב לעמדת התאחדות התעשיינים בדיון ומסר: "אנחנו לא נסכים לשבת בחיבוק ידיים לנוכח התנהלות צינית שכזו. אם התאחדות התעשיינים או ארגון מעסיקים יתנגדו להסכם שנחתם עם ההסתדרות ולהרחבתו על ידי שר העבודה, ניאלץ לפנות לחקיקה, ונעתור לבג"צ לשלילת כל המענקים וההטבות שהוקצו למעסיקים בגין הפסד הכנסות.  

"לא ייתכן שבשעה שמודיעים לנו שעלינו להתייצב שוב לדגל ולהילחם שנית בעוד מספר חודשים, התעשיינים שעליהם אנחנו מגנים מתנגדים למתן הגנה נגד פיטורים לנו ולבני משפחותינו. מעשית התעשיינים מכריזים מלחמה נגד המילואימניקים, ומבחינתנו הם עומדים לפטר את חיילי המילואים ומודים בכך ללא בושה. 

"אוגדות המילואים כבר שוחררו, וכבר היום הרבה מילואימניקים נופלים בין הכיסאות כי אין להם הגנה, ומשחיתים זמן על דיונים מיותרים. אני קורא לשר העבודה שרוצה ללא ספק לסייע לחיילים, לפנות למזכירות הממשלה ולהרחיב את ההגנה בתקנות שעת חירום מכוח חוק הממשלה לאלתר. הדבר נעשה בתקופת הקורונה ועבר ביקורת שיפוטית. אין לנו זמן – חייבים הגנה עכשיו". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!