דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בפעם הרביעית תוך שנה: הממשלה דחתה את ההצעה להסדרת הזכויות לתושבי כפר שלם

ההצעה של ח"כ קטי שטרית (הליכוד) צפויה לעלות שוב לדיון בעוד שבועיים | שטרית דורשת לעגן בחוק מסמך הקובע קריטריונים לפיצוי, עבור כ-75 משפחות המתגוררות בשכונה, אליה נשלחו על ידי המדינה בשנות ה-50 וה-60

פינוי שבעה מבנים בכפר שלם בתל אביב (צילום: באדיבות תושבי שכונת כפר שלם)
פינוי שבעה מבנים בכפר שלם בתל אביב. ארכיון (צילום: באדיבות תושבי שכונת כפר שלם)
דוד טברסקי

בפעם הרביעי תוך שנה, ישיבת הממשלה דחתה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ קטי שטרית (הליכוד) שמבקשת להסדיר את זכויותיהם של תושבי כפר שלם. על פי הודעת הממשלה, ההצעה צפויה לעלות שוב לדיון בעוד שבועיים.

אי יישומה של ההחלטה מציבה את התושבים בפני אי וודאות המסכנת את מעמדם, מכיוון שרק מנגנון המעגן בחוק פיצוי לכלל תושבי השכונה, בהם המדינה מסרבת לראות כבעלי זכויות בקרקע עליה הם חיים מאז שנות ה-50, יכול להבטיח להם הליך פינוי הוגן.

הצעת החוק של שטרית, המוגשת לשולחן הממשלה זו הפעם הרביעית בפרק זמן של שנה, דורשת את הפסקתם המיידית של כל הצווים ותהליכי הפינוי הנוכחיים והעתידיים לתושבי השכונה הדרום תל-אביבית, עד שייקבע פיצוי הולם לכל אחת מהמשפחות ששוכנו על ידי המדינה במהלך שנות ה-50 בחלק של השכונה, המונֵה כיום מעל ל-1,000 תושבים ומכונה 'מתחם כפר שלם'.

שטרית מבקשת לבסס מעמד חוקי למסמך 'קריטריונים לפיצוי' ששימש את משרד השיכון משנת 1993 (אך לא עוגן בחוק) ומאפשר למפונים שגרים בכפר מאז חקיקת חוק פינוי-בינוי בשנת 1965 לקבל דירה במחיר השוק החופשי, או בניית בית וזכויות בקרקע על פי מדד המחירים העדכני – הגבוה מבין השניים.

לאלו שהחלו לגור בכפר לפני 1965, שטרית מצעיה בהצעת החוק להוסיף פיצוי ותק בגובה של 2% מפיצוי המגורים עבור כל שנת חיים בשכונה. סעיף מרכזי נוסף בחוק של שטרית מבקש למנוע כל סוג של פינוי עד אשר יוסדר מעמד זכויות התושבים, בדגש על תושבים ותיקים.

שטרית היא חברת הכנסת השלישית שמנסה שוב ושוב לעגן את זכויות תושבי הכפר בחוק, כאשר בעבר ניסו לעשות זאת אילן גילאון וגלעד ארדן. ביוני האחרון שטרית הגישה הצעה בנושא אך זו נדחתה. בתחילת אפריל 2023, הוועדה המקומית של תל אביב-יפו אישרה תהליכי פינוי-בינוי של 75 משפחות שמתגוררות בכפר שלם, שעל הקרקע עליה הן מתגוררות מיועדות להיבנות 580 דירות. המשפחות אמורות לקבל פיצויים בסך כולל של 180 מיליון שקלים על ידי היזם מקבוצת גבאי, שרכש את זכויות הבנייה בקרקע. על פי הערכות, מדובר בכשליש מסך התושבים שגרים היום במתחם כפר שלם.

לאחר הפינוי של גבעת עמל בדצמבר 2021, היו מספר ניסיונות לחוקק חוק שיסדיר את מעמדן של משפחות הגרות בשכונות "עוטף תל אביב", שיושבו בהוראת המדינה ומעמד תושביהן על הקרקע לא הוסדר, ובהן גבעת עמל, תל כביר, יפו ועוד – אך כולן נתקלו בהתנגדות של משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה.

בינואר לפני שנה חברת אשטרום פינתה מביתה את אסתר לויאן, שמתגוררת בשכונת נווה עופר מעל ל-45 שנה, לאחר שהמדינה סירבה להכיר בזכויותיה על ביתה. בעקבות הפינוי, ולאחר שעברו מעל לשנה וחצי בפיצוי תושבי גבעת עמל, הצעת חוק ראשונה מסוגה במטרה להסדרת מעמד המשפחות הוגשה על ידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אך היא לא קודמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!