דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

שלום הילד / הצעת החוק שתנסה למנוע את מקרי הרצח הבאים בתוך המשפחה

הוועדה לזכויות הילד התכנסה לדיון דחוף בעקבות המקרה בו אם רצחה את ארבע בנותיה • יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), הודיעה כי תקדם הצעת חוק שתסייע בצמצום התופעה • הצעת החוק מבוססת על מסקנות ועדת וינטר מ-2010 שמסקנותיה לא יושמו

כוחות בטחון בזירת השריפה בירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
כוחות בטחון בזירת השריפה בירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
דוד טברסקי

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) הודיעה כי תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק שמטרתה למנוע את מקרי הרצח הבאים בתוך המשפחה. שאשא ביטון אמרה את הדברים בדיון דחוף שערכה הוועדה בעקבות המקרה הקשה שאירע בירושלים לפני כשבוע שבו אם רצחה את ארבע בנותיה.

על פי הנתונים שהציגה יו"ר הוועדה, 19 מתוך 25 הילדים שנרצחו על ידי מי מהוריהם בין השנים 2008 ל-2015 נרצחו בשנה הראשונה לחייהם – ואולם לדבריה של חברת הכנסת לא תמיד מדובר בדיכאון לאחר לידה. "ההורים עוברים תהליך. ראינו מקרים שבהם האב רצח את ילדיו כנקמה על גירושין. אני חושבת שבמהלך שאנחנו מנסים להוביל פה הוא כאשר אין סימנים גלויים לעין ויש משהו פנימי יותר שיש לזהות אותו בתהליך אחר שלא נוגע לטיפות חלב".

ח״כ מטעם כולנו, יפעת שאשא ביטון, בדיון בנושא ילדים שנרצחו ע״י הוריהם בועדת זכויות הילד בכנסת (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ח״כ מטעם כולנו, יפעת שאשא ביטון, בדיון בנושא ילדים שנרצחו ע״י הוריהם בוועדת זכויות הילד בכנסת (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

איריס פלורנטין סמנכ"לית משרד הרווחה הציגה את הצעת החוק וציינה כי כבר אושרה ע"י המשרדים הרלוונטיים: "החוק יקים פלטפורמה ייעודית ברשות המקומית עם נציגים להם יוכל לדווח כל אחד מהגורמים הבא במגע עם הילדים, וכן יהיה נציג רלוונטי בכל משרד שיהיה אחראי על ההגנה ויוכל לייעץ בכל פניה של גורם אחר בשרשרת, כך תינתן לנו תמונה שלמה. מטרת החוק היא לחבר בין כל אנשי המקצוע בפלטפורמה אחת כך שתינתן לנו התמונה השלמה. העלות המתוכננת היא 27 מיליון שקלים לשנה".

יש לציין כי אחרי מקרה הרצח בירושלים, התגלה שהאם הייתה מטופלת במרכז לבריאות הנפש בעיר  אך שירותי הרווחה בעיר לא ידעו על כך, ומעבר למקרה אחד לא עמדו כלל בקשר עם המשפחה.

מוטי וינטר, מנכ"ל משרד הרווחה לשעבר, שדוח, משנת 2010, של ועדה בראשותו שעסקה בנושא מעולם לא יושם הביע תסכול מכך שהתהליך שבו החלו כבר לפני שבע שנים מעולם לא הגיע לסיומו. "עברו שבע שנים מאז הדיון האחרון על הנושא בכנסת" אמר וינטר, "אנחנו נקראנו על ידי בוז'י הרצוג (שר הרווחה דאז, ד.ט.) בזמנו להקים ועדה של מספר משרדי ממשלה, גיבשנו גישה טיפולית לאחר שחקרנו, לאחר שגילינו שכמעט בכל המקרים היו מעורבים פסיכיאטרים והם השאירו חומרים אצלם ולא הזהירו והעבירו אינפורמציה".

וינטר הצביע גם על המתח הקיים בין הזכות לפרטיות , שיכול להיפגע מהחוק הזה, לבין החוק להגנת הילד. "כשדנים בנושא מדובר על שני ערכים מרכזיים שמתנגשים: החוק להגנת הילדים וחוק הגנת הפרטיות" אמר, "בעיני חוק הגנת הילדים הוא עליון. כרגע אין מספיק תקציבים וחשוב להבין שמה שחשוב זו האינטראקציה בין המערכות שלא תתאפשר אלמלא תקציבים מתאימים".

"המערכות טובות אבל הן מושגות לאחור"

גם ההיבט הכלכלי עלה במהלך הדיון. מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, התריעה על התורים הארוכים בטיפות החלב ובמרכזים לבריאות הנפש, שמקורם בחוסר בכוח אדם. "אי אפשר לחסוך במשאבים בקבוצה הכי פגיעה – שבסוף גם נפגעת – במקום שאמור להיות המבצר שלה" טענה, "טיפת חלב היא מערכת מפוארת שלא קיימת במקומות אחרים בעולם, אבל יש שם תורים ארוכים ולא תמיד ההורים מגיעים. יש תורים היסטריים למחלקות בריאות הנפש. המערכות טובות אבל הן מושגות לאחור".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) התייחסה גם היא לעובדה שמערך הבריאות, שיכול היה להתריע על מקרים אלו, נחבל קשות בעקבות קיצוצים, שהובילו בין היתר לצמצומים בטיפות החלב. "הפסדנו חוליה ראשונה ומשמעותית בחייו של הילד משום שאין טיפת חלב ממוסדת" טענה, "לאחיות בריאות הציבור ישנה רמת ערנות גבוהה ולרובן יש ניסיון גדול בתחום, אך כרגע המצב הוא שאין אף אחד שיטפל ואף אחד שיושיט עזרה לאימא שנמצאת במצוקה. בנוסף, בבתי הספר אין אחיות ציבוריות שיש ביכולתן לתת מבט נוסף על מצב הילדים, אין מי שיבחין בבעיה לפני שיהיה מאוחר מדי".

ח״כ שאשא ביטון אמרה, בסיום הדיון, כי היא "קוראת לממשלה לאשר את המתווה החדש בחוק על בסיס דוח וינטר. אני פונה למשרד הרווחה להאיץ את תהליך כתיבת החוק כי ככל שנוקף הזמן אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באסון הבא. נפנה למועצת העיתונות במטרה לעצור את אפקט ההדבקה ולקדם סיקור אחראי תוך הדגשת ארגוני הסיוע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!