דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושרה הצעת החוק לגביית מס נוסף מהבנקים: "הם אינם פרה קדושה"

ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק, בה יש הגבלה על גביית המס לשנתיים, וכן תקרה של 2.5 מיליארד שקלים למשך אותה תקופת זמן | המפקח על הבנקים ידווח על פעילותם פעמיים בשנה, אך אין מניעה כי העלויות יגולגלו אל לקוחותיהם

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. "צעד גדול לכך שהבנקים אינם פרה קדושה וניתן לגבות מהם כסף" (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הצעת החוק לגבי גביית מס נוסף מהבנקים. בהצעה שאושרה, קיימת הגבלה של גביית המס בהוראת שעה לשנתיים, וכן תקרה לסכום של 2.5 מיליארד שקלים למשך אותה תקופת זמן, שלא הופיעה בהצעה המקורית, שקבעה אך ורק תוספת מס לשנתיים באחוזים מהרווח השנתי.  

עוד נקבע, כי רק בנק ירושלים ובנק ONE ZERO יוחרגו מתשלום המס הנוסף, בהיותם בנקים קטנים שהיקף פעילותם קטן מ-5% משווי כלל נכסי הבנקים בישראל. המס לשאר הבנקים יעמוד על 26%, במקום שיעור מס רגיל של 17%.  

בשנת 2024 יחול המס אך ורק על ימות השנה מכניסת החוק לתוקף.  

כניסת החוק לתוקף: ב-1 באפריל 

בבנקים חששו מאוד מתקדים שמאפשר את הכבדת נטל המס עליהם בצורה ממושכת. חברי הכנסת הסכימו לקבוע תקרה לתשלום המס, כך שבמידה וסכום התשלום השנתי של כלל הבנקים המשלמים לגבי שנת 2024 יעלה על 1.2 מיליארד שקלים, או שסכום התשלום השנתי של כלל הבנקים המשלמים לגבי שנת 2025 יעלה על 1.3 מיליארד שקלים, יוחזר לבנק המשלם ההפרש שבין סכום התשלום השנתי של כלל הבנקים המשלמים ובין הסכום המרבי לאותה שנה, באופן יחסי לגובה התשלום של כל בנק. בהצעה המקורית ציפו באוצר לקבל הכנסות גבוהות יותר, של 2.8 מיליארד שקלים בשנתיים.  

במידה ותנאי השוק ישתנו באופן שישפיע מהותית על יכולת הבנקים לנפק רווחים, בכלל זה שיעור ריבית בנק ישראל, שיעור האינפלציה או שיעור הבלתי מועסקים מכוח העבודה, רשאי שר האוצר לפי החוק לקצר את התקופה של התשלום, ולסיימה בתום שנת 2024. החוק יכנס לתוקף ב-1 באפריל. 

מנגנון רך בנושא ייקור השירותים הבנקאיים לאזרחים 

לדרישת הוועדה, מתוך רצון למנוע את גלגול העלויות של הבנקים במסגרת החוק ללקוחות הבנקים, נקבע בחוק כי המפקח על הבנקים ידווח פעמיים בשנה במהלך 2024 ו-2025, על ריבית אשראי, ריבית על פיקדונות ועמלות שנגבו מלקוחות לפי סיווגים שונים, כאשר בנק ישראל יוסיף דיווחים נוספים שיראה לנכון כי הם משרתים מטרה זו. למרות קביעה זו, אין שום מניעה מהבנקים לייקר את שירותיהם לציבור בתגובה למס.  

במקביל, התחייבו הבנקים לדרישת הוועדה כי יקימו קרן הלוואות בתנאים משופרים לטובת אנשי מילואים בעלי עסקים קטנים, ובמקביל הודיע בנק ישראל כי הוא מאריך את מתווה "חרבות ברזל". הבנקים ציינו כי קרן זו תהיה בהיקף של 100 מיליון שקלים, וכי זו תוקם בתוך ארבעה שבועות. 

ביקורת על כך שהבנקים הקטנים אינם מוחרגים

מרבית חברי הכנסת ציינו כי הנוסח נותן מענה טוב יותר מהחוק המקורי, ולצד כך חלק מחברי הכנסת העלו ביקורת על כך שהבנקים הקטנים, שהינם חלק מקבוצת בנקים, אינם מוחרגים, וטענו כי הדבר יביא לפגיעה קשה בתחרות בין הבנקים.

כן טענו חלק מחברי הכנסת כי אין עוגנים לכך שלא יהיה גלגול של תשלומי הבנקים ללקוחות. בנוסף, חברי כנסת מתחו ביקורת על כך שלא צוין מה הם פרטי הקרן שיקימו הבנקים, וציינו כי בהיעדר פרטים אין לדעת מה תועלתה.  

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיכם את הדיון לאחר ההצבעה: "זהו צעד גדול לכך שהבנקים אינם פרה קדושה וניתן לגבות מהם כסף". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!