דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"הגורמים העוינים מגיעים לרמדאן תשושים. למרות הרצון, לא תיפתח אינתיפאדה שלישית"

לפי החוקרת אורית פרלוב, חיסול אל-עארורי, המלחמה בעזה ופעילות צה"ל בגדה ימנעו מקמפיין ההתססה של הרמאדן להצליח השנה | היא מזהה שתי נקודות תורפה: תסיסה במזרח ירושלים ופרובוקציות של יהודים שיבעירו את השטח

מפגינים פלסטינים זורקים אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ברמדאן במתחם מסגד אל-אקצא, אפריל 2022 (צילום ארכיון: ג'מאל עוואד/פלאש 90)
מפגינים פלסטינים זורקים אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ברמדאן במתחם מסגד אל-אקצא, אפריל 2022 (צילום ארכיון: ג'מאל עוואד/פלאש 90)
אוריאל לוי

"רמדאן השנה ייראה אחרת. היכולות של הפלסטינים ושל 'ציר ההתנגדות' להרים אינתיפאדה חדשה מוגבלות", אומרת ל'דבר' אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "בארבע השנים האחרונות ראינו 'קרנבל רמדאן'. מנהיגי הפלגים וציר ההתנגדות הפעילו מערכת עצומה, שחצתה מדינות ומדיות, במימון של עשרות מיליוני דולרים, עם שיתוף פעולה בין קבוצות שונות בחברה הפלסטינית ובציר השיעי, באמצעות תכנון מוקפד והוצאת פיגועים מקדימים – הכול נעשה כדי להתסיס את הפלסטינים נגדנו ברמדאן. השנה הגורמים העוינים מגיעים לרמדאן תשושים. למרות הרצון, יכולתם פחותה".

פרלוב, שעקבה אחר אדריכלי הטרור הפלסטיני, המסיתים, המגייסים ומי שהביאו את סבבי האלימות הקודמים, למדה להבחין בסימנים המקדימים: "בארבע השנים האחרונות היו ניסיונות להביא לשיא של טרור בחגים היהודיים והמוסלמיים, ובמועדים פלסטיניים כמו יום האדמה ויום הנכבה, אבל תמיד שיא השיאים – או לפחות מה שניסו ליצור כפסגה – היה ברמדאן. זה מתחיל שלושה-ארבעה חודשים לפני כן, עם הוצאת פיגועי יחידים, גיוס כספים, העברת נשק דרך ירדן וערביי ישראל למזרח ירושלים ולגדה והתססה ברשתות.

"בהמשך היינו רואים ארבעה או חמישה מפגשי צמרת בביירות שקדמו לאירועי הרמדאן – ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני היו נפגשים שם עם חסן נסראללה, ומפקד כוח קודס איסמעיל קאאני. הנשים בחמולת ברגותי היו פותחות בקמפיין ברשתות. הכול תקתק כמו שעון, במטרה להתסיס כמה שיותר סביב הרמדאן. ראיתי את המערכת הזו עובדת שנה אחר שנה".

מה השתנה כעת?
"קודם כול, מי שעמד בתפקיד המרכזי, מי שתכלל את כל המאמצים, היה סאלח אל-עארורי שחוסל בתחילת השנה בביירות. הוא לא חוסל לבד, לצדו נפגעו גם כמה אנשי מפתח בכוורת שלו. המחליף שלו, זאהר ג׳בארין, נכנס לתפקיד רק לפני חודש וחצי, ובשל מצב העניינים בגזרות השונות של הלחימה, הוא לא היה פנוי לארגן קמפיין כזה.

"החלום הרטוב של הפלגים הוא להרים אינתיפאדה שלישית. הם מדברים על זה כבר שנים, אבל אני לא רואה איך זה יכול לקרות עכשיו. ישראל מציינת שנתיים של פעילות מאסיבית בגדה המערבית. מה שהתחיל בתור מבצע מיוחד בג'נין ובשכם התגלגל לשנתיים שכמעט כל לילה צה"ל ושב"כ מבצעים מעצרים ומחסלים חוליות טרור בערי הגדה.

אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי. "מי שתכלל את כל המאמצים להתסיס את השטח היה סאלח אל-עארורי, שחוסל. המחליף שלו, זאהר ג׳בארין, לא היה פנוי לארגן קמפיין כזה" (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי. "מי שתכלל את כל המאמצים להתסיס את השטח היה סאלח אל-עארורי, שחוסל. המחליף שלו, זאהר ג׳בארין, לא היה פנוי לארגן קמפיין כזה" (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)

"הפעילות הביטחונית היומיומית, שהתהדקה עוד יותר מתחילת מבצע חרבות ברזל, מונעת מהפלגים יכולות מבצעיות. נכון שאנחנו לא מצליחים לסכל 100% מהפיגועים, אבל התשתיות המשמעותיות נהרסו. כוחות הביטחון נכנסים לבתי חולים ולמסגדים, מה שנמנעו ממנו בעבר, ושמים את ידיהם על המחבלים הזוטרים והבכירים. כל זה קורה בשעה שהתיאום הביטחוני עם הרשות נמשך, ואף פורח יחסית לשנים האחרונות. זה לא שאוהבים אותנו ברשות, אבל הם מנצלים את המצב כדי להילחם באויב המשותף, חמאס".

אז לא נראה גל של פיגועים ברמדאן?
"יכול להיות שיהיו פיגועי בודדים, אולי יהיו קצת רקטות, אבל הרקטות משוגרות עלינו די ברצף בחמשת החודשים האחרונים, לכן קשה לטעון שזה מהלך רמדאני. זה לא שאין להם רצון. יש ניסיון שהמרכיב הדתי יאחד את הגזרות, שערביי ישראל ותושבי הגדה המערבית יתפרעו, שיישפך דם. יש להם רצון, אבל אין להם כרגע אמצעים לזה. לא נראה את העזתים רצים עכשיו על הגדרות. עזה מנוטרלת. הנהגת חמאס מתחבאת במנהרות".

מה עם הגדה?
"מה ש-7 באוקטובר לא הצליח להניע בגדה, לא ינוע עכשיו. אני חוזרת ומדגישה שישראל 'מכסחת שם את הדשא' כבר שנתיים, בשיתוף פעולה עם הרשות. רבים מהמתסיסים בגדה נעצרו, התשתיות נפגעו, הם רואים את התמונות מעזה כל יום ומצליחים להוציא רק מפגעים בודדים. נכון שמספיקה פעולת טרור אחת מוצלחת כדי לשנות את האווירה, ואני לא יכולה לנבא, אבל בוא נקווה שצה"ל ימשיך להצליח בסיכולים".

מה לגבי ערביי ישראל?
"נכון להיום, שבוע לפני הרמדאן, אני לא מזהה קמפיינים לגיוס ולניוד ערבים ישראלים לאירועים אלימים בחודש הרמדאן. נכון שהפלגים מנסים להתסיס אותם, אבל זה לא עבד להם בשנים האחרונות מאז שומר החומות. אני לא רואה את ערביי ישראל פותחים בשומר החומות 2 דווקא עכשיו. הגורמים המסיתים בלוד, במזרח ירושלים ובאום אל-פחם נעצרו".

מה עם הפלסטינים בלבנון ובסוריה?
"אני מעריכה שנסראללה אינו מעונין להסלים כרגע את המערכה, אחרת הוא כבר היה עושה את זה. המצב בלחימה בצפון כעת מושפע מהלחץ הצבאי שישראל מפעילה כדי לנסות להרחיק את חיזבאללה צפונה מעבר לליטאני. נסראללה מעוניין לשמור על המצב כפי שהוא – הוא לא יהפוך בן לילה להיות המוביל של הלחימה שם רק בגלל הרמדאן. אם יחליט להסלים, זה יבוא בגלל סיבות אחרות".

מהן נקודות התורפה של ישראל?
"אחת במזרח ירושלים – המורביתון והמורביתת בסילוואן ובשועפט. שם יש פעילות של התססה ויכולים לצאת משם מפגעים. נקודת תורפה שנייה היא גורמי טרור יהודיים שמנסים להצית את השטח. אני מקווה שלא יהיו פרובוקציות מצד פוליטיקאים ישראלים".

מה לגבי העלייה להר הבית?
"הרמדאן לא נופל השנה על חג יהודי, וזה כבר מונע התנגשות פוטנציאלית. הממשלה החליטה למורת רוחו של בן גביר לא להגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית – וזה יקשה מאוד על המתסיסים והמסיתים. הוחלט להגביל רק אנשים מסוימים על בסיס מודיעין, כדי לשמור על שקט. זו החלטה נכונה בעיניי.

"בנוגע לערביי הגדה, החליטו להגביל מספרית וגילאית. יכניסו הרבה פחות ממה שמכניסים כל שנה, וגם לא נראה את הצעירים, שזה מי שבדרך כלל מסתגר במסגד וזורק אבנים. בסופו של דבר, ממה שאני רואה, ממקורות המידע שלי, נראה שרמדאן לא יהיה קפיצת מדרגה באלימות נגדנו כפי שראינו ב-7 באוקטובר. היכולת להוציא משהו שייצור כאוס ברחובות ישראל, כזה שנגיד 'איך הופתענו עוד פעם?', פשוט לא קיימת כרגע אצל אויבינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!