דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מערכת החינוך בשדרות: 95% מעובדי ההוראה חזרו, ורק 60% מהתלמידים

הנתונים הוצגו היום (ד') בוועדת החינוך | המורה שירה מסאלי אמרה ש"איימו על מורות שיאבדו את מקום העבודה שלהן" אם לא יחזרו ללמד | התלמידה ליהי חן קריאף: "המחנכת שלי פונתה לים המלח ומגיעה פעמיים בשבוע, זאת טיפה בים"

חזרה ללימודים בבית הספר לאומנויות 'מעוז שקמים' בשדרות (צילום: סוניה גרשפט)
חזרה ללימודים בבית הספר לאומנויות 'מעוז שקמים' בשדרות (צילום: סוניה גרשפט)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

40% מתלמידי שדרות עוד לא חזרו למסגרות החינוך בעיר. לעומת זאת, 95% מעובדי ההוראה חזרו ללמד בעיר. נתונים אלו הוצגו היום (רביעי) בוועדת החינוך של הכנסת, בדיון על חזרתם של תלמידי העוטף ללימודים, החל מראשון האחרון.

לטענת מנהל מחוז דרום של משרד החינוך, רם זהבי, מספר התלמידים צפוי לעלות בקרוב. "המספרים עולים בשלושת הימים האלה. צריך לזכור שהיה צבע אדום בשני ושלישי, ובכל זאת לא ירדנו במספרים. שאלו אותנו בשבוע המקדים האם אני יכול להבטיח ביטחון? אנחנו במלחמה, אבל מוסדות החינוך תוגברו בחיילים עם נשק ארוך כדי לתת לכולנו תחושה שצה"ל איתנו בשטח. וכל מוסדות החינוך בשדרות ממוגנים".

"באתי לפה כי אני רוצה להשמיע את קולם של התלמידים מהעוטף", אמרה ליהי חן קריאף, נערה מעוטף עזה ונציגה במועצת התלמידים הארצית, "אני תלמידת 5 יחידות פיזיקה, והצטמצמו לנו 40 שעות. נוצר פער של שלושה חודשים, ואנחנו מפחדים שתעודת הבגרות שלנו תהיה שווה פחות באוניברסיטאות.

"יש לנו מחסור גדול במורים שמפונים. המחנכת שלי פונתה לים המלח, והיא מגיעה פעמיים בשבוע. זאת טיפה בים. הזמן שהמורים מעבירים בנסיעות בין בית ספר לבית ספר הוא משמעותי. יש הפסקות ארוכות מאוד, והתחושה תחושה לא פשוטה".

אור הדברים שנאמרו, זהבי הבטיח כי בתיאום עם המועצה להשכלה גבוהה, לא תהיה פגיעה בקבלה לאוניברסיטאות של תלמידים מהעוטף.

שירה מסאלי, מורה וחברה בפורום 'עוטף ישראל' מחתה על האיומים שהופנו כלפי עובדי הוראה כדי להכריחם לחזור ללמד בעוטף: "עדיין לא חזרתי ללמד, ואני לא מתחייבת לתלמידים שלי לפני שאני יכולה להתחייב לביטחונם של הילדים שלי. חברות שלי שחזרו ללמד, והבעלים שלהן במילואים, משקפות תסכול ומצוקה גדולה. איימו על מורות שיוציאו אותן לחל"ת או שיאבדו את מקום העבודה שלהן. היה כאן תהליך פסיכולוגי של מניפולציה שנמשך שבועות ארוכים". ביקורת דומה הושמעה על ידי הסתדרות המורים וארגון המורים.

זהבי הדף את הביקורת: "ישבתי בחדרי מורים אחרי החזרה ללמידה, וכולם חיבקו אותי. אף אחד לא אמר לי חייבו אותי. כל עובד שלי שיגיד לי 'קצו כל הקיצים, אני לא יכול ללמד', אני אמצא לו פתרון חלופי".

זהבי הדגיש: "חל"ת לא יהיה. מדובר במקרים בודדים". הוא הוסיף: "יש 18 עובדי הוראה משדרות שהם לא תושבי העיר, שהם עדיין מפונים. יש  מחנכים שאין להם בית בגלל המתקפה, ועד שלא יסדירו להם את ביתם לא נשנה את תנאי העסקתם".

זהבי התייחס גם להיערכות לקראת החזרה ללימודים: "היא החלה 10 ימים לפני 3 במרץ. נתנו לאנשים להתארגן על עצמם לפני החזרה הביתה, איפשרנו הכנה של צוותים חינוכיים, חייבנו לקיים סוג של אסיפת הורים לפני החזרה לבית הספר. היו מחנכים שלא פגשו את התלמידים שלהם 5 חודשים, כי הם פונו למקומות שונים. 8,500 תלמידים חזרו.  לעיר הגיעו 60 משאיות ציוד לטובת השבוע בו השמשנו את מוסדות החינוך".

נציג פיקוד העורף, אל"מ במיל' מרקו אזואלוס, תיאר את ההיבט הביטחוני: "לכל ישוב אנחנו בונים מעטפת ביטחונית. לכל מסגרת חינוכית אנחנו עושים בדיקת מיגון,  מסמנים איפה אפשר להיות ואיפה לא. לכל ישוב בעוטף יש אבטחה, ועל כל בית ספר שנפתח שומרים חיילי מילואים, כולל אבטחה להסעות".

זהבי הביע חשש לקראת שנת הלימודים הבאה, ביחס למצבם של חלק מהמורים: "בפסגת דימונה כינסנו מפגש מורים והיו מורים שהתפרקו, אמרו שקשה להם לאסוף את עצמם. יש מורה שבני משפחה נמצאים בשבי, ומורה שאמא שלה חזרה מהשבי".

"יש פה מסר אמיתי לאויב, עם ישראל חוזר לשגרה", אמר יו"ר הוועדה יוסף טייב (ש"ס), "מורי ישראל מוכיחים פעם אחר פעם את מסירותם. אך לאור הנתונים, אני עדיין מודאג מחוסר של 40% תלמידים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!