דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ארה"ב מקדמת: מסדרון ימי לסיוע לעזה, עם אספקה מקפריסין ואבטחה ישראלית

לפי הפנטגון, ארצות הברית תקים נמל שמיועד לספק 2 מיליון ארוחות ביום לעזתים, ומתוכנן להתחיל לפעול עוד חודשיים | משרד החוץ הישראלי: "היוזמה הקפריסאית תאפשר הגברת הסיוע לאחר בידוק בסטנדרטים ישראלים"

חיילי חיל האוויר האמריקאי מכינים סיוע שיוצנח לעזה (צילום: US Central Command via X/Handout via REUTERS)
חיילי חיל האוויר האמריקאי מכינים סיוע שיוצנח לעזה (צילום: US Central Command via X/Handout via REUTERS)
אורן דגן

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש (שישי) כי ישראל תאבטח את הנמל הזמני ברצועת עזה, שעל הקמתו הודיע בנאום 'מצב האומה' בחמישי בערב. הנמל יכלול רציף הומניטרי, ותכליתו אספקת סיוע לעזתים. טרם נמסרה תגובה ישראלית רשמית לגבי אבטחת הנמל.

הקמת הנמל היא חלק מיוזמה בינלאומית להקמת מסדרון סיוע ימי לעזה, יוזמה שקפריסין לוקחת בה חלק מוביל ומשתתפות בה גם איחוד האמירויות, הנציבות האירופית ומדינות באירופה.

לדברי דובר מחלקת ההגנה האמריקאית (הפנטגון), פט ריידר, הציפיה היא שהרציף יאפשר לספק לעזתים יותר משתי מיליון ארוחות ביום, אם כי הדבר "תלוי במשתנים רבים, וכנראה ישתנה במשך הזמן". הוא מסר שהתוכנית כוללת רציף צף, מעבר מוגבה באורח יותר מחצי קילומטר, וספינות ודוברות שיעבירו את האספקה מהרציף למעבר המוגבה. מהמעבר המוגבה הסיוע יגיע לרצועת עזה עצמה.

ריידר אמר כי המטרה היא שהסיוע יתחיל להגיע עוד 60 יום. ריידר: "אנחנו מנסים שזה יקרה מהר ככל האפשר, אך צופים שייקח כמה שבועות לתיכנון וביצוע התוכנית". הוא הוסיף כי הקמת הנמל תדרוש שאנשי צוות אמריקאים ינכחו בכלי שיט צבאיים באזור, אך לא על חופי רצועת עזה.

ארצות הברית, הנציבות האירופית, קפריסין, איחוד האמירויות ובריטניה פרסמו אתמול הודעה על הקמת "מסדרון ימי" לעזה, הכולל את הרציף האמריקאי. מבין מדינות אירופה, גרמניה, איטליה, יוון והולנד הודיעו כי ישתתפו בהקמת המסדרון. לפי ההודעה, בכירים בקפריסין יפעלו להרחבת המסדרון גם לדרכים אוויריות ויבשתיות, בשאיפה שירדן ומצרים יסייעו לכך. עוד נאמר כי מאמצי הסיוע לעזה יתואמו באופן הדוק עם ממשלת ישראל.

תמונת לווין של נמל עזה ב-8 באוקטובר 2023 (צילום: ללא קרדיט)
תמונת לווין של נמל עזה ב-8 באוקטובר 2023 (צילום: ללא קרדיט)

ביידן מסר בנאום 'מצב האומה' כי הוא הורה להקים "רציף זמני בחוף עזה, שיוכל לקלוט ספינות גדולות הנושאות אוכל, מים, תרופות ומחסים זמניים", כחלק מ"הובלה של המאמצים הבין לאומיים להגברת העזרה לעזה". ביידן הדגיש שלא יהיו חיילים אמריקאים על הקרקע בעזה.

בהודעת הבית הלבן לקראת הנאום נמסר כי הפריטים שיסופקו בשלב הראשון יגיעו מקפריסין, וכן כי התוכנית תתבסס על שיתוף פעולה עם ישראל בהיבטים הביטחוניים ועם האו"ם ועמותות הומניטריות בחלוקת הסיוע.

קפריסין הכריזה עוד בנובמבר על 'תוכנית אמלתאה', לפיה אספקה תגיע ממנה לאזרחים העזתים. התוכנית קרויה על שם הדמות מהמיתולוגיה היוונית שהניקה את זאוס התינוק בזמן שהוחבא מזעם אביו. במשרד החוץ אמרו כי "ישראל מברכת על השקת המסדרון הימי מקפריסין לרצועת עזה. היוזמה הקפריסאית תאפשר הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, לאחר בידוק ביטחוני בסטנדרטים ישראלים".

הארגון 'Open Arms' הודיע אתמול כי ספינה שלו עגנה לחופי קפריסין אתמול, תוך שיתוף פעולה עם ארגון 'המטבח העולמי המרכזי', כחלק מההכנה למיזם נמל הסיוע בעזה.

בארגון 'רופאים ללא גבולות' טענו כי התוכנית היא "הסחת דעת מהבעיה האמיתית: המערכה הצבאית חסרת האבחנה של ישראל, והענשת האזרחים דרך מצור. זו לא בעיה לוגיסטית, זו בעיה פוליטית. ארצות הברית צריכה להתעקש על גישה הומניטרית באמצעות הכבישים ונקודות הגישה שכבר קיימים".

התוכנית למסדרון הימי נוספה על הסיוע שארצות הברית מצניחה מהאוויר לעזה בשבוע האחרון. לפי דיווחים כמה פלסטינים נהרגו כתוצאה מפגיעת סיוע אווירי אמריקאי, אולם בפיקוד המרכז של ארצות הברית מסרו כי המקרה לא נגרם על ידי סיוע מוצנח אמריקאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!