דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בן גביר על הפסקת התקצוב של 'פורום מיכל סלה': "ראינו שהכסף הולך לכיס של עובדי עמותה"

השר לביטחון לאומי אמר שההתקשרות עם העמותה שמסייעת לנפגעות אלימות לא חודשה עקב פער בין הצהרותיה לתכניות שהוצגו | פורום מיכל סלה: "ניסיון ליצור רושם שגוי ומטעה, מתנהלים בשקיפות"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסף צבי
הדס יום טוב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), התייחס הלילה (בין שלישי לרביעי) במליאת הכנסת להימנעותו מחידוש ההתקשרות של משרד עם עמותת 'פורום מיכל סלה' להגנה על נשים נפגעות אלימות או מאוימות, והסביר אותה בפער שלדבריו גילה בין הצהרות הפורום לבין התכניות שהוגשו לו. עם זאת לדבריו, התקציב לא קוצץ, והמשרד יפתח קול קורא שיאפשר לארגונים שונים להתמודד על קבלת התקציב, בניגוד להתקשרות עם הפורום שהוגדרה כמיזם ייחודי. ב'פורום מיכל סלה' אמרו בתגובה שהעמותה מתנהלת בשקיפות, והם לא קיבלו כל מסמך רשמי עם טענות על ההתנהלות.

בשבוע שעבר נמנע השר בן גביר מלהגיע לדיון בוועדה לביטחון לאומי על הפסקת ההתקשרות עם העמותה, ושלח במקומו את יועץ החקיקה שלו, עו"ד דוד בבלי. הדיון הזה נקטע, ולא הוצגה תשובה עניינית מטעם המשרד. בן גביר התראיין בתקשורת בנושא הפסקת התמיכה, אך זוהי הפעם הראשונה שהוא התייחס לנושא מעל בימת הכנסת.

התשובה של בן גביר ניתנה על במת המליאה באופן מקרי, במהלך נאום בן שלוש שעות שנשאה חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) כחלק מהדיון הארוך במליאה על דיוני התקציב המתוקן ל-2024. בן גביר שהה באולם, ולזימי, שהתייחסה בנאומה להפסקת ההתקשרות של המשרד עם העמותה, ביקשה ממנו להשיב לשאלה מה היו הסיבות לכך.

"זה פורום שאני נפגשתי איתן, ודווקא התרגשתי מאוד ממה שהן עושות", אמר השר, "בפגישה שהיתה לנו ביקשתי ממנכ"ל המשרד, שהיה לידי, שיגיד כמה אנחנו נותנים להן, והוא אמר חצי מיליון ש"ח. אני אמרתי שאני רוצה להגדיל, המנכ"ל בדק ואמר שאפשר להגדיל למיליון. ביקשנו תכניות עבודה, וגילינו שבמקום שהכסף יילך למטרות של אלימות נגד נשים, כלבים ודברים כאלה, ראינו שהכסף הולך לכיס של עובדי עמותה, פרסום ודברים כאלה. אפשר להגיד עלי הרבה דברים, אי אפשר לחשוד בי שאני לא רוצה לפעול נגד אלימות נגד נשים, או כלפי אף אחד אחר".

לדברי בן גביר, "אני לא אתן שעמותה תעשה כסף ממשרד מכספי ציבור. זה לא כסף של אבא שלי, זה לא כסף של אמא שלי. אני לא אתן שעמותה תיקח כסף ותנצל אותו לצרכים פרטיים שלה. אמרתי, אצלי לא יהיה דבר כזה. אנחנו נפתח קול קורא, שכל עמותה תוכל ללכת אליו, גם פורום מיכל סלה. אני יודע שיש קמפיין בתקשורת, אני לא מתרגש. תבוא עמותה שתציג לי תכנית שהכסף הולך לנשים, באמת לנשים שסובלות, היא תקבל את הכסף."
"הן סיפרו לנו משהו אחד בפגישה, בתכנית זה היה אחרת לגמרי. לא זוכר את הנתונים אז לא רוצה להציג אותם סתם. דיברו איתנו על הרבה מיזמים, בתכנית זה התכווץ. אתה לא יכול להגיד לבן אדם הכסף הולך לא' ב' ג' ד' ובסוף הכסף הולך לו' ז' ח' ט'". עוד אמר בן גביר: "שמעתי גם ביקורת מגופים אחרים על הפעילות שלהן".
ח"כ לזימי השיבה: "אני הפניתי אליהן נשים מפניות ציבור, לפחות שלוש נשים".
בן גביר פנה בדבריו לסגן יו"ר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), שניהל את הדיון במליאה: "אתה היית שר, אתה יודע שזה לא ראוי".
כהן השיב: "אני מכיר נתונים שהן סייעו ל-270 נשים. החיתוך הפתאומי של התקציב היה בעייתי לדעתי".
בן גביר: "בהתחלה חשבתי להמשיך את ההתקשרות. התרשמתי ראיתי אותן ריגשו אותי מאוד. רציתי להגדיל למיליון שקלים כי זו עבודת קודש. זה לא מה שסיפרו לי. אני לא רוצה לפגוע בגברת אבל צריך להגיד את האמת."
לזימי: "אני חושבת שיש כאן פער וכדאי ללבן את זה."
בן גביר: "הכסף לא קוצץ. אני אפרסם קול קורא, הן יכולות לגשת בלב פתוח ובנפש חפצה. אני לא חותמת גומי. אני ביררתי את זה, הצוות המקצועי במשרד דיבר איתן".
לזימי: "אני חושבת שאם יש פער בנושא שבדקת ואינו נמצא אפשר לכבד אותן בפגישה מחודשת".
כהן קטע את הדיון: "אנשי העמותה לא נמצאים פה ולא יכולים להגיב, אז בבקשה".
לזימי: "בעמותה יש עובדים, יש צוות, לדעתי זה היה יכול להיפתר בשיח משותף וחבל".

העמותה מגינה על 300 נשים מאוימות, המיזמים המשותפים הופסקו

עמותת 'פורום מיכל סלה' הוקמה על ידי הפעילה החברתית לילי בן עמי, בעקבות רצח אחותה מיכל סלה על ידי בן זוגה ב-2019. היא פעלה באופן עצמאי והתקשרה עם המשרד ביוני 2022, ושיתוף הפעולה הסתיים ביוני 2023. העמותה הפעילה שני מיזמים משותפים של המשרד לביטחון לאומי, שנועדו להגן על נשים שנמצאות בסיכון לאלימות בלי שייאלצו לעזוב את ביתן ולעבור למקלט לנפגעות אלימות: מיזם של כלבי הגנה לקורבנות אלימות במשפחה תוקצב בסך 745,833 שקלים בשנה, ומיזם נוסף, "מרכיבי אבטחה לקרבנות אלימות במשפחה" תוקצב ב-254,403 שקלים בשנה.

שני המיזמים נערכו ללא מכרז בנימוק שהעמותה פיתחה שירות ייחודי. הם פעלו מיוני 2022 עד יוני 2023.  לפי נתוני העמותה, היא מסייעת כיום ל-300 נשים מאוימות וכ-900 ילדים, שנשארו לחיות בבתיהן ולא עזבו אותו למקלט לנפגעות אלימות.

בשבוע שעבר התחייב שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס) שהסיוע יימשך, בין אם באמצעות דרישה מהמשרד לביטחון לאומי לחדש אותו או אימוץ המיזמים על ידי משרד הרווחה.

פורום מיכל סלה: "ניסיון ליצור רושם שגוי ומטעה על העמותה, מתנהלים בשקיפות מלאה"

מפורום מיכל סלה נמסר בתגובה לדברים: "יש ניסיון ליצור רושם שגוי ומטעה על העמותה. העמותה מעולם לא קיבלה מסמך כלשהו המציג טענה כלשהי לגבי התנהלותה וכל הסוגיה הזו נעשית אך ורק דרך התקשורת. תחילה דרך התקשורת שמענו שהשר לביטחון לאומי החליט לא להמשיך את תוכניות פורום מיכל סלה להגנה על נשים מאוימות וחד הוריות. זאת בניגוד לעמדת הדרג המקצועי במשרד.

"השר לביטחון לאומי הקודם חתם על שיתוף פעולה עם פורום מיכל סלה בתקציב של 2 מיליון שקלים, שהצליח להגיע להצלחה והישגים מרגשים, עד כדי כך שמרחבי העולם פנו ללמוד על הפיתוח הישראלי שמציל חיים. בעקבות כך הדרג המקצועי של המשרד לביטחון לאומי פנה לעמותה להמשך ולהרחבת שיתוף הפעולה ולהגדלת מספר הנשים מ 82 נשים ל-306 נשים.

"פורום מיכל סלה הגיש לשר תקציב מעודכן בסך 2.4 מיליון שקלים. מאוחר יותר נמסר לנו שהתקציב לא בנמצא, והתבקשנו להקטין את מספר הנשים ואת הסכום למיליון שקלים בלבד. בסופו של דבר, מאז אוגוסט 2023 הסכם שיתוף הפעולה לא חודש, ובמשרד לביטחון לאומי לא יצא מכרז לתוכנית וגם לא יצאה אף תוכנית חלופית אחרת. במקביל, בימי המלחמה יש עליה של 50% ברציחות של נשים במשפחה. אתמול נרצחה בביתה האישה ה-11 מאז תחילת המלחמה.

"אין צורך לומר שההתנהלות התקציבית של העמותה נעשית בשקיפות מלאה ובהתאם לכל הסטנדרטים הכי מחמירים ובהתאם לחוק במדינת ישראל.

"הגנה על נשים מאוימות זו לא סוגיה פוליטית או מפלגתית ואסור לקחת את זה לשם. פורום מיכל סלה קיבל פניות ממספר משרדי ממשלה וגורמים מובילים בתעשייה, על מנת לוודא שהפעילות מצילת החיים תמשיך ותתרחב. הודות לכל האהבה התמיכה והיופי האמיתי שיש בעם ישראל, העמותה ממשיכה בכל הכוח ואתמול הענקנו הגנה לאישה מאוימת מספר 300, וזה ממשיך ועולה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!