דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

גיוס רופאים צבאיים וקו חם לשוברי שביתה: ממשלת קוריאה הדרומית נגד 12 אלף מתמחים

כמעט 12,000 רופאים מתמחים פסקו מעבודתם במחאה על חבילת רפורמות ממשלתית, שהם חוששים שתביא להרעה משמעותית בתנאי עבודתם | יותר מ-5,000 שובתים קיבלו איומי השעיה מהממשלה

רופאים מקוריאה הדרומית מוחים בסיאול הבירה (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
רופאים מקוריאה הדרומית מוחים בסיאול הבירה (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)

ממשלת קוריאה הדרומית פתחה ביום שלישי קו חם לרופאים, במטרה לעודד אותם לא להשתתף בשביתה הגדולה שנערכת במדינה בעקבות התוכניות לרפורמה במערכת הבריאות. לפי משרד הבריאות, הקו החם נועד לתמוך בעובדים שעלולים לסבול מהטרדה או מלחץ חברתי אם לא יצטרפו להסתלקות ההמונית (Walkout).

הרופאים המתמחים במדינה מוחים עקב תוכנית ממשלתית חדשה לגיוס רופאים שעלולה להרע עוד יותר את תנאי העסקתם, ודורשים להעלות את שכרם ולהפחית את העומס שמוטל עליהם. כמעט 12,000 מתמחים הפסיקו לעבוד. במהלך השביתה, הממשלה העלתה את רמת הכוננות לבריאות הציבורית ל"חמורה", לראשונה בתולדות המדינה.

כדי לחפות על היעדרם של הרופאים המתמחים, הממשלה החלה ביום שני לשלוח רופאים צבאיים ורופאי בריאות הציבור למלא את מקומם. לפי משרד הבריאות, הוחלט לשבץ 20 מנתחים צבאיים ו-138 רופאי בריאות הציבור ל-20 בתי חולים, עבור טיפול בעיקר במקרים קשים ובמקרי חירום.

המהלכים האלו מגיעים על רקע שביתה הנמשכת כבר שלושה שבועות, שסיומה לא נראה באופק. עד כה, רוב הרופאים הפעילים והמרצים בבתי הספר לרפואה לא הצטרפו ישירות למחאה, אך פרופסורים בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה הלאומית בסיאול הצהירו כי יפרשו בשבוע הבא מתפקידם אם הממשלה לא תנסה להשיג פשרה עם השובתים.

התוכנית אמורה להוסיף עד 10,000 רופאים עד 2035 כדי להתמודד עם האוכלוסייה המזדקנת במהירות במדינה. גורמים רשמיים אומרים שלדרום קוריאה יש 2.1 רופאים לכל 1,000 אנשים – הרבה מתחת לממוצע של 3.7 בעולם המפותח.

המתמחים השובתים אומרים שבתי ספר לרפואה לא יכולים להתמודד עם מספר גדל בפתאומיות של סטודנטים. הם צופים שרופאים הנתונים לתחרות גדולה יותר יבצעו טיפול יתר, מה שיגרום להגדלת ההוצאות הציבוריות על בריאות. הם גם אומרים שרוב הסטודנטים החדשים לרפואה, כמו הסטודנטים הנוכחיים, ינסו להתברג לתחומים בהם התשלום גבוה, דוגמת כירורגיה פלסטית ודרמטולוגיה. המשמעות היא שהמחסור שקיים באזורים חיוניים במדינה מזה שנים ברופאים בתחומים פחות מתגמלים כלכלית, כמו רפואת ילדים, מיילדות ומחלקות חירום, יישאר ללא שינוי.

"רופאים הם לא פושעים, תנו לנו מערכת רפואה סבירה" – עצרת מול משרד הנשיא בסיאול, דרום קוריאה, 25 בפברואר 2024. (AP Photo/Ahn Young-joon, File)
"רופאים הם לא פושעים, תנו לנו מערכת רפואה סבירה" – עצרת מול משרד הנשיא בסיאול, דרום קוריאה, 25 בפברואר 2024. (AP Photo/Ahn Young-joon, File)

הממשלה טוענת שחבילת הרפורמות שלה כוללת תוכניות לשיפור השכר לרופאים בתחומים חיוניים ולהבטיח ששירותים רפואיים נאותים זמינים מחוץ לערים הגדולות.

שר הבריאות צ'ו קיו-הונג טען שהרפורמות, הכוללות הגדלה של מספר תלמידי בתי הספר לרפואה, דווקא ישפרו את תנאי העבודה של המתמחים. צ'ו האשים כמה רופאים צעירים בהטרדת מתמחים שהחליטו לא לקחת חלק בהסתלקות או שקיוו לחזור לעבודה.

נכון ליום שני, 5,556 רופאים שעזבו את תפקידם קיבלו הודעות מוקדמות המציינות שהרשויות יתחילו להשעות את רישיונותיהם הרפואיים אם לא יצליחו להצדיק את פעולתם, אמר שר הבריאות.

רופאים שהשתתפו במאבק התרעמו במיוחד נגד התוכנית להגדלת מספר המתקבלים השנתי לבתי ספר לרפואה ב-2,000 החל משנת 2025. הם אמרו שזה יחמיר את איכות ההשכלה הרפואית, ולא ישפר את תנאי השכר והעבודה.

ד"ר ג'ין-האנג צ'ונג, פרופסור לפתולוגיה באוניברסיטה הלאומית של סיאול, אמרה שהפרופסורים מגבים את המתמחים, למרות מתקרבים לנקודת שבירה עקב עומס העבודה הנוסף שגורמת השביתה. "כפרופסורים, אנחנו לא יכולים שלא להיות בצד של הסטודנטים שלנו", אמרה צ'ונג, "כשצעדים משפטיים עומדים להינקט נגדם, כשהם לא יכולים להיות עם המטפלים שלהם, כשהם לא יכולים להמשיך בלימודיהם".

צ'ונג הוסיפה שרופאים רבים שקלו ברצינות ליסוע למדינה אחרת, כמו ארצות הברית או מדינות באירופה, כדי לעבוד, מה שמעלה חשש שתיווצר תופעה של בריחת מוחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!