דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לאן נעלם פיצוי הקורונה למגדלי הבטטות

ענף הבטטות ניזוק במיוחד בקורונה, ולא פוצה באותו זמן | משרדי האוצר והחקלאות סיכמו שיוקצו 25 מיליון ש"ח למגדלים שנפגעו, אך הסעיף הושמט מתקציב 2024 | יו"ר ועדת הכספים גפני דרש מהאוצר הסבר תוך שבוע

בטטות שנקטפו בשדה (צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90)
בטטות שנקטפו בשדה (צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90)
מאיה רונן

מי מחק את סעיף הפיצוי על הנזק שנגרם למגדלי הבטטות בעקבות מגפת הקורונה? זו התעלומה שעמדה במרכזו של דיון שקיימה אתמול (שלישי) ועדת הכספים של הכנסת.

נזקי המלחמה למשק הולכים ומצטברים, אבל בענפים מסוימים שעדיין עסוקים במרדף אחרי סיוע שהובטח בעקבות משבר הקורונה. וועדת הכספים התכנסה לדיון מעקב רביעי בנושא הפיצוי לענפי חקלאות שלא נכללו במתווה הסיוע הרגיל. הבולט ביניהם הוא ענף הבטטות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), דרש ממשרד האוצר תשובה לשאלה מי מחק מתקציב משרד החקלאות את הסעיף הייעודי לתמיכה בחקלאים שנפגעו ממגפת הקורונה, שסוכם שיעבור משנת 2023 ל-2024. היו"ר גפני הקצה לאוצר שבוע לבירור הסוגייה ומענה לוועדה.

במהלך משבר הקורונה נפגעו במיוחד גידולים חקלאיים השייכים לשתי קטגוריות. האחת, גידולים המיועדים לייצוא, כמו תבלינים, פרחים ודגי נוי, שנפגעו כחלק מפגיעת הקורונה בכלל הייצוא במשק. השנייה, גידולים שהרבה מצריכתם נעשית בשוק המוסדי (כמו מסעדות, קייטרינג ובתי מלון), שרובו הושבת בזמן המגפה. גידול מרכזי מאוד שהתבסס על השוק המוסדי הוא הבטטות.

בניגוד לענפים אחרים, המגדלים בענפים אלה לא פוצו, מפני שלא עמדו בדרישות הדיווח על הוצאה והכנסה שהגדיר משרד האוצר. הסיבה לכך היא שבענפים אלו ההכנסות וההוצאות החודשיות לא קבועות, אלא משתנות, לפי העונה וסוגי העבודה השונים שנדרשים בכל שלב של הגידול.

"לפני יותר משנה החליטה ועדת הכספים על פיצוי למגדלי הבטטות, אבל לדברי מנכ"ל משרד החקלאות, הכספים מעולם לא הועברו ממשרד האוצר", אמר בדיון גיא דוד, יו"ר שולחן מגדלי הבטטות במועצת הצמחים. לפי החלטת הוועדה, משרד החקלאות ואגף התקציבים באוצר הגיעו לסיכום על תקציב ייעודי לסיוע לחקלאים, ביניהם 37 מגדלי הבטטות בישראל. 25 מיליון שקלים היו אמורים להתחלק בין החקלאים בענפים הרלוונטיים בפריסה על פני שנתיים, לפי נוהל שינוסח במשרד החקלאות.

מחצית מהסכום הוקצה בסעיף תקציבי מוגדר וייעודי, כחלק מתקציב משרד החקלאות לשנת 2023. לדברי יוסי שטיינברג, סמנכ״ל השקעות במשרד החקלאות, נכתבה טיוטה לנוהל החלוקה של התמיכה, אך זו לא הבשילה עד סוף 2023, ולכן הכסף לא הועבר לחקלאים שנפגעו.

בשיח בין משרד החקלאות לבין אגף התקציבים במשרד האוצר הוסכם שהסעיף התקציבי יועבר לשנת התקציב 2024 והסכום יועבר במלואו במקום ב-2 חלקים. אלא שבסיכום התקציבי של שנת 2024, הסעיף הייעודי לנושא הזה לא נמצא.

לטענת נציג אגף התקציבים במשרד האוצר עמית גולדמן, הסכום המדובר קוצץ כחלק מהקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה שעליו הוחלט בשנת 2024. לדבריו, הסכום נכלל בתקציב הכולל של משרד החקלאות, וההחלטה על הקיצוץ הייתה בידיו ועל פי סדר העדיפויות שלו.

בניגוד לטענת נציג האוצר, הבהיר נציג משרד החקלאות בפני הוועדה שמדובר בסעיף ייעודי לפיצויי הקורונה, שהופיע בצורה ברורה בנפרד מיתר תקציב המשרד בשנת 2023. בתקציב החדש שגיבש אגף התקציבים במשרד האוצר לשנת 2024 לא הופיע הסעיף. שטיינברג הוסיף: "ככל שזה תלוי בנו, אם סעיף תקציבי אכן יופיע ויהיה מקור תקציבי, אנחנו  נממש את נוהל התמיכה הזה."

יו"ר הוועדה גפני דרש מנציג אגף התקציבים להסביר את היעלמותו של הסעיף, שיועד לחקלאים שמשקיהם נפגעו בעקבות מגפת הקורונה. חברי הכנסת שהשתתפו בדיון דרשו גם הם תשובה על היעלמותו של הסעיף ותקפו את נציג האוצר על הקיצוץ הגבוה בתקציב משרד החקלאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!