דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עיראק / צבא עיראק מתקרב לכיבוש חלקה המזרחי של מוסול

כוחות הצבא הצליחו להשתלט על שניים מתוך חמשת הגשרים המחברים בין חלקה המזרחי לחלקה המערבי של העיר • במהלך המערכה, שנכנסת לחודשה הרביעי, נעקרו 169 אלף בני אדם מבתיהם • בתוך כך, לפחות 21 בני אדם נהרגו אתמול ועוד 46 נפצעו, בשלושה פיגועים בבגדד ובחאליס

אזרחים עוזבים את בתיהם בעקבות הקרבות בעיר מוסול בעירק (צילום: Khalid Mohammed / סוכנות AP).
אזרחים עוזבים את בתיהם בעקבות הקרבות בעיר מוסול בעירק (צילום: Khalid Mohammed / סוכנות AP).
אוריאל לוי

צבא עיראק בתנופה בשדה הקרב במוסול. הצבא העיראקי, הנאמן לממשלה השיעית היושבת בבגדד, מתקרב לכיבוש חלקה המזרחי של העיר, זאת אחרי חודשים של התקדמות אטית. סוכנות הידיעות איי.פי דיווחה כי בימים האחרונים הצליחו כוחות הצבא להשתלט על שניים מתוך חמשת הגשרים, מעל נהר החידקל, המחברים בין חלקה המזרחי לחלקה המערבי של העיר. עוד כבשו הכוחות את אוניברסיטת מוסול, ששימשה את דאע"ש כבסיס צבאי, כמו גם את בניין המחוז של נינווה וקומפלקס נוסף של מבנים ממשלתיים בצידה המזרחי של העיר.

המבצע לשחרור מוסול מדאע"ש נכנס לחודשו הרביעי. ולמרות התקדמות הצבע העיראקי, כ-60% מהעיר הגדולה, שנכבשה על ידי דאע"ש תוך יומיים, נמצאת עדיין תחת שליטת הארגון הרצחני.  בימים האחרונים העריך קצין עיראקי, בפני סוכנות הידיעות איי.פי.,  כי המבצע לשחרור מוחלט של העיר עשוי לארוך עוד שלושה חודשים. במבצע משתתפים כמאלה אלף חיילים עיראקים, בשיתוף כוחות כורדים ומיליציות שיעיות זרות הנאמנות למפקדי משמרות המהפכה האיראנים. הקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש, בהובלת ארה"ב, מעניקה סיוע אווירי וייעוץ לכוחות המשתתפים במבצע.

https://twitter.com/iraqi_day/status/820324812618891265

זהו הקרב המורכב ביותר בעיראק מאז הפלישה שהובילה ארצות הברית בשנת 2003. דאע"ש השולט בעיר מזה למעלה משנתיים וחצי, וביצע בה טבח אכזר של כל מי שאינו נוהג לפי חוקיו הנוקשים, טוען כי במהלך המערכה הנוכחית הרג כ-5,000 לוחמים עיראקים וכורדים. מספר החללים, לפי הרשויות בעיראק, עומד על כמחצית המספר. למעלה מ-1,200 אזרחים נהרגו בשלושת החודשים האחרונים, רובם בידי לוחמי דאע"ש,  המשתמשים באזרחים כ"מגן אנושי" ומעבירים אותם בכוח ממקום למקום לפי צורכיהם.

דובר משרד ההגירה העיראקי, סאתר נורוז, אמר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, כי מאז תחילת המבצע לשחרור העיר נעקרו מבתיהם 169 אלף בני אדם. דובר ממשלת עיראק הכריז אתמול כי עלות המערכה על מוסול הגיע ל-35 מיליארד דולרים.

תוך כדי שחרור העיר, נחשפים לעולם מעשי הזוועה והפשעים נגד האנושות שביצע ארגון הטרור הרצחני. כוחות הפשמרגה הכורדים חשפו שני בורות הריגה באזור העיר סינג'אר. בבורות נמצאו שייריהם של עשרות גופות של בני העדה היזידית שנרצחו שם באוגוסט 2014. מתחילת המבצע לשחרור מוסול נחשפו כשלושים בורות הריגה, אלה הצטרפו ליותר מחמישים בורות שנחשפו מאז קיץ 2014, 35 מביניהם באזור סינג'אר ומיוחסים לרצח העם היזידי.

21 הרוגים ו-46 פצועים

בתוך כך, לפחות 21 בני אדם נהרגו אתמול ועוד 46 נפצעו, בשלושה פיגועים בבגדד ובחאליס (70 ק"מ צפונית לבגדד).

מכונית תופת שהתפוצצה במחסום צבאי בכניסה לחאליס הביאה למותם של תשעה בני אדם ולפציעתם של יותר מ-20. מרבית הנפגעין היו אנשי כוחות הביטחון העיראקיים.

שני פיצוצים נוספים, במרכזי בילוי ברובע קראדה השיעי שבמרכז בגדד, הביאו למותם של לפחות 12 בני אדם. הפיגוע הראשון אירע במסעדה ברחוב סעדון, דאע"ש נטלו אחריות לפיגוע. הפיגוע השני נגרם ממכונית תופת שהתפוצצה במועדון לילה.

מאז תחילת 2017 נהרגו כ-200 בני אדם בבגדד כתוצאה מפיגועי התאבדות, רובם בוצעו על ידי דאע"ש אחראי למרבית הפיגועים, שביצע בשנה האחרונה, יותר מארבעים פיגועי תופת, בהם נהרגו 1,550 אזרחים, בעיר בגדד לבדה.

זירת פיגוע בשוק בבגדד (צילום: AP)
זירת פיגוע בשוק בבגדד, ארכיון (צילום: AP)

מרבית הפיגועים בוצעו באמצעות רכבי תופת במקומות הומי אדם ברבעים השיעים של העיר, או במוקדים של מוסדות השלטון. בכל רחבי עיראק, נהרגו בשנה האחרונה כ-5,000 אזרחים לא חמושים בפיגועים שביצע דאע"ש.

במהלך שנת 2016 פוצצו עצמם 1,141 מחבלים מתאבדים של דאע"ש בסוריה, לוב ועיראק, 864 מהם עשו זאת באמצעות רכבי תופת. לפחות 41,200 אזרחים לא חמושים נרצחו על ידי הארגון מאז שהכריז על ייסוד הח'ליפות ביוני 2014.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!