דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ לזימי מתריעה: "ניסיון לקצץ בתקציב לחברה הערבית תוך עקיפת ועדת הכספים"

במכתב הממוען ליועצת המשפטית של הכנסת, כתבה לזימי: "אסור שנקבל הפרה של לשון החוק וניסיון לחמוק בפילפולים מופרכים מהצורך להביא את העניין לכנסת"

חברת הכנסת נעמה לזימי בדיון ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת נעמה לזימי בדיון ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) מתריעה מפני ניסיון להפחית בתקציבי החלטה 550, תוכנית החומש לחברה הערבית, תוך עקיפת החובה החוקית לאשר את ההחלטה בוועדת הכספים.

במכתב שממוען ליועמ"שית הכנסת שגית אפיק, יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) ויועמ"ש משרד האוצר אסי מסינג, כתבה לזימי שלפי פניות שהגיעו אליה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מנסה לטעון שההפחתות אינן משמעותיות, ולכן אין צורך לאשרן בוועדת הכספים. זאת למרות שמדובר בהטבות לאזורי עדיפות לאומית.

"שלחתי מכתב דחוף ליועמ"שית הכנסת ולגורמים נוספים על מנת למנוע מחטף של שר האוצר, שמנסה למנוע את אישור ועדת הכספים לקיצוצים בחברה הערבית" אמרה לזימי. "דרשתי מיועמ"שית הכנסת למנוע את הניסיון הזה, ולדרוש שיתקיים דיון לגבי כל אחד מהקיצוצים המתוכננים בחברה הערבית, וביתר החלטות הממשלה הרלוונטיות. לא אתן שמחטף כזה יתרחש, ואעשה את כל העומד לרשותי על מנת למנוע זאת״.

במסגרת הדיונים על תקציב 2024 המתוקן, אישרה הממשלה קיצוץ של 15% בשורת החלטות ממשלה, כשהגדולה שבהן היא החלטה 550 – תוכנית החומש לחברה הערבית. אלא שחלק ניכר מתוכנית החומש מוגדר כניתן לאזורי עדיפות לאומית, ולכן אי אפשר להפחית אותו בצורה משמעותית בלי אישור מפורש של ועדת הכספים. מהסיבה הזו, רק חלק מהקיצוץ המתוכנן בהחלטה 550 קיבל תוקף חוקי עם אישור תקציב 2024.

מאז שאושר התקציב לא הגיעו לוועדת הכספים בקשות לשאר ההפחתות בתקציב לחברה הערבית, והגורמים העוסקים בנושא מצויים בחוסר ודאות. "מפניות שהגיעו אלי, עולה כי ישנו ניסיון חמור להימנע מאישור ההפחתות האמורות בוועדת הכספים, בטענה שאינן עונות להגדרת 'הפחתה משמעותית' כלשון החוק" כתבה לזימי במכתבה, והוסיפה שמדובר בטענה מופרכת, מאחר שכל גורמי המקצוע טוענים שמדובר בצעד דרמטי.

"אסור שנקבל הפרה של לשון החוק וניסיון לחמוק בפילפולים מופרכים מהצורך להביא את העניין לכנסת", כתבה לסיכום דבריה.

הקיצוץ בתוכנית החומש לחברה הערבית זכה לביקורת נוקבת מצד גורמים רבים, בהם חברי כנסת ובנק ישראל, ולא בטוח שיהיה ניתן לגייס לו רוב בוועדת הכספים. בדברים שנשא בכנסת ביום אישור התקציב, אמר יו"ר ועדת הכספים גפני שהקיצוץ לחברה הערבית "לא יעבור בצורה הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!