דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

ברוב של 62 תומכים: הכנסת אישרה את תקציב 2024

תקציב 2024 המעודכן אושר בקריאה שנייה ושלישית | שר החקלאות דיכטר, שתחילה לא הגיע למליאה עקב הקיצוץ במשרדו, אמר שנתניהו התחייב "לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד פסח" | גפני על הקיצוצים לחברה הערבית: "לא יעבור בצורה הזו"

מליאת הכנסת ביום ההצבעה על תקציב 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת ביום ההצבעה על תקציב 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת אישרה היום (רביעי) את 'חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024', שבו מעוגן תקציב 2024 המעודכן, ברוב של 62 תומכים. הכנסת אישרה את התיקון להצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, המאשר להגדיל מעט את יעד הגירעון בשל המלחמה, וחוקים הנלווים לתקציב. כל ההסתייגויות לחוק התקציב נדחו.

מספר ארגוני חברה אזרחית הגיבו בביקורת על העברת התקציב, שמכיל קיצוצים במשרדי ממשלה ובשירותים חברתיים. מנכ"לית ויצו מירה מינס: "הקיצוץ בתקציבי החינוך והרווחה דווקא בעת הקריטית הזו, פוגע באוכלוסיות שהכי זקוקות לסיוע בשל השפעות המלחמה". עו"ד בקי כהן-קשת מ'הפורום למאבק בעוני': "הקיצוץ בתקציב תווי המזון הוא מכה אנושה למאות אלפי משפחות החיות בעוני בישראל".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר כי "לתקציב שאושר יש מטרות ברורות: לנצח במלחמה, לתמוך במילואמניקים, לחזק את העורף ולהמשיך להצמיח את הכלכלה הישראלית". מהליכוד נמסר: "העברנו תקציב אשר מבטיח את המשך המלחמה עד הניצחון המוחלט ומיטיב עם אזרחי ישראל וכלכלת המדינה".

לצד התקציב, הכנסת אישרה הצעות חוק הנלוות לתקציב, הנוגעות בנושאים שונים: שינוי במדד הקובע את דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות, הקפאת דמי הבראה והפחתת יום הבראה לעובדים במשק, העלאת דמי ביטוח הבריאות, והוספת מס על בנקים. אושרה גם החלטת ועדת הכספים להעלאת המס על סיגריות ומוצרי עישון ולהשוואת המס על סיגריות אלקטרוניות.

המשבר מול דיכטר: קיצוץ דרמטי בחקלאות

שר החקלאות אבי דיכטר אמר שלא יתמוך בתקציב, עקב הקיצוץ בתקציב משרדו, ולא הגיע למליאת הכנסת, אך לבסוף הוא הודיע כי ויתר על התנגדותו. מלשכתו נמסר כי "ראש הממשלה נענה לדרישת שר החקלאות אבי דיכטר והתחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד חג הפסח תשפ״ד. לפיכך, השר אבי דיכטר יתמוך בתקציב".

לפני שהייתה אמורה להתרחש ההצבעה, שר התקשורת שלמה קרעי נאם במליאת הכנסת כדי לעכב אותה, עקב הודעתו של שר החקלאות אבי דיכטר כי לא יצביע בעד התקציב. קרעי אמר שיו"ר הקואליציה אופיר כץ ביקש ממנו לנאום. גם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף נאם כחלק מעיכוב ההצבעה על התקציב.

דיכטר מחה על הקיצוץ הדרמטי במשרדו, כולל פגיעה קשה עד כדי סכנת סגירה במכון וולקני האמון על מחקר חקלאי. ממשרד החקלאות נמסר שהם מקווים להתפתחויות בהמשך לסיכומים שהושגו אמש אצל ראש הממשלה נתניהו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב: "אין לי כוונה להיכנע לאינטרסנטים. אני קורא לראש הממשלה להודיע שאין בכוונתו להיכנע לסחטנות פוליטית, ולהביא את התקציב להצבעה".

בזמן ויכוח עם ח"כ גלעד קריב (העבודה), קרעי אמר כי "אין גורם שמאתגר את אגף התקציבים מבחינה חברתית. שר האוצר הוא לא גורם כזה".

כספים לטובת המלחמה לצד קיצוצים נרחבים

התקציב המעודכן כולל הוצאות גבוהות יותר מאלו שאושרו במקור במאי 2023. ההוצאות החדשות הן בגובה 70.4 מיליארד שקלים (14.55% מהתקציב): 55 מיליארד שקלים (11.35%) למימון צרכים צבאיים, ו-15.5 מיליארד שקלים (3.2%) למימון צרכים אזרחיים.

כדי לעמוד במסגרת ההוצאה מכיל התקציב גם שורת קיצוצים, ביניהם קיצוץ במשרד החינוך, משרד החקלאות (266 מיליון שקלים), הקפאת פרויקטים בתחום התחבורה, וקיצוץ של 15% בתקציבים לחברה הערבית, לצד העלאת יעד הגרעון ל-6.6%. בתקציב גם מוקפא כוח האדם במרבית משרדי הממשלה.

לקראת ההצבעה, יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) התריס נגד הממשלה: "אתם אומרים לציבור היצרני והעובד – משמעות האחדות היא שאתם תשלמו בכספיכם, בעסקיכם ובחייכם. מה שמונח פה הוא לא היום זה לא תקציב, זה חשבון, אתם פישלתם, אתם הרסתם, עכשיו אתם מגישים לנו את החשבון. גירעון זו הלוואה שאתם לוקחים מהילדים שלנו ואתם לא מתכוונים להחזיר. אתם מבזבזים בלי חשבון את הכסף של מעמד הביניים הישראלי". לפיד ביקר את ההוצאות הגבוהות על "תקציב לישיבות, כספים קואליציוניים ומשרדים מיותרים", לדבריו.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התייחס בנאומו לקיצוצים לחברה הערבית: "התקציב לחברה הערבית לא יעבור בצורה הזו, אני התחייבתי". הוא אמר: "אני לא מרוצה מהרבה ממה שנעשה במשרד האוצר אני חושב שצריך לאשר את התקציב הזה ולהילחם על הדברים שאנחנו מעוניינים בהם, וזה מה שאני מתכוון לעשות".

בשבוע האחרון מנע משה גפני מוועדת הכספים שהוא עומד בראשה להתכנס להצבעה על מספר צעדים שביקשו במשרד האוצר לקדם כחלק מהתקציב: הטלת מס פחמן, חובת הדיווח על הכנסות משכר דירה, ביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי והקיצוצים בתוכנית הממשלתית לחברה הערבית (550).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!